slof en bijzet bij fjorden en haflingers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

slof en bijzet bij fjorden en haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 12:26

hoi, het valt me op dat er hier mensen zijn die hun fjord of haflinger met een slof of bijzet rijden.
hier ben ik dus echt op tegen, ze zijn al zo compact en klein en hebben er al moeite mee en dan worden ze ook nog gedwongen om naar beneden te lopen. Ik spreek uit ervaring hoor niet dat ik nog nooit op een fjord heb gereden want dat doe ik vaak zat.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: slof en bijzet bij fjorden en haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 19:21

[quote="Anna 16"]hoi, het valt me op dat er hier mensen zijn die hun fjord of haflinger met een slof of bijzet rijden.
hier ben ik dus echt op tegen, ze zijn al zo compact en klein en hebben er al moeite mee en dan worden ze ook nog gedwongen om naar beneden te lopen. Ik spreek uit ervaring hoor niet dat ik nog nooit op een fjord heb gereden want dat doe ik vaak zat.[/quote]

Waar zie jij die mensen dan hier Verward ? Ik loop hier toch ook al een aardig tijdje rond, maar mensen met een fjord die met slof rijden? Nee nog niet tegen gekomen hier (of ik open die topics niet Knipoog ).

En wat betreft de stelling: ik ben er niet op tegen (doe het zelf niet want het is niet nodig bij die van mij), als het maar goed gebeurt. Een fjord mag best wat soepel worden in de hals en ruspieren en bilspieren. Anders zijn ze niet te rijden.
Als het ze van jongs af aan goed wordt aangeleerd hoeven ze hier geen moeite mee te hebben hoor, zeker niet de nieuwerwetse sportfjorden (model strijkplank, niet mijn type). T zijn vooral ouderen fjorden en ouderwetse types die hier idd wat meer moeite mee hebben, maar daarom kan het ze nog wel geleerd worden. Evt dv slof of bijzetteugels of ander hulpmiddelen.

Viv

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 19:31

Sorry hoor, maar wat voor paard je ook hebt het is altijd fout om een paard gedwongen naar beneden te laten lopen. Of het nou een paard is of een koe, dat doet er geen hol toe!!!

kim

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 19:49

Tja, je paard door middel van een slof naar beneden laten lopen vind ik gewoon stom.
Maar ik rij ook wel eens op een fjord, en die werd met longeren bijgezet, niet omdat ze zonodig in de krul moest lopen, meer omdat ze anders niet te houden was, en overal heenvloog.
Nu wordt ze meestal gelongeerd met alleen een hoofdstelletje, of en gogue.

Dat fjorden niet gebouwd zijn om nageeflijk te lopen, is niet waar hoor, moet je eens in het boek van Klaus Hempfling kijken, daar staan bijna alleen maar compacte paarden in, en volgens hem zijn die juist beter gebouwd, dan al die andere 'luxe' dressuurpaarden, met hun lange ruggen en halsen.

Groetjes

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 19:50

ik rij ook op fjorden,maar echt niet met slof!!!!! dag! als je ze vanaf jong afaan goed traint met aan de teugel lopen is zo'n slof ook helemaal niet nodig.En goed les nemen wil ook nog wel eens helpen. Knipoog

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 20:02

precies!

Mijn Hafje loopt aan de losse teugel ook nageeflijk!
gewoon een kwestie van eerlijk rijden en loslaten.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 20:03

Tja, ik vind de slofteugel zowiezo een van de zwaarste dwangmiddelen, maar ik denk niet dat de bouw van het paard er heel veel toe doet. Er zijn immers Fjorden/Haflingers/Friezen die tot hoog niveau dressuur lopen en dat is ook in verzameling/buiging.

Zelf heb ik een FjordxArabier, zij heeft er juist baat bij gehad om meer verzameld te lopen. Ik rijd haar sinds een paar maanden laag, rond en diep en ze loopt nu ruimer en verzamelder dan eerst. Het kost wel moeite, maar door middel van deze training is ze toch gaan verruimen. Zij heeft namelijk meer de gangen van een Fjord (vrij kort en dribbelig), nu kan ik binnenkort met haar een behoorlijke dressuurproef rijden.

Maar ik gebruik hier geen enkele hulpteugel voor, dus ik zou niet kunnen zeggen of dat schadelijk is of juist niet uit ervaring Verward .

Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 21:47

mare vippie een paard kan ook nageeflijk loen zonder slof en andere martel wertuigen, het paard moet zelf loslaten in rug/ bil /hals spieren en niet in de houding getrokken worden

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 22:49

Citaat:
. Een fjord mag best wat soepel worden in de hals en ruspieren en bilspieren. Anders zijn ze niet te rijden.



Naar mijn mening moeten alle paarden sopel zijn ander zijn ze niet te rijden. Geld gewoon voor elk ras.

Maar goed. Je moet goed weten waar je mee bezig bent als je met een slof rijd. Ik ben sinds kort mijn fjord aan het beleren en met de minste teugeldruk geeft hij al na.
Het is maar net hoe je een paard africht dan maakt geen enkel ras uit.
Als ik een arabier alleen op zijn mond rijd krijg ik net zo'n stug beest als dat ik een fjord alleen op de mond rijd.
Rijd ik deze paarden op de zit en benen en met gevoelige handen dan heb ik aan beide paarden een heerlijk rijddier.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 23:48

Ik ben dus niet de enige die hier nog geen mensen is tegen gekomen die hun fjord of haflinger met bijzet/slof rijden en ik doe dat ook niet.
En ik ben er niet eens op tegen, zolang het op de goed manier gebeurd (is hier trouwens ook al gezegd).
En het bij wat voor paard dan ook niet goed om de slof of bijzet te gebruiken om een paard naar beneden te dwingen.

xxFiekexx

Berichten: 539
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 18:10

Ik denk, dat wat voor paard het ook is, het nooit goed is om met slof of iets dergelijks te rijden die het paard naar beneden 'trekt'. Hij loopt dan niet met een goede aanleuning. Als je je paard zonder hulpteugel ook maar íets na kan laten geven, heb je al 10x meer bereikt dan dat je een slof omdoet!
Wat betreft Haflingers en Fjorden: die kunnen best goed nageven enzo, alleen heb je er wat meer tijd/geduld voor nodig, en moet je niet de nek in de krul willen trekken.

Party!! Grtzzzzzzzz Party!!

PS ik heb heus niks tegen een martingaal bij een moeilijk paard, of een hulpteugel die alleen inwerkt als het paard echt met zijn hoofd omhoog gaat lopen ofzo

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 19:11

Bij mijn oude verzorgdfjorden (=van mijn buurman) reed er een meisje van 12 op (de nieuwe verzorgster), die niet eens fatsoenlijk kon rijden met slof!!! Ik werd echt kwaad, t was zo zielig, de paardjes worden gewoon naar beneden getrokken om ze maar in de hand te houden, terwijl dat meisje zelf niet eens kon rijden!! Ik vond t echt erg, want ze reed ook nog op de fjord die ik zelf had ingereden, terwijl die best gevoelig was in haar mond! Echt afschaffen die troep!

PS zelf reed ik toendertijd met Thiedemann, maar die kon ik later gewoon af doen, wat hij liep super!