Zwaar te rijden, moeilijk te sturen en bit vast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cprosman
Berichten: 40
Geregistreerd: 06-07-04

Zwaar te rijden, moeilijk te sturen en bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 11:47

Wij hebben een nieuwe pony, we hebben hem nu 3 weken. Wat hij echter erg doet is het bit vastpakken, hij is al ontzettend sterk (echt loeisterk, mijn paarden zijn handzamer) maar is dan gewoon niet goed te sturen, zo was hij al toen we hem kochten. Daar reed hij B (al een aantal jaren en heel soms een winstpuntje (commentaar was vaak verkeerde stelling, keek naar buiten etc, voorheen is hij m geweest, vorige eigenaar). De wijze waarop ze hem reden was naar mijn mening niet laten nageven teveel dubbel trekken dmv zagen. Hij rijdt nog met hetzelfde hoofdstel en bit (wat we eerst goed hebben afgesteld want neusriem etc zaten niet goed). Hij rijdt met een dikke enkelgebroken bustrens, eigenlijk vinden wij het bit ook iets te dik (bit is vrij dik voor een ponymond, breedtemaat is goed maar ik krijg de indruk dat hij er niet fijn zijn mond mee kan sluiten en niet mee kan spelen (hij speelt totaal niet, kaken stijf op elkaar). Als hij het bitpakt, dat is erg vaak, uiteraard naar voren rijden, binnenbeen, buitenteugel ophoudinkjes, en ik laat dan vaak binnenteugel even wat vieren/losser zodat het geen vastpak en trek spel wordt (hij is sterker en zou winnen !!). Dus even laten vieren en weer voorzichtig opnemen met binnenbeen, zweepje binnenhals. Desondanks heb ik de blaren op mijn handen en merk ik dat ik mezelf er steeds aan moet herinnerinen om niet te krampachtig te gaan zitten, even ontspannen en weer opnieuw beginnen. Juist omdat we dus willen dat hij het vertrouwen zal vinden om te gaan nageven. Ook op been reageert hij naar mijn mening niet voldoende. Hij wil overigens ook persé op de hoefslag en zoekt die aanleuning ook erg, binnenhoefslag rijden vindt hij erg lastig.
Nu ben ik ervan overtuigd dat je niet zomaar van bit moet veranderen, echter onze jonge paarden rijden wij met dubbelgebroken bit met rond tussenstuk (dus een zacht bitje) en die rijden er lekker op, ook het bit vastpakken is volgens mij iets lastiger bij dubbelgebroken en de inwerking is wat soepeler. Je kunt merken dat hij met erg veel kracht (bijna brute kracht) is gereden (lees: getrokken), dat lijkt ook de reden waarom hij het bit vastpakte (ivm zelfbescherming waarschijnlijk). Een ophoudinkje is bij hem op dit moment niet voldoende maar je moet een aanzienlijk steviger kneepje geven, aangezien ik dat niet bevorderlijk vindt wil ik hem toch rustig aan aan onze rijwijze laten wennen en volhouden met geduldig en vriendelijk blijven zijn vertrouwen te winnen. Toch gaan we nu wel over op dubbelgebroken, mede omdat ik het huidige bit te dik vond (is dus niet zacht meer in zijn mond maar hinderlijk), aangezien we toch opnieuw willen beginnen met de basis is het nu direct een éénmalige overgang voor hem (en onze ervaringen met dit bit bij groene paarden en lastige paarden zijn erg goed). Ook gaan we wat meer oefeningen doen om hem meer op het been te laten reageren. Wie heeft er nog tips. Altijd welkom.
Overigens is er instructie, dmv rijvereniging en ook via priveles, en wijzelf geven wat aanwijzingen (pony is van mijn dochter), het is ook niet gelijk zo dat zij dit probleem op gaat lossen, daar is ze te klein voor, nu rij ik er zelf éénmaal per week een 20 minuten op. Dus tijdens de instructie krijgt zij nog niets mee van het nageeflijk rijden etc, overigens is hij dan heel braaf en luistert goed naar haar, er wordt goed opgelet dat zij hem niet belemmerd in zijn mond (handen stil, licht meegeven en handen laag). Het is dus eigenlijk pas lastiger zodra je meer gaat vragen.
Wie heeft er aanvullingen, tips of oefeningen waar ik iets van kan leren. (overigens volgens VA geen belemmeringen ook niet in het gebit of hals/rug)

cprosman
Berichten: 40
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 12:08

Wel bekeken...GEEN TIPS ???

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:26

cprosman schreef:
Wel bekeken...GEEN TIPS ???


Even geduld, dan komen er vanzelf wel reacties Knipoog

Maar het probleem is me heel bekend. Het lijkt wel of ik een verhaal over mijn pony en mij zit te lezen.

De overstap naar een dubbel gebroken bitje is denk ik al een goede. Hier kunnen ze minder snel op vast pakken, en het werkt toch vriendelijk in.
Ik zou de nageeflijkheid voorlopig even laten voor wat het is. Eerst werken aan de reactie op het been. Natuurlijk wel een constant licht contact houden met de mond, maar verder niet te veel er aan gaan 'frummelen'. Wanneer de ruiter zich niet sterk maakt, heeft de pony niks om zich tegen te verzetten, en kan hij dus ook het bit niet vast pakken.

Om hem beter aan het been te maken, zou ik veel overgangen rijden, en evt. schijnovergangen. Van uit de draf terug rijden tot de pony bijna stapt, wanneer hij voldoende terug komt meteen weer weg rijden naar een voorwaartse draf. En been is been, geen reactie, dan maar een keer een tikje bij. Hij moet reageren.

Verder zou ik veel figuren rijden, en juist omdat hij dit moeilijk vindt, ook stukken binnenhoefslag mee pakken.

Ik zelf ben er voorstander van om een pony die zich zo vast zet lekker laag en diep te rijden, zodat rug en bovenhals kunnen ontspannen. Natuurlijk moet er dan wel voldoende van achteruit gereden worden.

Longeren en lichtjes bijzetten is misschien ook een goede tip.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt, maar ik ben bang dat het meeste al bekend is Knipoog

Maar werk eerst aan het voorwaarts rijden, en de reactie op het been. Is dit goed, dan moet de rest ook makkelijker worden!

En het allerbelangrijkste, blijf altijd zacht, vriendelijk en geduldig bij zo'n pony!
En goede instructie is natuurlijk ook erg belangrijk, maar dat is zo te zien allemaal goed geregeld OK dan!

Succes er mee! Lachen

cprosman
Berichten: 40
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 12:33

cprosman schreef:
Wel bekeken...GEEN TIPS ???


Hihi, en dan maar hopen dat ik/we als ruiter meer geduld hebben Clown Haha!

Daphne18

Berichten: 229
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:56

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel erg veel verstand heb van bitten, maar er bestaat toch ook zo'n speciaal rolletjes-bit dat het paard niet vast kan pakken? Ik weet niet of dat bij deze pony zou werken, dat zou je anders even bij een ruitershop moeten vragen, die kunnen vaak ook goed advies geven! Succes iig!

cprosman
Berichten: 40
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 13:09

Hoi Daphne, bedankt voor je reactie. Ken inderdaad het rolletjesbit maar ik ben hier zelf geen voorstander van, de oorzaak van het probleem is dan niet aangepakt en vaak verzinnen ze dan wel weer iets anders (het is tenslotte een vorm van protest), daarbij ben ik bang dat het dan van kwaad tot erger gaat worden en dat het einde dan zoek is. Dus ik wil proberen het rijtechnisch op te pakken, het dubbel gebroken bit zal dus alleen ter ondersteuning van onze rijstijl moeten dienen. Bedankt voor het meedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:14

Dubbel gebroken is een vriendelijk bit, overstap daar naartoe kan nooit geen kwaad.

ik zou zelf nu eerst gaan oefenen op meteen reageren op het been.
dan word vanzelf de voorkant al prettiger.

maak de pony goed oplettend.
Dus geen rondje hoefslag, nee steeds bezig zijn.
Dus veel overgangen en schijnovergangen.
ook veel op de binnenhoefslag omdat je al merkt dat hij plakt

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:41

Het klinkt als een doorgewinterde manegepony Scheve mond

cprosman schreef:
Wel bekeken...GEEN TIPS ???


Tja, je geeft zelf ook al grotendeels aan hoe je het wil aanpakken en dat klinkt eigenlijk wel prima. Je hebt waarschijnlijk meer ervaring met paarden dan ik. Ik hoop dat je dochtertje wel veel plezier in het rijden heeft want daar gaat het uiteindelijk om *LOL*

Veel succes ermee

cprosman
Berichten: 40
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 15:47

Het is gelukkig absoluut geen manegepony, loopt lekker zelfstandig en geen naloop mentaliteit, is lekker voorwaarts (we hebben als startpony een manegepony gehad en geloof me...herken je uit duizenden). Het is meer dat hij is "vast"gereden en dit heeft aangegrepen als protest. Is niet lekker los en ontspannen gereden maar dubbel getrokken en is niet gereageerd op dat bitvastpakken. Mijn dochter heeft onwijze lol met hem, ze is nog erg jong maar ze doet het hartstikke goed en hij is erg lief voor haar. Het is ook pas een probleem als je wat meer van hem gaat vragen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:24

Ik zou me vooral richten op ontspanning van de hals en dat hij zoveel ruimte krijgt dat hij zelf je hand op gaan zoeken. Blijft hij echt met hals strak lopen ondanks lange teugel en lekker voorwaarts rijden en wat figuren (voltes, slangevoltes etc) dan zou je hem kunnen helpen door te longeren met touwtjes. Deze hoeven niet strak te zitten, maar net straks genoeg zodat hij ze voelt. Door lekker voorwaarts te longeren loopt hij ertegenaan en doordat de touwtjes door de ringen glijden voelen de meeste paarden dat ze ook gewoon naar beneden kunnen zakken. Ben benieuwd of het bij dit paard werkt.
Ik zou je dochter gewoon op deze manier verder laten rijden. als de pony leert ontspannen, dan komt hij bij haar op deze manier waarschijnlijk vanzelf naar beneden.