betere balans krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

betere balans krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-02 12:36

Ik rijd een jong paard en ik merk dat ze moeite heeft met balans te vinden. ze wil graag op mijn benen en handen steunen maar dat sta ik niet toe. Ze valt op de volte naar binnen. Binnenbeen is geen optie omdat ze dan op mijn been steunt. Ze snapt ook nog niet dat een been niet alleen harder betekend maar ook naar butien toe betekent. Ik rijd nu veel slangenvoltes met haar Elke keer 3, 4 passen inbuigen met stelling en buiging en dan rechtrichten en op de andere hand verder gaan. Of de volte op dezelfde hand vervolgen. Daarnaast laat ik haar buiten op rechte paden ook echt op haar eigen benen lopen. Ik merk wel dat dit goed helpt maar ik vraag me af of er nog andere oefeningen zijn die goed kunnen helpen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 12:47

Ik heb mijn jonge paard veel sterker kunnen krijgen door veel bosritten te maken en daar dan wat tempi wsselingen maken.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-02 12:55

Kan ik gelukkig ook doen. Ik sta bij Stal Arends (Nee, ik ben niet een van die slofruiters!) en ga regelmatig het bos in. Minimaal 3 keer per week. Het begint nu al meer rijpaard te worden dan 4 weken geleden. Ze begint in alles al beter te worden. Dit zal ook wel komen. Soms vind ik het heel moeilijk om geduldig te blijven. Dan schrijf ik mijn ongeduld maar van me af en dan werk ik rustig aan weer verder.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 12:57

Ik heb mijn paard ook de eerste weken niet nageeflijk gevrragd, hij dook nogal op de hand.
Heb alleen maar bosritten gemaakt met neusje in de lucht, dat was toen ook de enige manier om hem op dat slappe kontje te krijgen.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-02 13:05

Het rare is dat ze een sterke achterhand heeft. Goed bespierd ook. Maar ze heeft geen evenwicht met een ruiter. Valt naar binnen als je lichte stelling vraagt. Buiten vraag ik niks. gewoon het bos in en soms wel wat naar beneden werken. van achteren blijft ze toch wel werken, heeft een hele goede tact maar mist de balans nog.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 23:15

Inderdaad, lekker veel het bos in! Volgens mij de enige en makkelijkste manier om balans en evenwicht te creeƫren. Een paard kan zich dan niet aan een 'bakrand' vastklampen en moet wel op eigen benen lopen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 23:20

Daarom laat ik de jonge paarden op de binnenhoefslag lopen. Ze zoeken toch te makkelijk steun aan de muur of de bakrand, op de binnenhoefslag leren ze dat af