Fel buiten iemand tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Fel buiten iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 09:16

Hoi,
Nou ik heb zoals jullie weten een arabierxwelsh van 17 jaar ongv.
Maar met buitenrijden is ze echt heeeel fel!
Ze gaat dribbelen als ze moet stappen, ze kan niet Stilstaan (achteruit lopen enz) draven gaat ze hard bijna in galop!! En Als ze 1x in galop is geweest wil ze alleen maar! Ik kan haar maar net houden! maar dus niet in een rustig galopje/drafje/stappen.

En aangezien wij ook altijd met heel de groep (nouja 3mensen meestal Tong uitsteken) buitenrijden kunnen die mij gewoon niet bijhouden. Als hun draven ben ik gewoon aan het dribbel stappen!
Ook wil ze altijd voorop lopen!

Ik weet niet of een tiedeman zou helpen?

Maar hebben jullie tips want ik zit er echt erg mee!

Bedankt, Alison

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:25

Hoe is ze in de bak? Ben je haar dan wel de baas?

Persoonlijk vind ik dat je haar in de bak toch echt de baas moet zijn voordat je naar buiten gaat. Je zin 'ik kan haar maar net houden' vind ik erg gevaarlijk klinken. Want wat als ze een keer echt schrikt of echt weg wil.
Ik denk dat je dan op een tikkende tijdbom zit buiten en ik zou dat risico niet lopen, hoe leuk buitenrijden ook is.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 09:27

Ja dat is echt het rare!!!! In de bak is ze heeeeeeel sloom Nouja niet heel sloom maar normaal dan Tong uitsteken zelfs een beginner kan er dan op rijden!
Maarja.. buiten niet..
Als ik in de bak loop en ze staat ook in de bak enz komt ze ook achter me aanlopen en als ik dan ga rennen gaat zij draven enz

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:33

Dan zou ik dus beginnen met buitenrijden als je al hebt gereden. Dus uitstapritjes. Of voordat je gaat buitenrijden eerst even longeren.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 09:34

Ik zal het proberen maar moet ik haar dan ook echt 'moe' maklen met rijden/longeren of gewoon normaal zegmaar?

edit: en een tiedeman?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:35

In ieder geval moeier dan wanneer ze zo fris uit stal komt. En hier moet je dus een beetje naar gaan kijken, hoe moe ze moet zijn.
Snoepjes mee en ontzettend belonen als het goed gaat. Als het niet goed gaat (en het blijft ongevaarlijk voor jou) dan negeren, net doen of je neus bloedt. Terugnemen en doorgaan.
Maar als het goed gaat echt de hemel inprijzen. Het moet voor het beestje aantrekkelijk worden gemaakt.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 09:40

Oke heeeel erg bedankt! ik zal het binnenkort eens gaan proberen!!!!

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:54

Ik rij nu ook zo'n paard, in de bak kan iedereen haar rijden, in het bos gaat de knop om.
Ik zou niet direct naar allerlei middelen grijpen! Probeer eens een tijd heel erg consequent te zijn en streng voor haar. Niet meer galopperen in het bos tot ze normaal stapt en draaft. Als ze niet voorop mag lopen, dan mag ze dus niet voorop lopen! Nu klinkt het alsof ze toch steeds voorop in haar eigen tempo mag lopen, zo leer je haar dat als ze maar genoeg dramt dat ze vanzelf voorop mag. Goed dressuurmatig blijven rijden, ook in het bos.
heb je les? Misschien kun je je instructeur vragen mee naar buiten te gaanom te kijken of jij misschien heel anders doet zodra je in het bos bent?

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 10:41

Mijn instructeur is er altijd bij! Mijn pony staat bij haar opstal en we gaan dus ook metzijn alle gezamelijk naar buiten! Maar binnenkort krijg ik een andere instructeur want ik ga dressuurles volgen over een paar weekjes.

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:59

sorayalover1 schreef:
Mijn instructeur is er altijd bij! Mijn pony staat bij haar opstal en we gaan dus ook metzijn alle gezamelijk naar buiten! Maar binnenkort krijg ik een andere instructeur want ik ga dressuurles volgen over een paar weekjes.


En je instructeur heeft geen tips en aanwijzingen???

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 11:03

gewoon rustig blijven niet te veel aan de teugels zitten trekken enz. Maar het helpt niet veel Boos!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 11:04

ze heeft trouwens ook geen diploma's voor het les geven enz.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:02

Je instructrice heeft wel gelijk, probeer het met je zit op te lossen en ophoudingen. Eerst kleine ophouding als ze daar op reageert belonen, als ze het negeert grotere ophouding.
Als ik het zo hoor lijkt het alsof zij bepaalt welke gang er word gereden.

Mijn pony is ook onwijs druk en wil ook constant voorop lopen. Maar als ik wil stappen dan bekijkt ie het maar, hij gaat stappen. Hoe maakt me niet uit, al gaat hij achterste voren op opzij, ik wil stappen dan gaat hij ook echt stappen.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 09:41

Ja dat probeer ik dus ook om hem normaal te laten stappen maar dan drippelt hij heel langzaam. En ik snap ook wel dat de meeste Arabieren fel zijn buiten enz maar zo fel heb ik ze toch niet meegemaakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:59

Oefenen en mee leren leven dat je paard buiten moei=lijk is. Dat rij je er namelijk zelden uit.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 10:51

ja maar ik vind het wel gevaarlijk want als ze er is echt tussenuit gaat...

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:03

Die oude arabier waar ik op rijd deed hetzelfde. Vooral wanneer ik met een vriendinnetje op het strand ging rijden reed ik rondjes in galop om haar heen. Wanneer ik dan alleen op het strand was met haar dan deed ze ook alleen maar enorm dribbelen. Of er knoerthard vandoor gaan..
De geschiedenis achter dit gedrag was een vorige verzorgster die alleen maar knoerthard reed. De hele buitenrit bestond uit galloperen, en het liefst rengalop over het strand.
Wat ik gedaan heb is heel consequent alleen maar proberen te stappen. Je wordt er superkriegel van..maar het werkt wel. Daarbij geef ik altijd het commando "stappen". Ook wel met "ho" ervoor. Ik merk nu dat ze (net als mijn andere verzorgpaardje) erg goed op dat commando reageert. Soms is ze heel gek in d'r kop en bereik ik met hulpen niet veel. Ik doe ze dan wel maar gebruik meer mijn stem. Het lijkt alsof die wel doorkomt in haar nerveuze hersentjes want ze reageert daar nu wel op. Het blijft een beetje een dribbelkont maar het is nu beheersbaar. Verder heb ik er buiten altijd een martingaal om. Wanneer ze normaal doet werkt hij niet in, wanneer dat akelige hoofd zo hoog komt dan werkt hij wel in. Ik hou haar dan beter en het is misschien ook wel psychisch ( bij mij dan) want ik word er ook rustiger van.
Rustig blijven en doorzetten = heel belangrijk
Wat er als tip is gegeven: eerst rijden in de bak en daarna buiten uitstappen; ben ik het ook mee eens.
Succes!!!

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:54

zodra je zelf angst voelt.... zou ik het in ieder geval voorlopig even niet meer zelf proberen... Die pony voelt dat namelijk ook aan en zal mss wel extra heftig gaan reageren.... Je zou eens een ander iemand er op kunnen laten rijden die je pony kent en die ook genoeg ervaring heeft... mss helpt dat

Succes ermee

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:05

marianna schreef:
zodra je zelf angst voelt.... zou ik het in ieder geval voorlopig even niet meer zelf proberen... Die pony voelt dat namelijk ook aan en zal mss wel extra heftig gaan reageren.... Je zou eens een ander iemand er op kunnen laten rijden die je pony kent en die ook genoeg ervaring heeft... mss helpt dat

Succes ermee


Ja, met angst is het een ander verhaal. Maar ook met iemand anders erop laten rijden. ik heb het wel eens meegemaakt dat de pony dan met iemand anders wel langs een bepaald punt wilde maar met de eigenaar weer niet. Boos! Je komt er langs die weg natuurlijk wel achter of het aanstellerij is of niet Cool

Moeilijk hoor.. Ach gut

nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:06

ja misschien een raar antwoord ,maar misschien ka er eens iemand naast lopen als je naar buiten gaat.en als ze heel nerveus doet dat je haar heel zachtjes terug pak.gewoon met een iets losse teugel lekker ontspannen.als je haar bijna niet kan houden is er altijd iemand bij die haar nog vast heeft.dan kun je uit proberen of ze misschien nerveus van je teugel is.meestal als je je paardje een losse teugel geeft dan worden ze meestal rustiger.maar het moet wel veilig blijven dus doe het eens met iemand ernaast.en idd gewoon eerst je les doen in de bak en dan buiten uitstappen.ik weet niet of je er wat aan heb.maar je kan het proberen