Achterbeen-probleem: + Update!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Achterbeen-probleem: + Update!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 23:14

Ook ik begeef me een keer op Rijtechnisch, puur en alleen om wat info in te winnen en visies van andere mensen op het 'probleem' te horen. Wie weet kan ik er wat mee...

Het probleem:

Ik heb sinds een aantal weken/maanden een lastig puntje met Jurga. Paar maanden niet gelest en afgelopen week gaf mijn instructrice me een paar aanwijzingen. Het viel haar ineens op dat Jurga van achter 'niet correct' was. Jur liep er super door, heel werklustig, lekkere aanleuning, actief, MAAR.....

.... haar achterbeen tilde ze heel actief op in de knie, in plaats van het been ook daadwerkelijk vanuit de heup mee naar voren te swingen. Scheve mond Ze bleef dus als het ware met haar been 'achter'. Ze plaatste haar been niet onder de massa. En maar doorsjouwen en heel hard aan het werk zijn.

Ik heb het zelf ook even bekeken, heel vaag, want ik kende dit inderdaad ook niet van haar.

Ik baal er echter goed van, want ze is eindelijk weer goed en helemaal lekker bezig en nu dit weer.

Last van haar spieren (blessure van tijd terug) is het niet, ze is juist heel los en soepel.

Wie o wie heeft er tips voor mij?

[edit Chica; titel op verzoek gewijzigd]

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 17:20

Ze is tijdens de blessure in behandeling geweest bij een fysio. Ik was bang voor een probleem in de rug, maar die was juist heel mooi en sterk bespierd en er was niets op aan te merken. De blessure zat toen in de kruisspieren.

Petra heeft haar vorige week een paar keer gelongeerd (ook een keer over balkjes) om zo de achterhand er eens bij te kunnen laten komen. Stomme was dat ze best te bewegen is de achterbenen eronder te laten treden.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 18:08

Ik heb idd ook het idee dat ik wat vaker met balkjes moet gaan werken. Dat moest ik van de fysio ook, maar aangezien Jurga in die tijd helemaal geen zin had in balkjes lopen en er meer overheen 'donderde' dan liep, hebben we die maar uit de training gehaald. Nu lijkt ze ze beter aan te pakken, dus het is het proberen waard.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 18:13

Tuurlijk dat kan altijd, maar ik vind het wat raar zo ineens. Na de blessure was ze achter beter dan ze ooit geweest is. Kan een fysio zulke dingen ook constateren (lijkt me wel)?

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 18:43

Heb een tijdlang weinig longewerk met haar gedaan, omdat ik veel bezig ben geweest haar weer op haar oude niveau te krijgen en dat moest ik ditmaal onder het zadel oplossen. Als ik normaal gesproken longeer met Pessoa, treed ze netjes onder. Maar nogmaals, heb het nog niet geprobeerd sinds ik van dit 'probleem' afweet.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 18:38

Deze foto is vandaag gemaakt, dat lijkt er meer op .

Afbeelding

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 07:29

Het achterbeen is er hier een stuk meer onder dan ik vorige week bij haar zag. Tuurlijk mag het nog meer, maar dit was ook geen erg energiek drafje.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 19:21

Mieke, jij geeft wel een hele goede op zich. Jurga is 'schijndrachtig' geweest naar ik vermoed, ze gaf ineens weer melk (maar paar weken later begon andere pony op stal ineens ook melk te geven zonder drachtig te zijn, dus het is niet alleen Jurga geweest). Nu gaat het wel weer beter, de melk is weg en ze is ook niet meer zo buikig.

Jippie, ik heb ECHT hele goede les, dus dat is het probleem niet. Dat ik een aantal maanden geen privéles heb gehad heeft hier niets mee te maken, alleen is dit niet eerder opgemerkt, ook niet door mijn instructrice op de RV en die ziet ook altijd alles wat anders is aan mijn paard.

Ik twijfel daarnaast ook of het een medische oorzaak heeft, plús het feit dat ik helemaal niet zo happig meer ben op de hele kliniek Kootwijkerbroek. Scheve mond DA hier te vaak gezien en ook daar geweest zonder dat ik het idee had er iets mee op te schieten. (Ja, peperdure rekeningen .)
Al twee keer een UUR met een koliekgeval gezeten voor er iemand kwam, wát, zelfs wel drie keer. Laatste keer met Jurga's blessure werd er ook maar wat aangerotzooid imo. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik ben no way te beroerd de DA te bellen als er iets is, heb al heel wat rekeningen betaald in de gevallen dat mijn ouders een DA niet nodig achtten. Dus dat is ook nogal kolder. Ben niet voor niets elke maand weer zo goed als blut.

Maar goed, ik zal er niet op doorgaan.

Iemand aanwijzingen hoe ik precies kan zien aan de manier van bewegen of er iets mis is in de lendenen? Ik ga zo zelf even longeren, kijken wat ik eraan zie.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 20:30

Probleem is dat ik al heel erg lang vermoed dat Jurga iets mankeert, het kwam alleen nooit duidelijk naar voren. In de tijd van de blessure was ze dus ECHT onregelmatig. Dus ja, toen was de stap naar de DA snel gezet.

Ik vermoedde toen een probleem in de rug of in het bekken (vanwege de twee grote veulens). Bekken werd toen weggewuifd door de DA. Die vond een knie met wat vocht erin, dus dat moest het wel zijn. (Imo had ie verder moeten kijken, want die knie kon ook oorzaak zijn van...)
De fysio constateerde volgens mij wel dat ze wat gevoelig was op het bekken, maar later ging dat steeds beter en kon ze er steeds meer aankomen.
Jurga was echter geen fysio-paard, ze houdt helemaal niet van gefrunnik aan haar lijf en blijft wantrouwig staan kijken. Vandaar dat de fysio toen koos voor een goede training ipv veel masseren e.d. En met effect want na een paar maanden was Jurga weer de oude en de spieren zagen er goed uit. Ik kreeg zelfs te horen dat Jurga beter liep dan ooit achter, dus dat punt is duidelijk verslechterd zoals het er nu uitziet.

Jur is momenteel best wel los in haar lijf, heerlijk nageeflijk en voor haar doen lekker voorwaarts, dat ken ik niet zo van haar. Tóch maak ik me zorgen want ik vind zelf dat ze niet loopt zoals hoort. (Ja, vanuit heup/bekken/lendenen als je het aan mij vraagt.) Imo is ze heel licht onregelmatig achter, vooral het binnenbeen blijft achter. Galop is en blijft vreselijk moeilijk en langer dan een rondje galoppeerd ze niet. Wellicht heeft dit tóch een lichamelijke oorzaak.
Ze wíl heel graag werken en toont absoluut géén pijn, maar ik voel me er niet lekker bij.

Zeker na dit achterhand-verhaal, het feit dat ze gister haar hoofd omhoog drukte toen ik aanleuning wilde vragen en het feit dat ze al twee dagen niet echt wil flapperen. Vooral het laatste.... als iets Jurga typeert, is het wel dat geflapper. Scheve mond

Dus ja, ik denk er wél sterk aan een afspraak te maken met een goede DA.

Niet ééntje die me keihard uitlacht als ik zeg dat mijn merrie melk geeft terwijl ze niet draagt Scheve mond.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 21:12

De spieren zijn inderdaad niet zwak. Tenminste, de fysio had het steeds over sterke, mooi ontwikkelde spieren, en die zitten er echt nog allemaal.

Mijn gevoel zegt dus: na laten kijken! Vooral omdat ik al jaren roep dat ze een scheve hark is. Ze mankeert alleen nooit wat en is nooit kreupel. Scheve mond

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 21:18

Ik ben inderdaad al jaren niet zeker. Maar ja, dan loopt ze weer de sterren voor me van de hemel en is ze heel erg goed in haar doen en dan twijfel ik weer en denk ik 'zal wel niets zijn'.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 22:25

Ik heb van Lielle het telefoonnummer van Rodinde gehad, zij komt ook in KWB, dus ideaal. Ik ga haar binnenkort eens bellen voor een afspraak. Ik durf gewoon bijna niet meer op Jur te stappen Scheve mond.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 22:41

Ik heb ondertussen nog een adres gekregen van een DA die enorm goed is in bewegingsproblemen. Ik ga alles eens overwegen en dan een afspraak maken.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 22:49

Petra en ik hebben vandaag Jurga eens aan grondige inspectie onderworpen en na enige studie lijkt het er toch sterk op dat het het SI gewricht is.

Is dat een beetje behandelbaar, hoe lang gaat dat duren en hoe doen ze dat? Iemand?

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 11:47

Ik bel vandaag Rodinde nog op voor een afspraak!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 18:30

Jurga is net gekraakt door Rodinde. Ze zat vast ergens op haar rug, was scheef in de heup en zat vast bij het heiligbeen. Nu moet het goed zijn! Haha!

Thanks Lielle voor de tip!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 19:32

Nou ja, dan is ze misschien niet echt gekraakt? Ze heeft met de hamer een paar keer een flinke ram op de rug en heup gegeven iig. Ik moet een paar dagen laag longeren en daarna lekker een tijdje laag rijden, maar goed, ik rijd nooit echt opgericht, dus dat komt goed uit.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 14:01

Nee er zijn geen foto's gemaakt. Als het aanhoudt ga ik dat zeker laten doen .

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers