Uitgestrekte draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Drupsky
Berichten: 19
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Zwolle

Uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 15:49

Ff een klein vraagje. Jullie zijn denk ik allemaal super ervaren ruiters (ik niet. zelf rijd ik nu een half jaartje Scheve mond ) en dus kunnen jullie me vast wel helpen. Haha!
.. Wie kan me vertellen hoe je met een uitgestrekte draf kan rijden? Welke hulpen heb je nodig? Wat moet je met je kuit doen en wat met je handen?... plzz.. beantwoord mijn vraag! *LOL*

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132014
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:58

Welkom op Bokt !
Ik verplaats je topic even naar Rijtechnisch.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:01

Het allerbelangrijkste is dat je les neemt, dan kan je instructrice het je goed uitleggen. En kan ook zien of je je hulpen aan moet passen, niet ieder paard is hetzelfde.

Maar ik doe bij mijn pony een paar keer aandrijven, en eerst iets tegenhouden (3 passen ongeveer) dan mijn hand iets openen en dan verruimd hij meestal.
Op wedstrijd kan je misschien eerst iets langzamer rijden als arbeidsdraf vlak voordat je naar uitgestrekte draf moet, dan zie je de overgang beter.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:04

hoi drupsky! welkom! bij uitgestrekte draf gaat het niet om ''harder gaan'' maar om in hetzelfde tempo ruimer te lopen. Je paard moet bij de uitgestrekte draf energiek voorwaarts gaan. hou dezelfde teugeldruk waarmee jij rijd op je pony en drijf haar goed voorwaarts. leg allebei je benen iets achter de singel. zorg dat ze niet gaat tegentrekken. als middendraf bij jouw goed gaat lukt uitgestrekte draf ook wel. zorg dat ze goed aan je been loopt. ik weet eigenlijk niet verder hoe ik het moet uitleggen

Drupsky
Berichten: 19
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 21:06

uhm... ja, ik heb ook les.. ik bedoelde ook dat ik nu een half jaartje les had... (sorry.. ik was niet helemaal duidelijk) maar, middendraf gaat goed bij mij en ik kom er nu achter dat we de uitgestrekte draf al beoefenen. Bij ons heet het anders dus had ik het niet herkent. (bij ons heet het de draf verruimen) maar, volgensmij heb ik het ook al wel door... Je benen gewoon op de plek waar je ze hebt, iets achter de singel. Zorg dat je niet gaat kloppen maar gaat duwen met je benen. Dan moet hij door lopen totdat je zegt dat hij terug mag.
Je handen gewoon op de plek houden, niet de druk teveel loslaten want dan kan hij gaan galoperen of gaan duiken met zijn hals.
Toch wel een beetje ruimte met je druk geven anders gaat hij niet.
klopt het een beetje?? volgensmij wel:P... maar, in elkgeval heeeeel erg bedankt voor de uitleg en ook nog bedankt dat ik welkom geheten word! (dat jullie door hebben dat ik nieuw ben.. weet je wel hoeveel mensen er hier zijn)
en oscar: is goed hoor dat je hem bij een ander topic zet Tong uitsteken:P;);)

Drupsky
Berichten: 19
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 21:12

uhm... ik ben nog iets vergeten:

met de draf verruimen en de draf verkorten (datie zo'n beetje op zijn plaats draaft)(zoals het bij ons dus word genoemt) word je paard toch super actief! en dan gaatie toch ook aan de teugel lopen? of heb ik dat nu weer helemaal mis! :S.... en ik wijk (dus dat ie pootje, nee voetje over loopt)ook heel veel... word het paard daar ook super actief van?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 17:42

Niet echt actief, maar actief/goed aan het been.

Drupsky
Berichten: 19
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 11:53

kk... tnx!

cprosman
Berichten: 40
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:14

Ik ga bij arbeidsdraf hem paar passen iets terugnemen (niet stil laten vallen), goed been geven en daarna iets meer ruimte geven, hand iets naar voren zodat hij als het ware weg kan, wel buitenteugel netjes aangesloten houden met kleine ophoudinkjes, als hij nageeflijk loopt zal hij gaan verruimen (hoeft namelijk niet zozeer echt sneller maar passen moet ruimer, verhevener). succes

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:57

Wil je Middendraf.. of Uitgestrekte draf.
Het schijnt dat je Uitgestrekte draf wil.. dus dat het paard zijn voorbenen naar voren gooit en er een 'zweef' moment ontstaat.
Wat bij middendraf meestal niet het geval is, omdat dat de passen alleen ruimer worden.

Paarden die aanspringen in galop hebben er
a) moeite mee
b) krijgen niet de juiste hulpen.

Dus het keyword bij al dit soort problemen
* Les nemen

**Edit: En er zijn hier ook al vele topic's over geweest.. Gebruik de zoekfunctie eens, bij vele topic's staan goede tips Lachen

Drupsky
Berichten: 19
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 21:28

kk heel erg bedankt allemaal!! (Ik heb les....en ik zou de zoekfunctie idd eens ff gebruiken *LOL*

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:59

nu hier tog een topic over is wil ik wel eens weten of er nog trukjes zijn om de grens van de pony in het veruimen te ontdekken. of ik dit een questie van vaak uitproberen. want ik vind tussenhuppeltjes altijd wel zo lelijk maar ik wil wel graag het onderste uit de pan halen.

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:47

ik heb altijd van mijn instructies gehoord ze zeiden je moet als het ware tegen de berg op rijden dan komt het wel goed
van voren beetje tegen houden zodat hij niet uit elkaar valt en er van achteren onder rijden
suc6