spierpijn door slof?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

spierpijn door slof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 17:37

Ik heb een vraagje,ik ehb sinds 1,5 maand een merrie,maar haar spieren in nek en bij haar kont zijn keihard en een beetje dik.De vorige eigenaar heeft haar een jaar met slof gereden,en wist er niet zoveel van,heeft er nooit les in gehad ofzo.Zou het hierdoor kunnen komen?Ze wil in draf ook steeds harder lopen,en als ik de teugels een beetje lang laat loopt ze rustig.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:43

dikke kans dat dat door het verkeerde gebruik van de slof komt!!
als jij maandenlang in een mitella moet lopen, kun jij je arm ook niet soepel meer bewegen,zelfde is dus met de slof voor een paard Knipoog

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:20

Idd. een hele dikke kans dat het door de slof komt!

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:50

ja, door het verkeerd gebruiken van een slof !

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:30

Heb ik ook gehad met een paardje hier. Gewoon heel rustig omschakelen naar een normale training! Ik liet haar dan een paar minuten lang en laag over de rug lopen en bouwde dat zo op! Nu gaat het heel goed met haar en krijgt ze spieren op de juiste plaats.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:43

Ik denk het idd ook, ga lekker rijden zonder slof vanaf nu en laat dr eerst ff lekker met dr hoofd zoals ze dat zelf wil. met een paar dagen/weken kan je weer meer van dr vragen en kijken of ze dr hals en nek weer gaat gebruiken. Misschien ook een idee om met een week of 2 een masseur te laten komen. die kan dr hals en nek weer losmaken, want grote kans dat je die hals nooit helemaal los krijgt met alleen rijden.

Succes ermee!!

dani1983
Berichten: 646
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Dodewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 00:09

ik denk ook idd dat t door de slof komt...
gun haar de tijd om trug in de normale training te komen

gr dani

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:08

Als je het kunt veroorloven, zou ik ter aanvulling een fysio of acupuncturist erbij roepen... Knipoog

Zelke
Berichten: 1444
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Neerpelt, Belgie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:51

als je op een verkeerde manier met de slof rijdt, verpruts je je paard gewoon, wat er bij de jouwe gebeurt is. ze werd naar beneden gedwongen, kan niet anders. vandaar zijn die spieren zo, omdat ze een jaar lang op een verkeerde manier gebruikt zijn.
laat der lekker lang warmlopen, wel aan de teugel, maar laag en lang. naarmate de training steeds meer oppakken. en veel figuren rijden.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:00

Tyrza schreef:
Als je het kunt veroorloven, zou ik ter aanvulling een fysio of acupuncturist erbij roepen... Knipoog


Dat vind ik nou eens een wijze aanvulling
Helpt het paard er wrs sneller doorheen.

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:01

Ben het ook met voorstaande berichten eens

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:07

ik denk dat het paard last heeft van z'n rug, laat je zadel eens goed nakijken door een deskundige (!) zadelmaker. Daarna goede instructie nemen waardoor je het paard leert dragen zodat ie zijn rug weer durft en kan gebruiken.

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:38

Aqua8horse schreef:
ik denk dat het paard last heeft van z'n rug, laat je zadel eens goed nakijken door een deskundige (!) zadelmaker. Daarna goede instructie nemen waardoor je het paard leert dragen zodat ie zijn rug weer durft en kan gebruiken.


Nu je het zegt ja...

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:18

Aqua8horse schreef:
ik denk dat het paard last heeft van z'n rug, laat je zadel eens goed nakijken door een deskundige (!) zadelmaker. Daarna goede instructie nemen waardoor je het paard leert dragen zodat ie zijn rug weer durft en kan gebruiken.


En hoe concludeer jij dat???

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:09

pearl_tje schreef:
En hoe concludeer jij dat???


ik zou zeggen, omdat zowel bij de hals als bij de achterhand de spieren hard zijn... niet alleen bij de hals, wat je meestal ziet bij slofmisbruik. Daarbij, als het paard door bijvoorbeeld de slof gedurende een langere periode in een bepaalde, onnatuurlijke houding gedwongen wordt, gaat het paar dat zelf corrigeren door onder andere de rug weg te drukken. Als je paard dat maar lang genoeg doet, krijg je ernstige problemen! Ook wil het paard in draf onder haar uit, maar zodra ze de teugels wat langer laat, (ik lees in dat geval: zodra het paard zelf zn houding kan bepalen omdat het niet door een bit wordt tegengehouden, en dus de ontspanning langzaam en vorzichtig op kan zoeken) loopt het paard rustiger...
ik zou dus de rug laten controleren, en kijk, als je toch bezig bent, gelijk even naar de tanden en de mond. Je ziet namelijk ook vaak dat paarden die verkeerd met slof gereden zijn, een pijnlijke mond eraan overhouden.
Maar dit is mijn mening, en ik weet dus niet of Aqua8horse ook zo denkt over de rug.