Onregelmatige stap onder het zadel.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Onregelmatige stap onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 08:13

We hebben een fokmerrie staan die voorheen wel gereden is. (voordat we haar kochten) Nu willen we haar weer gaan rijden. Dat gaat prima, ze is erg braaf.

Alleen zodra je erop zit gaat ze achter onregelmatig stappen. Links maakt ze een kleinere stap als achter. Ze is goedgekeurd met foto's erbij en al. En als je er niet op zit loopt ze wel goed. Ook in draf is er niks aan te zien.
Nadat je een half uur hebt gereden wordt het minder en op het laatst loopt ze bijna regelmatig, maar de volgende dat is het weer precies hetzelfde.

Ik denk dus dat ze gewoon verkeerd gereden is. Zou je dit eruit kunnen rijden, of houdt ze deze 'tik' gewoon.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:09

Mijn paard heeft van nature ook een ontzettend slechte stap.
Voor maakt ze redelijk passen, maar achter maakt ze ze ontzettend kort.
Soms dribbelt ze echt.
Vooral als ik haar oppak in de stap gaat het moeilijk.
Probeer aan de voorkant te ontspannen, en ga diep zitten en geef een beetje been.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:58

Doet ze dat met elke ruiter?
Check het zadel en d'r rug en zorg ervoor dat je NIET met je hand inwerkt. Laat haar d'r eigen stap 'vinden'.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 10:07

Ze doet dit met elke ruiter en elk zadel.

Ik kwam erachter dat ze dit trouwens niet deed toen ze ingereden werd. Dus ze is waarschijnlijk bij de vorige eigenaar verkeerd gereden.
Met lange teugel doet ze het ook.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:16

Tja als er ook niks in haar rug of schouder te vinden is denk ik dat als je haar gewoon ontspannen, laag, over de rug rijdt dat ze de goede spieren krijgt om regelmatiger te kunnen stappen. Longeren met twee longes wil soms ook wel helpen om haar rugspieren te versterken en haar achterhand beter onder te laten brengen. (Moet je dat wel kunnen natuurlijk Knipoog ) Wil je echt goed advies denk ik dat je er een fysiotherapeut bij moet halen die weet ook meer over spieren en pezen.
Succes ermee.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:19

Zou het kunnen komen doordat je te veel je paard naar voren rijd of hem juist tegenhoud?? Dan maakt ie zijn stap niet af. Had mijn pony eerst ook.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 10:23

Ik denk dat we gewoon eens een tijdje lekker aan de gang gaan met lekker loswerken. Draven en galopperen is sowieso geen probleem.
Na een half uur gaat ze beter lopen, dus misschien wordt deze loswerktijd vazelf korter.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:38

Ik zou ook gewoon aan het werk gaan en je niet teveel op de stap concentreren. Doe de stap vooral aan een (vrij) lange teugel. Werk vooral aan d'r andere gangen, zorg dat ze daarin sterker en beter wordt. Best kans dat de stap dan vanzelf 'meetrekt'. In de stap zelf is het erg moeilijk om wat te verbeteren, dat zou ik dan dus ook niet gaan proberen.
Succes!
(Stapcavalleti zou evt. iets kunnen zijn om te proberen de stap regelmatiger te krijgen)

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:11

Kweet wat je doorgaat, ik heb er ook al eentje die er zo'n 10 jaar last van heeft Haha!

Slechte stap heeft rijtechnisch en wellicht fysiologisch te maken met een slecht ruggebruik (lees: bovenlijn is verkrampt).

Of je dat eruit kunt rijden kan je vanaf een scherm niet zeggen.

Wat je wel kunt proberen is tijdens het stappen meer de hals te verlengen en lager in te stellen. Daarbij mag ze best wat achter de loodlijn lopen, als de lengte maar in de hals blijft. Tegelijk probeer je denkbeeldig je heup in je hand te zetten. Dwz: dieper in het zadel zitten, met de beweging mee, alsof je de rug wilt losstappen. Door die drang die je daarmee opwekt, krijg je meer druk in je hand.

Het kernwoord hierbij is aktiviteit. Maar let op: niet overhaast. Ruime passen, waarbij ze de kans krijgt om haar pas af te maken.

Probeer deze lengte ook maar eens op te zoeken in een licht schoudervoor. Is wel wat moeilijker en ze zal hierdoor meer terugkomen, dus hou haar scherp aan je been.

Probeer dit elke keer als je stapt (of het nou losstappen of uitstappen is) te doen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:08

Tyrano had dit ook. Draf en galop waren goed, stap heel onregelmatig, tegen het kreupele aan.
Wat we hebben gedaan is de teugels los, dus geen aanleuning vragen. Zo moest hij op eigen benen gaan lopen en had hij geen steun aan de teugels.
Na 2 dagen liep hij regelmatig en zijn we elke dag een stukje meer teugels erbij gaan pakken. Ging het weer slechter? Teugels losser. Tot ik op een gegeven moment contact had. Hij ging zelf de aanleuning weer opzoeken en ontspannen lopen.
Hij heeft het nooit meer gedaan en liep super. Lekker ruim, ontspannen en nageeflijk.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 09:10

Ik reed haar niet zelf maar een jongen reed haar, gisteren reed een ander meisje haar en het ging echt stukken beter. De eerste 2 rondjes nog gespannen en daarna ging ze echt super lopen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 14:46

Oud topic, maar ik wil even melden dat het paard sindskort vrijwel volledig regelmatig stapt. Door veel aan de lange teugel te stappen, zowel in het bos als in de bak is het opgelost. Ze stapt nu vanaf het begin regelmatig en wordt alleen nog een beetje onregelmatig als ze ergens bang van is en zich spant. Het is er dus door de vorige eigenaar in gereden denken we.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:37

Stap je dan alleen aan een lange teugel.
Dus je pakt haar niet op Verward

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 15:54

Nee hoor. Maar we hebben wel heel erg veel met een lange teugel gestapt, daarna langzaam oppakken en regelmatig weer lange teugel. Ze is waarschijnlijk een beetje in elkaar getrokken voorheen.