Achterhand naar binnen in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Achterhand naar binnen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 11:05

Toen ik mijn paard kocht inmiddels bijna een jaartje geleden leek mijn paard veel problemen te hebben met haar balans. Een rechte lijn van A naar C bijvoorbeeld was altijd slinger de slang, ze liep altijd erg hard en er was totaal geen tempocontrole en ze sprong op rechts altijd verkeerd aan. Inmiddels gaat het al stukken beter, in stap en draf gaat ze mooi recht, ik heb gelijke druk op de teugels, ze loopt (over het algemeen Schijnheilig ) mooi in mijn tempo, stelling gaat redelijk en ze springt nu vrijwel altijd zonder problemen in de rechtergalop aan OK dan! We hebben dus al een flinke vooruitgang geboekt!

In de galop is ze echter erg scheef en loopt ze vaak (op een travers achtige manier zeg maar) met haar achterhand naar binnen. Ze doet dit op beide handen (rechterhand iets erger) en ik weet niet zo goed hoe ik dit moet corrigeren Verward Heeft iemand enig idee waarom ze dit zou kunnen doen (kan het bv. komen doordat ik haar op de een of andere manier tegenwerk oid?) en kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan corrigeren?

Uiteraard krijg ik les, zonder les had ik überhaupt nooit zoveel kunnen verbeteren Haha! In mijn les wordt hier uiteraard ook aandacht aan besteed maar ik ben benieuwd naar jullie visie op dit probleem en een evt. oplossing Knipoog Alvast bedankt!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:59

Binnenbeen naar achteren en weer naar buiten duwen, lijkt me de meest makkelijke mogelijkheid.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:06

ja hoor, tot je paard rechts geen stelling meer wil geven en zo scheef is dat ie niet recht meer gaat... mijn pony heeft dit ook en die is scheef maar pakt het bit vast, kan hier dus nix mee... ook maar lessen dus!

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:19

De meeste paarden zijn niet helemaal recht en galloperen iets traverachtig. Ik heb geleerd om voor je gevoel wat schoudervoor te rijden, als soort compensatie waardoor hij 'recht' is.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:20

Tja, het is vrij normaal voor jonge paarden dat ze tijdens de galop nog niet helemaal rechtgericht zijn. Ze zetten met het buiten achterbeen af en als ze dus een beetje met hun kont naar binnen draaien houden ze zichzelf beter in balans en kunnen ze voor jou de goede galop uitvoeren. Doe je nou je binnenbeen naar achter dan is dat alleen verwarrend voor je paard (je geeft nu hulp voor de andere galop Verward)
Wat een beter oplossing is om de voorhand voor de achterhand te sturen, maar dit kan alleen als je paard redelijk in balans is en al behoorlijk schouder-binnenwaarts loopt. Het ligt er dus aan hoever in de training je bent met je paard. Het is gewoon een stapje verder met het in balans lopen van je paard

Superkip

Berichten: 37
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Lummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:17

Ik ken het probleem Lachen

Ik heb het opgelost door renvers te rijden.
Het voelt in het begin verschrikkelijk aan, omdat het volledig tegen de natuurlijke beweging in is. Maar eens jij en je paard ermee weg zijn, is het een supergoede gymnastisatie oefening voor je paard.

vb op de linkerhand in linkergalop je paard buigen rond je rechterbeen, de achterhand naar buiten en de rechterhand wordt je binnenhand, dus je paard aan de linkerteugel aan rijden en zien dat je rechts kunt afkloppen (belonen) zonder dat je paard terug naar links gaat piepen

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 16:11

Iedereen bedankt voor de antwoorden OK dan! Mijn paard is inderdaad scheef, alhoewel ze nu al stukken rechter is als eerst. En ik moet ook niet overdrijven Bloos De galop is niet enorm scheef maar de achterhand is wel iets meer naar binnen gericht zeg maar. Wat betreft de training, we zijn nog bezig met de basis Knipoog We proberen haar nu iig recht te krijgen en te houden, we doen dus nog helemaal geen ''bijzondere'' dingen.

De manier die jij noemt Sjonniej werkt opzich wel maar ik vroeg me af of dit wel de juiste manier is om dit probleem op te lossen. Aangezien we dus nog niet zover zijn kunnen we dus ook nog helemaal niet beginnen aan dingen als bv. Schouderbinnenwaarts om dit probleem te corrigeren.

Citaat:
ja hoor, tot je paard rechts geen stelling meer wil geven en zo scheef is dat ie niet recht meer gaat... mijn pony heeft dit ook en die is scheef maar pakt het bit vast, kan hier dus nix mee... ook maar lessen dus!


Ik snap je niet zo goed Ididit Verward Wat bedoel je nu precies?

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:05

De pony waar ik op rijd, doet dat ook. Mijn instructrice zegt dat het met evenwicht te maken heeft. Ze is pas 3, dus het is nog heel normaal. Hoe oud is die van jou? Het is niet zo dat ze de achterhand naar binnenbrengen, maar de voorhand naar buiten, zegt mijn instructrice. Hier ben ik ook heel hard mee aan het werken, door proberen de voorhand weer recht voor de achterhand te plaatsen, door vooral met je buitenbeen en buitenteugel de druk op te voeren. Vaak heb ik de neiging om het met m'n binnenbeen op te lossen.. Maar toch is dit fout.. Na een beetje experimenteren vind je zelf meestal wel de juiste manier! Heel veel succes ermee! Ik hoor graag hoe het verder gaat, en goed dat je al zo'n vooruitgang hebt geboekt!! Super!!

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 20:08

Skipper schreef:
De meeste paarden zijn niet helemaal recht en galloperen iets traverachtig. Ik heb geleerd om voor je gevoel wat schoudervoor te rijden, als soort compensatie waardoor hij 'recht' is.


Mee eens. Mijn paard (en die is al wat ouder) doet dit ook en mij is inderdaad ook geleerd om dan de voorhand wat meer naar binnen te plaatsen. Misschien komen ze dan onverhoopt even op de binnenhoefslag terecht, maar hoe vaker je dit oefent hoe sneller je paard uit zichzelf recht gaat lopen. Ook is een keertje afwenden in een rechte lijn bij A of C geen slecht idee (redt je paard de korte wending nog niet dan wend je iets na de A of C af). Daarbij moet je dan ook zorgen dat je paard recht blijft en dat kan dus ook dmv de voorhand iets naar binnen te plaatsen.

Superkip

Berichten: 37
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Lummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 20:25

Toch op tijd beginnen met rechtrichten. Het is een superbelangrijk onderdeel van de basis. Voor je later goed verzameld kan rijden moet je paard rechtgericht zijn.
Je moet inderdaad in het begin niet overdrijven en zeker je paard of pony niet overbelasten. Maar geloof me, het is makkelijker om een jonge recht te richten dan om er eentje die al jaren "scheef" loopt recht te richten.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 11:15

Citaat:
Je moet inderdaad in het begin niet overdrijven en zeker je paard of pony niet overbelasten. Maar geloof me, het is makkelijker om een jonge recht te richten dan om er eentje die al jaren "scheef" loopt recht te richten.


Hier ben ik nu dus juist al haast een jaar mee bezig Knipoog Zoals ik al zei hebben we al best grote vooruitgang geboekt maar die travers-achtige galop krijg ik niet helemaal uit. Daarnaast kost ook allemaal behoorlijk wat tijd omdat ikzelf nog ongelooflijk veel moet leren. Vooral in het begin hebben we elkaar een poosje behoorlijk tegen zitten werekn Bloos (ik haar voornamelijk denk ik Scheve mond ) Mijn paard is trouwens geen jonkie, ze is al 8 jaar Knipoog Qua niveau en balansproblemen is het volgens mijn instructrice wel te vergelijken met een jong paard. Bij haar vorige eigenaren is er niet mee gedressuurd of op een andere manier serieus mee aan het werk gegaan. Er is enkel mee ge-bos-crosst, er is ook maar een galop mee gereden, vandaar dat ze oa. zoveel moeite had met de rechtergalop Knipoog

Trouwens bedankt voor de tips Effy en Yellybelly! Ik zal er eens mee aan de slag gaan! OK dan!

disneypolish
Berichten: 11
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Valkenburg ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:32

Ik weet percies wat het is mijn oude paard had dit nl ook. ik ben in contra galop op de hoeslag gaan rijden je paard kan daardoor zijn achterhand niet naar naar buiten draaien want daar zit de het bakschot. Dit moet je vele keren herhalen. WEl moet je er rekening mee houden dat je paard spierpijn gaat krijgen al je het goed oefend, hij moet nl spieren gaan gebruiken die hij voorheen nooit of bijna niet gebruikte. veel succes.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:13

Begrensen en naar buiten drijven Knipoog

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:18

binnenbeen een stuk naar achter leggen, zodat de achterhand weer naar buiten geduwd wordt, en als het nodig is met een spoortje, of een tikje met de zweep achter je been [als het naar achter ligt] als het paard niet goed reageerd.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:13

patsur schreef:
binnenbeen een stuk naar achter leggen, zodat de achterhand weer naar buiten geduwd wordt, en als het nodig is met een spoortje, of een tikje met de zweep achter je been [als het naar achter ligt] als het paard niet goed reageerd.


Nooit aan de achterkant corrigeren. Daar wordt ie alleen maar schever van!
Voorhand voor de achterhand plaatsen d.m.v. schoudervoor in de galop te rijden.

paardelovurr
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:46

je buite teugel eraan houwde en goed met je binne been naar achter schop gefe

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:02

Zeg paardelovurr, ik vind dat je een erg irritant taalgebruike hebt! is trouwens ook niet toegestaan op bokt.

Marchal, het is beter om de voorhand voor de achterhand te zetten. Hou hierbij je paard wel voorwaards en blijf dit niet te lang achter elkaar doen. zorg dat je afwisseling houd in het werk en je dus niet alleen gaat focussen op dit probleem.
verder in contra-galop ook een goede oefening om hem recht te richten.
Veel succes!

Ambertjuh

Berichten: 38
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:09

God, wat een leuke reacties, van Sjonniej vooral. Als je de binnenhand van een paard naar achter duwt, blijft je paard niet genoeg aan je been. Het beste is een beetje contrastelling (en dit moet je dan niet gaan overdrijven) en de voorhand naar binnen plaatsen. NOOIT de binnenhand naar buiten duwen met je been.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:19

Evelijn schreef:
Tja, het is vrij normaal voor jonge paarden dat ze tijdens de galop nog niet helemaal rechtgericht zijn. Ze zetten met het buiten achterbeen af en als ze dus een beetje met hun kont naar binnen draaien houden ze zichzelf beter in balans en kunnen ze voor jou de goede galop uitvoeren. Doe je nou je binnenbeen naar achter dan is dat alleen verwarrend voor je paard (je geeft nu hulp voor de andere galop Verward)
Wat een beter oplossing is om de voorhand voor de achterhand te sturen, maar dit kan alleen als je paard redelijk in balans is en al behoorlijk schouder-binnenwaarts loopt. Het ligt er dus aan hoever in de training je bent met je paard. Het is gewoon een stapje verder met het in balans lopen van je paard



Helemaal mee eens!!

Je moet nooit de achterhand achter de voorhand proberen te plaatsen, maar juist de voorhand vóór de achterhand Knipoog Op dehoefslag is een paard ook geneigt om iets travers achtig te lopen door de aanleuning van het hek. De voorhand is smaller dus die plaatsen ze dichter naar het hek. Heb je daarnaast een paard wat aan 1 van de achterbenen sterker is? Dan zal die altijd proberen dát been recht onder de massa te zetten waardoor de kont naar binnen komt. Ruiters denken dan vaak dat het paard aan die kant vast zit, maar het is juist dat ze op die kant het minst ontwikkeld zijn Knipoog

Als ie het op beide handen doet dan zou ik veel rechte lijnen galopperen en stelling naar zowel de binnen als de buitenkant vragen, daar worden ze ook goed los van in het lijf. Rijd met zon paard ook de binnenhoefslag, dan heeft ie minder aanleuning aan het hek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:46

Wat vaak helpt is steeds opneiuw aanspringen met goede stelling vanuit draf (en ja...dat kan héél vaak zijn voordat ei wat sterker wordt) en iedere keer als ie achterhand naar binnen gooit terugnemen in sterk verzamelde draf en opneiuw aanspringen. Je zal zien dat dioe momenten steeds langer worden.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:54

Het is logisch voor een paard om travers-achtig te galopperen. Rechtrichten doe je door schouder-binnenwaarts te gaan rijden. (of schoudervoor) Zeker niet renvers want dat is de hulp voor contra-galop (dus een wissel) In de linker galop is een paard links gebogen, in de rechtergalop is een paard rechts gebogen. Recht richten betekent niet die buiging er uit halen, maar met behoud van die buiging de voorhand recht voor de achterhand zetten.

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:59

ik heb geleerd dat je altijd de smalste kant (voorkant dus) voor de breedste kant moet plaatsen en niet anders om... dit is voor jou en het paard stukken makkelijker en alstie eenmaal recht is kun je m zo weer op de hoefslag zetten

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:13

Probeer je paard wat rechter te houden van voren. Minder stelling (anders loopt ze weg over der buitenschouder, ze moet wel actiever worden met het binnenachterbeen. Blijf dus goed opletten op die buitenkant.) maar houd je paardje wel licht gebogen om je binnenbeen, buiging dus. Probeer je paardje dan met de voorhand wat naar binnen te rijden, schoudervoor. Maar niet teveel, dan rijdt je een schouderbinnenwaarts en dat wil je ook niet. Je wilt dat ze rechter wordt. Houdt der dus op twee teugels. Maar rijdt ook weer eens gewoon helemaal rechtuit, dus zonder buiging en zonder stelling. Vandaaruit kijken of ze idd ook op twee teugels gelijk loopt. Bouw dit stukjes uit, ze moet dan met training vanzelf beter worden.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:01

Misschien op de binnen hoefslag gaan rijden.
Dan moet je wel tussen 2 benen en 2 teugels gaan rijden, en dan hoe je hem misschien recht in de galop.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:30

Als het paard al scheef is, is het alleen maar moeilijker hem recht te krijgen op de binnehoefslag, volgens mij kun je beter is rechtrichten op de hoefslag en heb je dat voor elkaar dan kijkn naar die binnenhoefslag@?