het effect van een verhoogde binnenhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 08:23

Ik ben het niet eens met je stelling Astrid.

De hand behoort op de plaats te blijven. Ook bij stelling. Men hoort daarbij vanuit deze positie de hand iets van de hals af te plaatsen.


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 08:38

Idra schreef:
Iets van de hals afplaatsen of hand even naar boven heet imo hetzelfde effect.

Ik vrees dat veel mensen het naar boven plaatsen van de binnenhand verwarren met aan de binnenteugel sjorren. Dat heeft daar helemaal niks mee te maken.

En voor zij die denken dat het paard zo enkel in de hals buigt en te weinig in het lichaam: je hebt natuurlijk ook nog je gewichts- en beenhulpen, die een stùk belangrijker zijn dan je teugelhulpen.


Het gaat hier sec even over de handhulpen.

En nee, naar boven of opzij heeft niet hetzelfde effect.

Stel je eens voor dat je achter een flexibele lat staat. Voor aan de lat heb je een touw gebonden die je dus vast hebt.

Zet vanaf dat punt je hand opzij: lat gaat zonder afwijking opzij.

Zet nu eens je hand omhoog: lat gaat weliswaar opzij, maar kantelt (dus afwijking).

En dát is het hekele punt bij dit soort houdingen van de hand. Het paard wordt hierdoor licht gedwongen te kantelen. Nu zal je dat niet zo gauw opmerken, maar juist omdat het bijna niet opvalt, is het zo verraderlijk. En door dit kantelen heb je gauw dat het paard de balans niet goed kwijt kan en licht over de buitenschouder wegvalt...


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 08:43

Djies... ik heb een systeem gekregen!! Tong uitsteken

Het TvI systeem Haha!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:16

Suzy schreef:
Ik vind in beide theorieen wel iets in zitten, maar wat ik me af vraag is dat als door een hoge binnenhand het paard gaat kantelen en niet meer in balans is, terwijl AdB juist alleen maar hamert op het rechtrichten....
(of ben ik nu appels met peren aan het vergelijken Verward )



Daarom ontgaat mij ook de logica in deze manier van trainen...

Dat wil overigens niet zeggen dat ik alles afkeur.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:52

Peoh! Alweer op pagina 5!

Goed, de meeste antwoorden zijn al gegeven w.b. de opmerking van Astrid en Pipo. Ik schaar mij achter Pipo.

Wat betreft het vragen van stelling: als het paard al om het binnenbeen is gebogen, heeft het vaak al stelling aangenomen. Het is dan een kwestie van het smakelijk houden van de mond, ter voorkoming dat het paard in een zelfhouding gaat lopen.

Dit kan je bv goed controleren door eens te proberen het paard wat lager in de "ronding" van de hals in te stellen. M.a.w.: laten vallen in je hand.

Kan kan dan best wel eens zijn dat het paard toch aan 1 kant blokkeert in de kaak. Op dat moment plaats ik mijn dan meer richting mijn knie om aan te geven waar het paard met hoofd/nek/hals naartoe gebogen moet worden. Vanuit deze positie probeer ik hem smakelijk te maken.

Kauwt hij eenmaal, dan kan ik mijn binnenhand ontspannen (of übertstreichen voor mijn part), waarbij ik mijn buitenhand op de plaats houd.

Binnenteugel zorgt dus voor de stelling. Buitenteugel voor de nagevelijkheid. Uiteraard in combi met beenhulp en aktiviteit, maar dat is weer een ander verhaal.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 08:19

Astrid,

Juist door dat "smakelijk" maken hoef je je hand niet hoger te zetten. Dan is het een kwestie van hand iets van de hals af te halen waardoor het paard zijn hals buigt.

De clou van mijn verhaal is eigenlijk dat als je je hand naar boven verplaatst, je wel een paard krijgt die naar binnen kijkt, maar niet de kans krijgt om het gehele stuk vanaf de schoft tot aan de neus naar binnen kan plaatsen.

Vaak zie je dan dat alleen het hoofd tot aan de nek naar binnen kijkt, waardoor er geen correct gebruik van de bovenhalsspier ontstaat.

Overigens heb ik het verhaal van de hand naar de knie toendertijd van Coby geleerd. Haha! Dus is het niet een specifiek AvG "systeem" Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:37

Nee, het gaat er om dat de binnenhand meer van de hals af wordt gezet. Dus eigenlijk naar binnen wordt geplaatst.

Ik denk dat er bij travers juist een ondersteuning aan de buitenkant gemaakt moet worden mbv buitenteugel tegen de hals, ter voorkoming dat het paard zijn balans verliest en over de buitenschouder wegvalt.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:50

Ik doe ook steeds een poging Q, maar ik kom toch steeds tot dezelfde conclusie Knipoog

Overigens kan ik bovengenoemde ook demonstreren hoor. In feite moet dat bij elk paard wel kunnen, mits correct opgeleid. Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:58

Wow... ik denk niet dat ik me daar aan ga wagen, schijterd als dat ik ben Haha!

Knap hoor!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers