hoe ver ga je met je paard..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

hoe ver ga je met je paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 12:33

Daarmee bedoel ik in hoeverre volg je je eigen doel boven het kunnen van je paard. Er zijn al aardig wat woorden over gezegd in verscheidene andere topics.
Nu loop ik langzamerhand zelf tegen het probleem aan. Toen ik sjaak kocht als 6 jarige wilde ik hem graag naar het Z toerijden. Inmiddels is hij 13 en rijden we door verschillende oorzaken nog L2 (hij is veel kreupel geweest, gaf vanaf het begin af aan al veel protest met rijden, en ik start weinig, hooguit een keer of 3 per jaar). Dus ondanks alle tegenwerking toch nog een mooie score.
Maar zoals ik al zei is hij inmiddels dertien en zijn z'n mogelijkheden langzaam op. Veel meer als dat hij nu presteert zal hij niet meer kunnen. Met een beetje mazzel krijg ik hem wat beter en losser verzameld, maar daar houdt het dan ook mee op.

Inmiddels heb ik daar vrede mee en train en les ik hem op onderhoud en kleine progressie. Elke verbetering is mooi meegenomen en vooral ook zijn plezier om voor en met mij te werken blijft belangrijk.

Ik moet eerlijk toegeven dat als ik naar mezelf terugkijk in de jaren dat ik altijd de grote illusie heb gehad om met een ¨basis¨paard (weet er zogauw even geen andere term voor) toch in het Z mee te willen rijden. Zelf was ik niet ervaren en hij evenmin. (met dank aan jippie om het er in te stampen Knipoog )

Ik weet nu gewoon voor mezelf heel zeker dat het goed is wat we bereikt hebben en dat het niet meer een standaard gewenst antwoord is wat ik geef. Wat ik al die jaren eigenlijk wel gedaan heb (en ik denk velen met mij) Bloos .

Oftewel ga je voor je eigen doel, of heb ook jij op een gegeven moment de beslissing genomen om tevreden te zijn...???

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:16

Ik denk dat ik tevreden zou zijn, je hebt nu toch het hoogst haalbare gehaald wat voor jullie als combinatie mogelijk is. Je kunt wel voor je eigen doel gaan, maar dan kun je beter een ander paard kopen. Anders staat ie over een tijd voorgoed kreupel. Ik zou dus hetzelfde doen als jij.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:26

Ik heb ooit gekozen voor mijn eigen doel: Z2 rijden. Mijn paard was er niet geschikt voor, en die heb ik toen verkocht. Ik vond het aan de ene kant vreselijk om hem weg te doen, maar aan de andere kant werd ik steeds chagerijniger dat ik niet verder meer kwam, ik heb het geprobeerd om er tevreden mee te zijn, maar op deze manier was het voor het paard ook niet eerlijk... Het is dus een keuze tussen je paard of de sport ...

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 13:31

Ik geloof dat ik nogal zwak ben. Ik kan geen afstand doen van mijn beesten. Sjaak heb ik zal zovaak naar de slager gewenst en hij is er bijna 7 jaar later nogsteeds.
Dus voor mij is er maar 1 optie, tevreden zijn Lachen

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:41

Ik heb mezelf een realistisch doel gesteld en dat moet te halen zijn. Maar ik wil eigenlijk nog meer. En als blijkt dat we als combinatie geen progressie meer maken, dan verkoop ik hem weer. Of dat nu aan mij of aan het paard ligt. Maar Z1 dat heb ik elke keer nog gehaald, maar verder nog niet en dat wil ik nog wel een keer.

Ik hoop dat het met dit paard gaat lukken. Maar als hij een jaar of 8 is en blijkt dat Z voor ons het eindstation is, dan wordt hij ook weer verkocht.
Dan hebben ze een mooie leeftijd en kan iemand anders er weer veel plezier in hebben.

Hdoortjez
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:23

ik wilde met mijn allereerste paardje graag ooit eens een Z proef rijden. het blijkt dat hij moeite heeft met zijn achterhand en het afvoeren van melkzuur. medicijnen etc helpen niet en ik heb al aardig wat instructeurs gehad, uiteindelijk kon niemand mij helpen, hij is nu M en 12 jaar. weg doen kan ik niet. springen gaat redelijk maar ook daar duiken dezelfde problemen op, daar komt nog bij dat als hij pijn voelt hij zich laat vallen of vreselijk in de staak gaat. ik heb nu besloten om lekker buiten te gaan rijden en een aantal keren in het jaar een klein stukje te crossen op de baan van roskam. overdag staat hij op de wei en 5 keer in de week lekker boscrossen. ik ben nu tevreden en mijn paardje ook. over een jaar of wat ga ik op zoek naar een ander paard. het blijft toch kriebelen. maar nu eerst samen genieten!!!!!!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:30

Andrew heeft ook vervroegd pensioen sinds hij last heeft van spat. In zijn goede periodes probeer ik hem in conditie te krijgen en rustig wat te trainen op het niveau dat hij aan kan, maar ben al blij als we leuke buitenritten kunnen maken.

Ik wilde heel graag wedstrijdrijden en daarom ben ik op zoek gegaan naar een paard of pony die ik mocht uitbrengen. 1 van mijn instructrices bood haar jonge NRPS-pony aan om mee te nemen naar les toen Andrew lang kreupel bleef en dat klikte zo goed dat ze vroeg of ik haar niet uit wilde brengen.
Nu leef ik mijn ambities op haar uit en mijn eerste doel: L-dressuur worden is nu bereikt (ben nu L1 startgerechtigd) en alles wat er na komt is mooi meegenomen!!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 15:02

Je stelt een doel om te berijken met je paard. Je moet een doel hebben om naar toe te werken.
En dan ga je kijken of het je lukt om dat doel SAMEN met je paard te bereiken. Dus je gaat kijken of je die oefeningen die jij zo graag wilt doen, uit je paard kan krijgen. Of jullie samen daar plezier in hebben. En als je niet verder komt dan de helft, dan is dat helaas pindakaas.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:22

Volgens mij heeft iedereen toch een doel met paardrijden, de een heeft als doel elke week heerlijke strandritten te maken en de ander heeft als doel om minstens lichte tour te gaan starten
Ikzelf wil gewoon zover mogelijk komen, maar wel met Tiffany. Ik zou Tif nooit maar dan ook nooit verkopen omdat ze niet goed genoeg is (hoewel ik denk dat ze aardig wat in zich heeft hoor Knipoog ) We zien wel waar we stranden, mijn droom is eigenlijk wel het ZZ-zwaar, maar als dat om de een of andere reden met Tif niet meer kan, wil ik haar (zo mogelijk) laten dekken en daarna weer verder kijken.
Je moet altijd sowieso rekening houden met tegenslagen, het blijven wel hele kwetsbare dieren

En sjakie: Als je zelf maar trots bent op je prestaties en er lol in hebt, dat is het allerbelangrijkste

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:15

Tja, voor mij is het makkelijk. Als doel had ik recreatiepaardje. Ik heb hem vorig jaar augustus gekregen. Endurance leek me vanaf het begin al leuk. Ik heb nu nog geen wedstrijden gereden maar ik ga in september B dressuur en groen springen om te kijken of ik dat soort wedstrijden leuk vind, en misschien in oktober nog een ijslanderwedstrijd. Ik ben trots op 'm, dus als hij goed naar m'n hulpen luistert en net als ik z'n best doet, dan ben ik dik tevreden!! Lachen Ik zou ook nooit afstand van Roskur kunnen doen, ook al zal hij nooit Z rijden! Knipoog

En jarrah, inderdaad! OK dan! (dat laatste)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:27

Ik heb op een gegeven moment de beslissing genomen tevreden te zijn.

Met springen was dat in het M
Dat kon Kawa wel, maar ik niet. Huilen
Ik ben toen gestopt voordat hij er door mijn niet passend kunnen rijden er een keer midden in ligt.
we hadden 3 wp's, vond ik wel netjes.

en met dressuur ben ik gestopt bij 1 wp in het Z
Mijn doel was Z
kawa deed ook erg zijn best om dat te doen, maar moest zich er wel 300 % voor geven.
Ik had dus geen zin om hem er langer voor te pesten en hem nog weet ik hoe lang alles te laten geven wat hij had.
Hij had qua oefeningen Z2 ook nog wel gekund, maar dat gaf mij zeker gen meerwaarde gevoel.

Nu rijden wel lekker recreatief Lachen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132005
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:39

Ik sluit me bij de visie van Kawa aan Knipoog
Het is leuk om een doel te hebben, soms bereik (of overtref) je het, en soms moet je voortijdig afhaken.
Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar voor mij persoonlijk is die oorzaak niet zo interessant.
Het gaat er mij om dat we op tijd onze grenzen verleggen en plezier houden in het rijden.
Zodra de "gewenste prestaties" het plezier in het rijden in de weg gaan zitten, is het voor mij over en sluiten.
Maar zolang we samen veel lol hebben en niks bijzonders presteren kan ik daar prima vrede mee hebben *LOL*

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:52

Ik probeer er uit te halen wat erin zit. Ik heb me er wel bij neergelegd dat dat op een lager tempo moet dan ik eerst dacht. Helaas liggen we er 's winters nog al eens uit. Of door mijn rug, of door haar gevoelige longen. Ik weet dat ze veel kan, maar dan wel op haar tempo. Het erop gaan zitten en meteen (na het losstappen) aan de teugel rijden heb ik opgegeven. Ze heeft gewoon haar opwarm tijd nodig. Dat is ook niet zo erg. Weten we tenminste zeker dat we goed losrijden... De droom van met stang en trens rijden gaat wel steeds verder weg, maar ook dat vind ik niet erg. Ik heb plezier met mijn paard en dat is het belangrijkste.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:49

Ik heb nog geen idee, ik wil met mijn haflinger wedstrijden gaan rijden.
En natuurlijk lijkt het me onwijs leuk om hoog te komen *daar versta ik dus voor het gemak M of Z onder* maar als het niet lukt, dan niet.

De 31ste zouden we mee doen met bestgaand rijpaard, leek me leuk en natuurlijk hoopte ik dat het goed zou gaan, we waren hard aan het trainen en aan het doen.
Maar toen kreeg ze dus dat dikke been en ondertussen staat ze al ruim 2 weken op boxrust, denk ook neit dat ik het nog op tijd weer op kan pakken en opbouwen voor de 31ste.
Ik heb er vrede mee, er komt nog wel een andere keer.

Hoop dat ik hetzelfde heb mocht de dressuur ook niet lukken.
Gewoon vrede mee hebben en blij zijn dat ze zo haar best doet.

azrael

Berichten: 66
Geregistreerd: 21-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:29

Ik ben mijn doel steeds aan het bijstellen, toen ik mijn paard twee jaar geleden kocht, kon ik amper rijden en had niet veel behoefte aan wedstrijden. Het leek mij geweldig om een paard te kunnen laten negeven. Toen dat eenmaal lukte wilde ik ook wel wedstrijden rijden en nu mogen we L1 starten en mijn doel voor dressuur is nu dus L2 en dan zien we wel verder.
Buitenritten op haar maken was in het begin helemaal niet van toepassing. In stap achter ons andere paard aan, aan draven en galoperen durfde ik helemaal niet te denken, met haar idiote fratsen. Toch hoopte ik dat dat een keer zou lukken. Heb ik afgelopen weekeind niet een volle galop met haar gemaakt en zij nog voorop ook Vingers aflikken ., geweldig weer een doel bereikt.....volgende doel is om ook door het dorp te rijden.

Springen was racen, het racen is er uit en nu moet ik echt leren springen, al zijn het maar babyhindernissen.

Al met al heb ik veel meer bereikt dat ik had durven hopen en zal waarschijnlijk altijd mijn doelen aan blijven passen. Waarchijnlijk zal het eindigen in een bezoekje aan de hengst en een veulentje. En dan hoop ik ondertussen zoveel ervaring te hebben op gedaan dat ik daar echt mijn paardje van kan kneden. Maar dat is toekomstmuziek. we gaan de volgend maand eerst maar eens L1 starten.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:51

Heel herkenbaar. Ik heb een amerikaanse appaloosa ( in elk geval dus geen dressuurtiepje ) maar daar wilde ik bijna 3 jaar geleden toch dressuur mee gaan starten. Ik moest destijds alleen naar wedstrijden en de westernwedstrijden waren vaak ver weg etc dus dat zag ik niet meer zitten. Maar ja, dan wil je toch met een paard dressuur gaan rijden dat daar eigenlijk niet geschikt voor is. Helaas ben ik toen ook de 'verkeerde' instructies tegengekomen die mij vooral pride in elkaar lieten trekken. Dan krijg je dus nóg meer gekrabbel dus er kwamen echt geen winstpunten. Maar na eindelijk een goede instructie gevonden te hebben hen wat gezondheidsdingetjes hebben we dan toch vorig jaar oktober onze 1e winstpunt gehaald. Ik begon mijzelf toen ook steeds meer onder druk te zetten en kreeg hierdoor ook steeds minder plezier in het rijden. Ook heeft hij dunne zolen waardoor hij nogal gevoelig loopt op een harde bodem. Zomerwedstrijden op kleigrond waren daardoor ook een ramp. Begin dit jaar heb ik toen het besluit genomen om maar eens endurance te gaan rijden. Ook heb ik het besluit genomen om er een (dressuur) paard bij te gaan kopen. En juist omdat ik nu alles 'los' kan laten met pride gaat het steeds beter!! Nu wil ik de wintermaanden toch weer dressuurwedstrijden gaan rijden met hem maar het voelt anders. Die druk en het moeten is weg en ik ben nu gewoon benieuwd hoever we kunnen komen. Ik vond het stuk dat laatst in de Bit stond ook heel herkenbaar en ik denk dat meer mensen zich dat eens moeten realiseren.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:16

Stuk in de bit was inderdaad een heel mooi stukje.
Ikzelf wil heel graag ooit een keer Z rijden. Maar niet tegen de wil van het paard in, ook het paard moet er plezier in blijven houden.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:31

essie79 schreef:
Ik heb mezelf een realistisch doel gesteld en dat moet te halen zijn. Maar ik wil eigenlijk nog meer. En als blijkt dat we als combinatie geen progressie meer maken, dan verkoop ik hem weer. Of dat nu aan mij of aan het paard ligt. Maar Z1 dat heb ik elke keer nog gehaald, maar verder nog niet en dat wil ik nog wel een keer.

Ik hoop dat het met dit paard gaat lukken. Maar als hij een jaar of 8 is en blijkt dat Z voor ons het eindstation is, dan wordt hij ook weer verkocht.
Dan hebben ze een mooie leeftijd en kan iemand anders er weer veel plezier in hebben.


Ik had het niet beter kunnen zeggen Knipoog.

Al moet ik wel zeggen dat ik niet zeker weet, dat als puntje bij paaltje komt, ik het ook echt kan Haha!. Ik denk dat Sjors wat dat betreft een blijvertje is en Kyvaso heb ik moeten verkopen omdat HIJ meer kon en ik op dat moment niet,... Toen was hij ook 8 jaar oud.

Sjors wil ik echt Z2 + gaan starten. Met tijd, geduld en goede instructie gaat dat ook zeker lukken . Aanleg heeft hij, aan hem zal het niet liggen Knipoog.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:34

Heb het stuk ook gelezen, ben het overgens volledig mee eens!

Ik vind wedstr rijden erg leuk, maar alleen met een paard wat dat ook vind. Met mijn vorige pony heb ik jaren wedstr gereden, ik ben daar steeds fanatieker in geworden omdat ik merkte dat ze het geweldig vond, we zijn gekomen tot de M2, met de training waren we bezig met lichte Z oefeningen, helaas kreeg ze een blessure waardoor we moesten stoppen.
Daar heb ik heel lang van gebaald, ik ben namelijk niet zo'n rijtechnisch wonder , maar met deze pony ging het na de L2 als een trein.

Daarna had ik een naar mijn idee echt wedstr paard gekocht, had al eens Z gelopen dus ik was er klaar voor, hmmm..... heb ik me even vergist dat ging voor geen meter na een jaar zaten we nog steeds in de L, het paard was "Uitgereden" hij had er simpelweg geen zin meer in dat hele wedstr gedoe hij was al jaren intensief getraint en hij had het wel gezien, nou fijn daar stond ik dan met mijn voormalig Z dress paard en mijn ambities.
Ik dacht ach laat ook maar we gaan lekker recreatief rijden (al vrij snel kon dat ook alleen maar vanwege zn bronchitus), ik wou eerst niet recreatief rijden, maar dit schoot ook niet op en ik werd steeds minder gemotiveerd, ik vond er op een gevenen moment net als mijn paard niks meer aan.
We rijden nog steeds recreatief en hij is inmiddels al 19 jr. dus dat zal niet meer veranderen.

Ik wil alleen wedstr rijden met een paard wat gemotiveerd is en blijk geeft van enthousiasme in trainingen en op wedstr terrein. dat was bij mn eerste pony heel duidelijk aanwezig en bij m'n huidige paard volledig zoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:43

Als mijn doel niet bij mijn paard overeenkomt, verkoop ik mijn paard. Ik heb dat al eerder gedaan en zal dat zeker opnieuw doen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:21

Toen we Magic kochten wilden mijn zus en ik zeker wel wat verder met wedstrijden. We waren L en onze pony kon om lichamelijke redenen niet verder (wat precies hebben we nooit geweten, maar ze is verkocht als recreatie pony).
Maar behalve dat we verder wilde dan de L hebben we nooit een doel gehad.

Uiteindelijk hebben we de Z1 gehaald en het had mij heel erg leuk geleken om eens een kür op muziek te rijden. Maar helaas zal dit er niet in zitten.
Ik wil zeker wel verder in de wedstrijdsport, maar Magic hoeft niet bij me weg. Op het moment zit een ander paard erbij er gewoon nog niet in, maar ik ben nog jong en heb nog een hele toekomst voor me (hoop ik maar Knipoog ).
En een echt doel heb ik niet, ik hoef de Grand Prix niet te bereiken. Als ik maar plezier heb

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:32

Ik heb er ook voor gekozen tevreden te zijn, hoewel ik af en toe toch wel "maar wat nou als" gedachten heb.

Mijn pony kan waanzinnig springen maar ik niet. Ik heb absoluut geen oog voor de sprong. Dressuur vind ik best leuk maar mijn pony absoluut niet. Als ze eenmaal gemotiveerd is doet ze wel haar best en kan ze heel leuk lopen, maar dat motiveren kost zo ontzettend veel moeite. Endurance bleek wel bij ons beide te passen. Mijn pony loopt enorm ruim en hard en heeft een bereconditie. En ik hou van buitenrijden. Helaas heb ik sinds een paar jaar reuma en is het voor mij niet meer haalbaar om lange tijd op een paard te zitten.

Ik wil haar absoluut niet kwijt want ze heeft een heel bijzonder karakter en we zijn nu dus officieel recreatie combinatie. Knipoog
Ik blijf dromen van een tweede paard maar dat is de komende jaren niet haalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:49

En soms word je verrast.
Ik heb hier ook een L-paard staan dat inmiddels een hele nette wisselserie kan springen *LOL*

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:11

Zep schreef:
Als mijn doel niet bij mijn paard overeenkomt, verkoop ik mijn paard. Ik heb dat al eerder gedaan en zal dat zeker opnieuw doen.


Dat moet ieder idd voor zich weten, soms is dat ook beter.

In mijn geval, kwam dat pas naar voren na een jaar of 2, best wel een poos nadat ik hem gekocht had dus.
Inmiddels had hij z'n plekje gevonden binnen de kudde en was gewend aan mij en alles eromheen, het is een paard wat heel veel tijd nodig heeft om te wennen en zich moeilijk kan aanpassen, ook onder zadel is hij niet de makkelijkste.

Ook ik heb met de gedachte gezeten om hem te verkopen als recreatie paard, maar hij was inmiddels alweer 12 jaar oud, niet echt oud ofzo, maar ik dacht ach jongen daar moet je weer gaan, ik was niet zn eerste eig. en de vorige had al de nodige problemen met hem gehad, kon ik hem dat nog wel aan doen? Aan de ene kant wel, hij kan immers opnieuw wennen aan een ander tehuis, maar ik vond dat het mijn fout was, ik had in moeten zien dat dit geen ideaal wedst. paard voor mij was, daar heb ik imo gefaald, idd stom, maar ik kon hem daar niet de dupe van laten worden? Ik ben gek op hem en hij heeft het bij ons super naar zn zin, daar kan voor mij geen Z proef tegenop.

Wellicht dat als hij er niet meer is, dat ik dan nog een ander paard koop, eigenlijk heb ik het hele wedstr gebeuren onder het zadel dan wel gezien, ik ben bezig met mennen een compleet nieuwe uitdaging, misschien over een tijdje ook wel op wedstr nivo,..wie weet!

RJS

Berichten: 433
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Anderen/Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:23

hey, ik vind et heel knap van sjakie, dat ze zich realiseert dat ze haar gestelde doel niet kan halen... ken veel mensen die dat heeel moeilijk vinden, geloof dat ik zelf één van hen ben, alhoewel ik et steeds beter leer.. aan de andere kant gelood ik ook nog steeds wel in "aanhouder wint" maar dan moet et lichamelijk wel allemaal mogelijk zijn (en al die andere factoren moeten ook nog mee zitten natuurlijk.. ghighi)