De Wispelaere-hulpen niet versterken maar herhalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:17

Ik denk dat de achtergrond van deze gedachte is dat als hij iets van een paard vraagt en het paard kan dit uitvoeren, het paard dit ook gewoon doet. Als een paard niet reargeerd betekend dat dat hij het of niet kan of niet snapt. Ik heb zelf les van hem, en de laaste keer is hij op een paard gaan zitten van een amazone die niets anders deed dan constant haar sporen er in zetten. Hij had al 100.000 keer gezegd dat ze haar benen stil moest houden, maar dat even terzijde. het paard was vanzelfsprekend dan ook niet voor het been en reargeerde ook nauwelijks op zijn ruiter.

Toen david er op ging zitten deed hij niets anders dan correct zitten en correcte hulpen geven. Het paard kon toen opeens van stap in galop, enkel op een onzichtbare beenhulp...

Ik denk dat het gewoon aan zijn maniervan rijden ligt. Hij stoort het paard op geen enkele wijze en maakt het rijden duidelijk voor de paarden. En dat zal ongetwijfeld niet altijd werken bij paarden die helemaal afgestompt zijn, maar bij een hoop wel.

Ik zou het alleen niet kunnen. Neemt overigens niet weg dat hij de paarden ook wel corrigeerd als ze niet reargeren. het is niet alleen herhalen van dezelfde hulpen.
Laatst bijgewerkt door laurae op 14-07-04 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt



laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:33

De keren dat hij op een paard heeft gezeten heb ik hem volgens mij nooit met zijn sporen zien corrigeren (zweepje had hij niet). Dat was voor zover ik mij kan herrineren alleen het rustig voorbereiden van het paard naar de oefening toe en vervolgens reargeerde het paard op de hulpen. Dat was niet altijd de juiste reactie, maar wel een (voorwaartse) reactie. Maar als een paard bv dwars door zijn teugels heendrampt maakt hij rustig een behoorlijke ophouding (om vervolgens weer los te laten en het hele verhaal overieuw te doen natuurlijk)

UItgangspunt (en uiteindelijke doel) zijn onzichtbare beenhulpen en volledig stille handen. Je teugels zijn alleen om te bepalen waar de energie die je hebt opgebouwd naar toe gaat. Ik ben bij hem constant bezig met de driehoeksverhouding tussen handen benen en zit. Dat moet allemaal zoveel mogelijk samenwerken en je paard zo weinig mgelijk storen.

Maarre, misschien dat je gewoon een keertje moet komen kijken? Het is een eind weg voor jou (coevorden) maar als je zin hebt moet je maar even een pbtje sturen. Ik heb nu nog maar 3 keer les van hem gehad, dus ik kan moeilijk beweren dat ik zijn hele systeem al begrijp en uit kan leggen Haha! . Maar wat ik nu vertel is wat ik heb gezien en meekrijg tijdens de lessen van mijzelf.

Als er overigens nog mensen geinteresseerd zijn: er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar in zijn lessen die hij ons geeft. Het is een priveles van een uur, 1 keer in de maand in coevorden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 48 bezoekers