Overbouwd paard...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Overbouwd paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 17:43

Ik rijd momenteel een Tinkermerrie van een jaar of 8, die sinds 2 a 3 jaar bereden wordt. Voornl kinderen en recreatief buiten de laatste jaren. Nu het laatste jaar wordt geprobeerd er dressuur mee te rijden en sinds enkele maanden rij ik haar weer (heb haar toen in het begin ook 'ingereden')

Nu is het een vrij soepel paard voor haar doen, maar ontzettend eigenwijs en brutaal. In het begin had ik dan ook alle tijd nodig om haar redelijk rechtuit te laten lopen en ontspannen. Want racen, bit vastpakken en omdraaien waren erg favoriet bij haar!

Het gaat momenteel erg relaxt, maar sommige dingen.... sommige dingen wil je dan toch wat beter he! Nu is het een overduidelijk feit dat Kiera erg overbouwd is... Dit merk je erg bij het gebruik van de achterhand, dat is echt drama!

Iemand enige tips om haar te leren te concentreren op de achterhand ipv elke keer weer terugvallen op de voorhand en soms zelfs hangend in het bit...

Verder nog wat tips gevraagd voor wijken voor druk... Ik heb het idee dat ze scheef in de rug zit, maar daar kan ik weinig aan doen. Het is niet mijn paard en ik rijd haar 1 a 2 keer in de week. Achterwaarts, zijwaarts, wijken van bijvoorbeeld C naar E gaan allemaal vrij redelijk. Sinds vandaag ook schouderbinnenwaarts over de lange zijde! MAAR... alles alleen rechtsom en wijken naar links Verward het lijkt wel alsof ze is afgestompt aan haar linkerzijde... en als ik (met veel geduld..) aan de gang ga met bijvoorbeeld zijwaarts naar rechts of naar rechts wijken, dan heb ik gewoon echt ruzie met haar en is er niets meer te beginnen, dan is ze met alles dwars. Dan wilt ze niet meer stilstaan, niet meer normaal voorwaarts en is totaal niet meer ontspannen.

Ik ben met haar echt heel ontspannen bezig, ze hoeft voor mij niet altijd helemaal aan de teugel. Ik vraag het wel, maar eigenlijk doet ze het amper, wel gewoon ontspannen met haar neusje naar beneden. Ze doet bijna alles direct op been en stem, alleen de rem is dan nog wel eens kwijt, maar met een (vrij stevige jammer genoeg) ophouding stopt ze wel. (daar zijn we nog mee bezig, komt wel goed)

Maar dat ze dus zo in gevecht gaat als ik iets probeer waar ze moeite mee heeft, is dus niet handig, er valt dan niets meer te beginnen met haar en je zou haar in de mond moeten gaan trekken wil je "iets" eruit krijgen en dat is natuurlijk niet de bedoeling (maar wordt door de eigenaren etc wel gedaan)

Iemand tips?

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:54

Hoe herkenbaar.
Veel oefenen, maar dat wist je zelf ook wel.
Ik denk dat je gewoon door moet gaan zoals je bezig bent en juist de moeilijke kant meer aandacht geven.
Zelf merk ik dat het werkt door vol te houden, duidelijk blijven vertellen wat je wil.
Hoofd niet in het bit laten zakken, proberen altijd sneller te zijn voordat ze gaat.
Na een tijdje gaat ze zichzelf dan toch meer dragen.
Waarschijnlijk kunnen anderen je meer tips geven.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:00

Leon Lachen Die zuidhorn van mij is ook overbouwt.. Tis heel erg oeilijk om die achterhand eronder te zetten, probeer binnen been en buiten teugel, en maar blijven drijven. Meestal gaat dat dan wel redelijk..

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 18:04

Mijn eigen paard is dus ook overbouwd, alhoewel het nu mee valt... maar daar heb ik dus weinig problemen meegehad qua achterhand... Die heeft me daar toch een motor zitten... (Hmmz toen ik hem kreeg, alleen als ie zin had Haha! ) Maar daar was even wat been erbij en voor loslaten voldoende.... dus heb het nu wel even moeilijk met zo'n paard wat dan niet meteen goed reageert *LOL*

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:10

Valentina is ook overbouwd, hoger in de sport zal dat problemen kunnen geven maar nu op het L1 niveau heb ik er niet echt last van.. ook deze paarden kunnen gewoon op hoger niveau lopen Lachen
Alleen het zitten voor hun is moeilijker..

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:39

Om haar achterhand er beter onder te krijgen kregen wij in de les het advies eel overgangen, schijnovergangen te maken.
Ook met balkjes aan de slag gaan en springenheeft bij onze Flanna veel vooruitgang gebracht.

Om haar aan beide kanten soepeler te krijgen longeren we haar wekelijks.

Veel succes iig. Kan je misschien niet instructie krijgen als je daar bent?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 18:47

Instructie kost geld... en bovendien lachen ze me al uit als ik ermee aankom dat ik met kiera les wil.. ze zien haar als uitschot en een paard waar je niets mee kan...
Maar we geven niet op!

Twee weken terug ben ik met haar wezen springen, geen enkele keer de balk eraf! Ze deed het echt goed en nog steeds iedereen maar lachen....

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:07

Leon woensdagben ik er toch Haha! dan geef ik je wel even les Haha! Knipoog Neej probeer idd overgangen te rijden en gewoon met binnen been en buiten teugel en idd wat je op msn zei die overgangen op je zit rijden Lachen

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:09

snowdon schreef:
Mijn eigen paard is dus ook overbouwd, alhoewel het nu mee valt... maar daar heb ik dus weinig problemen meegehad qua achterhand... Die heeft me daar toch een motor zitten... (Hmmz toen ik hem kreeg, alleen als ie zin had Haha! ) Maar daar was even wat been erbij en voor loslaten voldoende.... dus heb het nu wel even moeilijk met zo'n paard wat dan niet meteen goed reageert *LOL*


Dat verhaal ken ik uit duizenden maar met veel gedult kom je er wel. weet ik cker Lachen als je haar met die overgangen gaat rijden en binnen been buiten teugel dan Komt ze van voor er ook doorheen zonder dat ze trug valt op de voor hand Lachen

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 08:45

Mijne is n klein beetje overbouwd, maar dat is echt miniem. Je merkt dat t wel moeilijker is om de achterhand eronder te rijden. Maar zelfs de M lukt nog Knipoog

Veel (schijn)overgangen, schoudervoor rijden daarbij eventueel schakelen.
Verder helpt bij mij de kont naar binnen rijden op de volte ook, bv. in galop een pirouette-volte. Maar daar moet t paard maar net sterk genoeg voor zijn.
Veel schakelen, voltes (10 meter of grote voltes) rijden en daarin laten schakelen. Van achter bijdrijven en dan van voren opvangen, met kleine kneedjes/ophoudinkjes.

Eigenlijk alle bekende dingetjes dus Knipoog Maar idd met geduld kom je het verst. Ik denk alleen dat als het paard niet aan de teugel loopt, hij ook niet zo snel correct over de rug loopt, en het dus moeilijker wordt om de achterhand erbij te rijden. Maar als je zulke oefeningen rijd zal t paard naar verloop van tijd wel ontspannen en nageven.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 10:18

snowdon schreef:
Instructie kost geld... en bovendien lachen ze me al uit als ik ermee aankom dat ik met kiera les wil.. ze zien haar als uitschot en een paard waar je niets mee kan...
Maar we geven niet op!

Twee weken terug ben ik met haar wezen springen, geen enkele keer de balk eraf! Ze deed het echt goed en nog steeds iedereen maar lachen....

Ach, wat jammer.... Ach gut dat sommige mensen dan toch nog zo minderwaardig kunnen denken. Iig daarboven staan en lekker doorgaan.