hoofd naar beneden 'snokken'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rataplie
Berichten: 147
Geregistreerd: 01-02-04

hoofd naar beneden 'snokken'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 12:43

Ik berijd al een tijdje een paard die we +- zelf hebben opgeleerd.
Vooral in draf schiet ze regelmatig met haar hoofd naar beneden waarbij mijn teugels uit mijn handen worden getrokken wat soms wel best vervelend is. Ik spoor haar dan steeds zachtjes vooruit en dan gaat het wel weer maar ze blijft het doen. Ik wil zeker niet in haar mond gaan rukken maar wat kan ik het beste doen?

Whoa

Berichten: 224
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:54

Misschien helpt het als iemand anders met veel ervring er eens oprijdt (je instructrice als je die hebt bijvoorbeeld). Dan kan zij (of hij) het eens aanvoelen én jij kan kijken wat je paard doet zonder dat je eropzit, dat kan heel verhelderend zijn! Ik zou verder geen oplossing weten...

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:55

Zoals je het nu doet, is goed.
Misschien moet je wat strenger zijn nog.
Dit probleem kun je namelijk voorwaarts oplossen.
Dus niet zachtjes doen, maar duidelijk zijn in wat je wil.

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:56

Bij ons geven we dan een tik met de zweep en na een tijd is het afgeleerd. Kan je misschien eens proberen, behalve dan als het paard als goed vooruit is.

Rataplie
Berichten: 147
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 13:52

Tempus schreef:
Bij ons geven we dan een tik met de zweep en na een tijd is het afgeleerd. Kan je misschien eens proberen, behalve dan als het paard als goed vooruit is.


Ja, dat doe ik idd steeds: even een tikje geven op de buik (ik rijd met dressuurzweep) en licht vooruitdrijven ...

Rataplie
Berichten: 147
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 13:53

holly schreef:
Zoals je het nu doet, is goed.
Misschien moet je wat strenger zijn nog.
Dit probleem kun je namelijk voorwaarts oplossen.
Dus niet zachtjes doen, maar duidelijk zijn in wat je wil.



Dankje, ik heb al eens de tip gekregen dat ik gewoon aan de teugels moest omhoogtrekken Lips are sealed
De merrie heeft een strenge opvoeding genoten ( Knipoog ) en er moet daardoor zachtjes mee omgesprongen worden, je hoeft bv maar in de teugel te knijpen en been aanleunen en ze draait al dus vandaar mijn 'zachtjes' Knipoog

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:35

Je geeft aan dat dit een jong paard is.
Alle jonge paarden zoeken nog naar je juiste wijze van lopen.
Dat jou paard dan het hoofd naar beneden gooit is helemaal niet om dood van te gaan, dat gebeurt vaker, en niet alleen bij jouw

Jij zult op zoek moeten naar het juiste tempo, plus de juiste houding. Dat moet jij het paard allemaal leren, want uit zichzelf snapt hij dat niet.

Een jong paard mag je nooit op een te laag tempo laten lopen, liever iets hoger (maar niet scheuren door de bak Tong uitsteken )
Jou teugels moeten gewoon goed contact hebben, maar mogen niet storen. Je veert dus altijd mee.
Als de teugels uit de handen worden getrokken, geef je kuit, ook als je daarmee een paar passen harder gaat. Dat vang je gewoon weer netjes op. Kietelen helpt niet he, dus wel een kuit geven die verstaan word.
Nooit maar dan ook nooit trek je terug.
Voel je het aankomen dat hij zal gaan trekken, dan wacht je dat moment af, en net voor hij trekt, geef je hem veel ruimte in de teugel en geef je kuit, en dat vang je weer netjes op.
Dat doe je omdat je dan je paard in feite voorover laat kukelen, en dat stoort het evenwicht, waardoor hij zelf het ritme kwijtraakt. Hij zal dan vanzelf eens gaan denken, potjedorie het werkt niet meer.

Rataplie
Berichten: 147
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 18:07

holly schreef:
Je geeft aan dat dit een jong paard is.
Alle jonge paarden zoeken nog naar je juiste wijze van lopen.
Dat jou paard dan het hoofd naar beneden gooit is helemaal niet om dood van te gaan, dat gebeurt vaker, en niet alleen bij jouw

Jij zult op zoek moeten naar het juiste tempo, plus de juiste houding. Dat moet jij het paard allemaal leren, want uit zichzelf snapt hij dat niet.

Een jong paard mag je nooit op een te laag tempo laten lopen, liever iets hoger (maar niet scheuren door de bak Tong uitsteken )
Jou teugels moeten gewoon goed contact hebben, maar mogen niet storen. Je veert dus altijd mee.
Als de teugels uit de handen worden getrokken, geef je kuit, ook als je daarmee een paar passen harder gaat. Dat vang je gewoon weer netjes op. Kietelen helpt niet he, dus wel een kuit geven die verstaan word.
Nooit maar dan ook nooit trek je terug.
Voel je het aankomen dat hij zal gaan trekken, dan wacht je dat moment af, en net voor hij trekt, geef je hem veel ruimte in de teugel en geef je kuit, en dat vang je weer netjes op.
Dat doe je omdat je dan je paard in feite voorover laat kukelen, en dat stoort het evenwicht, waardoor hij zelf het ritme kwijtraakt. Hij zal dan vanzelf eens gaan denken, potjedorie het werkt niet meer.



Oh, het tempo is helemaal geen probleem hoor Knipoog Idd, niet dat ze door de bak scheurt maar ze gaat goed vooruit hoor Knipoog
Ik zal uw instructies opvolgen, ik deed het ongeveer op dezelfde manier maar jij legt het mooi uit Schijnheilig
Bedankt voor de goede raad!

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:33

Even verplaatst naar RT.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:29

Doet ze het op elk moment? Ook als je net begint, of eerder wat later?
Als ze het vooral wat later doet, kan het zijn dat ze moe wordt en je d'r wat vaker d'r hals moet laten strekken.
Als ze het op elk moment doet, los je het nu goed op.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 00:26

Rataplie schreef:
Oh, het tempo is helemaal geen probleem hoor Knipoog Idd, niet dat ze door de bak scheurt maar ze gaat goed vooruit hoor Knipoog
Ik zal uw instructies opvolgen, ik deed het ongeveer op dezelfde manier maar jij legt het mooi uit Schijnheilig
Bedankt voor de goede raad!


Ze zij U tegen mij Tong uitsteken OK dan!