gespannen of ontspannen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

gespannen of ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 14:11

Gister heel raar gereden. Ik weet niet hoe ik het moet noemen:
In het begin stappen, lekker met de hals naar beneden werken. Daarna oppakken en aandraven. Hij is soms nogal hangerig op de linker hand maar dat viel dit keer mee. In de overgangen van stap naar draf gooit hij zijn hoofd wel steeds omhoog en met uitgestrekte draf blijft hij niet nageeflijk maar hup koppie de lucht in en als ik hem terug neem is zijn koppie weer naar beneden. Daarna de galop. Rechtsom ging goed maar hij plofte wel giga met zijn benen. Verward Stampvoetend galloperen zeg maar. Maar verder galoppeerde hij wel mooi door. De linkergalop ging echt oliebol. Met het aangalloperen maakte hij een sprongetje, koppie omhoog en hup gallop. Het tempo was heel vreemd. Niet voorwaarts (denk ik) maar ingehouden, tenminste zo voelde dat aan. En het gevoel was dat hij minipasjes maakte in de galop. Echt een heel vreemd gevoel. En hij liep in de volte linksom erg naar buiten. Nu weet ik niet of dit het gevoel is dat zijn achterhand eronder is ja of nee. Hij schuimde wel als een gek en hij bries ook (men zegt als een paard ontspanen is dat ie dan gaat briessen??) Ik kan het gevoel niet thuisbrengen of ik op de goede weg ben of totaal niet. In de les voelt het weer anders aan dus kan ik het ook niet navragen. O, en in de galop is hij ook steeds aan het hoofdschudden? Verward Vreemd of niet?

lautjuh85

Berichten: 2182
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:28

Je moet met de overgangen van stap naar draf wat meer je kuit eraan houden. Bereid hem goed voor. Zorg dat ie net even iets dieper loopt voordat hij die overgang maakt en geef hem daarna direct weer lengte met je kuit eraan, zodra hij in draf is.
Van draf naar galop is dit bijna hetzelfde verhaal. Bereid hem goed voor. Buitenbeen naar achter en aandrukken op je binnenbeen.
Zorg dat ie in de galop lekker voorwaarts is en geef hem die lengte.
Van arbeidsdraf naar uitgestrekte draf zorg je ervoor dat je extra je kuit eraan hebt en rij hem wat extra op druk. Zorg dat je hem eerst recht stelt en dan pas uitstrekt. Zodra je gaat uitstrekken hou je je kuit eraan en houd hem van voren op druk, maar wel met genoeg lengte dat hij ook idd goed uit kan strekken. Suc6

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:39

vraag met draf verruimen niet teveel in 1 keer zoveel dat hij nog wel angevelijk blijft. je galop op de linkerhand was volgens mij erg gespannen en kort, als een paard zn kont eronder zet gaat die meer "zweven" en zijn het lange ruime passen. en een paard met zn kop in de lucht drukt zn rug weg, en gebruikt hem dan niet.
wat je kan doen is veel overgangen, wendingen en tempowisselingen rijden, hem op alles wat je doet goed voorbereiden, overal de tijd voor nemen en niet teveel in 1 keer willen doen. buiten kun je het uitstrekken op lange rechte wegen ook oefenen door hem lekker te laten draven en dan steeds ists erbij te vragen, hij heeft dan echt de ruimte om te gaan, en omdat je hem dan ook vaak van voor wat losser rijdt heeft die dan echt de mogelijkheid om te gaan.
succes ermee

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:46

Hoofdschudden in galop.
Als ik zo hoor zit je paard vast in zijn rug en is scheef. Vandaar dat hangen op de linker teugel. In galop is je paard constand ligt rond. Als hij vast zit, krijgt hij daard us last van en kan het heel goed izjn dat hij gaat schudden met zijn hoofd.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:09

idd je paard heeft erge last van de rug
rijd veel voltes en wendingen en zie m eerst nageeflijk te krijgen, een paard wat in overgangen het hoofd omhoog doet, loopt in een krul, en niet in aanleuning dus Knipoog