Rijden lukt helemaal niet meer+depressief paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Rijden lukt helemaal niet meer+depressief paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 09:30

Ik heb lang gedacht om m'n verhaal hier niet neer te zetten omdat ik weet dat het vooral mijn schuld is dat het niet lukt maar kan jullie hulp wel gebruiken eigenlijk.

Gisteren avond was het frisser dan overdag, net goed weer om te rijden. Ik zadel dus op enz. en ik stap zazou wat los. Dan een drafje enzo ik zat vrolijk te zingen op m'n paard en was hem dus wat aan het loswerken.
dat lukt allemaal maar wel allemaal met z'n hoofd in de lucht, dus probeer ik hem wat naar beneden te werken hoe ik dat geleerd heb enz.
geen reactie... zazou blijft maar wat sterrenkijken!!!
(hij heeft altijd wel een harde mond gehad)
dus ben ik in stap gaan oefenen om zijn hoofd naar beneden te doen en dat lukt vrij aardig.
dan weer snok naar boven, ik terug naar beneden werken en telkens kwam die weer naar boven (ik weet dat het geen topdressuurpaard is ofzo maar dat is geen reden om z'n neus in de lucht te doen vind ik) hij liep ook niet echt ontspannen ofzo en in z'n rug ook niet.
en dan komt hij wat naar beneden en dan weer snok naar boven en hij trekt gewoon de teugels los door m'n hand door.

En dan in draf begon hij veel te snel te lopen, zet ik hem op een heel kleine cirkel enz en begon al wat kwaad te worden, heb héél veel figuren in draf gedaan zodat hij wat losser kwam te lopen en wat trager maar hij bleef doorlopen met neus in de lucht.

Ik begon echt te zagen in z'n mond enz en zette hem in galop, kin tegen de borst op een kleine cirkel tot hij stopte onozel te doen, ja natuurlijk werd dat paard er zot van.
ik zag het echt niet meer zitten het leek of ik al uren zat te rijden ben ik gaan zien was ik 10 minute bezig,
dan heb ik hem los laten stappen en daarna terug begonnen in de hoop dat hij rustiger was, zet hem in een draf(je) begint meneer daar te galoperen en weet ik veel wat allemaal heb ik hem nogal hard in z'n mond getrokken enz Scheve mond
hij stond al helemaal in het zweet maar hij moest van mij eerst draf/galop--galop/draf goed doen 1x en dan mocht hij stoppen dus ik zet hem in draf/galop-->meteen z'n hoofd omhoog in die overgang dus ik meteen herd in z'n mond gaan zagen en dan galop/draf deed hij het weer (altijd met de overgang hoofd meteen omhoog doen)

ik ben zo blijven doorgaan dan heb ik even stap/draf--Draf/stap, daar deed hij hetzelfde. Dan deed hij het minder omdat ik gewoon met m'n handen naast z'n knieen bijna zat. en dan probeerde ik het weer met m'n handen gewoon, lukte helemaal niet...

dan hheeft hij het 1x ongeveer goed gedaan en ben ik even buiten gaan uitstappen

Ik weet dat ik dat allemaal met geduld heb moeten doen enzenz en zazou is daarbij ook vrij depressief volgens m'n vader want we hebben een nieuwe wei gekocht inonze straat 1wei verder en hij staat er nu alleen en thuis had hij vrij veel aandacht van m'n ouders en van mij en m'n zus, daar heeft hij minder aandacht en wil hij altijd naar buiten terug naar de wei naast het huis maar dat gaat nu niet want er zijn diepe putten gemaakt voor de bouwwerken. toen we nar buiten gingen wou hij meteen al terug naar ons huis Scheve mond

Ik voel me nu echt zo schldig over hoe ik heb gereden enz want ofwel snapte zazou helemaal niets van wat ik wou doen, ik heb ook opgezocht waardoor de oorzaken zijn van sterrenkijken maar et kan zoveel zijn, ik weet ech niet meer hoe ik moet rijden. Ik ga ook weer lessen nemen maar moet dan eerst ook iemand vinden die dat goed kan uitleggen allemaal
ik heb ook teveel van zazou gevraagd, het is niet hetzelfde als het paard dat ik gisteren had gereden dat op de minste aanraking reageert en vertraagd en zazou is altijd al bijna fout bereden geweest en is daardoor zo hard in z'n mond en zelf krijg ik dat er niet uit.

Soms denk ik ook dat het beter is om m'n pony te verkopen omdat hij dan misschien beter is maar eigenlijk heeft hij het hier helemaal niet slecht want rijden lukt normaal heel goed maar gisteren niet en dat gebeurt af en toe maar soms gaat het ook heel goed.
Laatst bijgewerkt door Manuella23 op 07-07-04 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 10:03

sorry heb het net terug overlezen en het is vrij vaag verhaal.
als je iets niet snapt vraag dan maar.
al de comentaar is welkom,Vooral tips liefst maar ook neerzetten wat ik anders had moeten doen.
ik rijd zonder hulpteugels.

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:45

Ik heb niet echt tips over wat je kunt doen in de technische zin. Het enige zinnige wat ik er over kan zeggen is dat het op mij overkomt dat je kwaad wordt. Dat kun je beter niet doen. Je kunt beter zorgen dat je ontspannen blijft. Natuurlijk mag je wel bestraffen, maar het komt op mij over dat je nogal wanhopig wordt terwijl je aan het rijden bent en daardoor maar gaat zagen e.d., dat wordt een gevecht dat je niet kunt winnen. En zodra jij wanhopig en kwaad wordt zal je pony ook nooit ontspanning naar beneden kunnen gaan zoeken omdat jij zelf erg gespannen bent.
Ik hoop dat anderen misschien wat concretere tips hebben.
En ik denk echt niet dat je pony hoeft te verkopen, als het over het algemeen goed gaat. Iedereen heeft wel eens zo'n dag waarbij 'ie niet weet wat 'ie er mee aan moet. Dat hou je altijd zolang je paardrijd.

Succes!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:22

Helemaal terug naar de basis en leren tot 100 te tellen alvorens je kwaad wordt!
Want als je kwaad wordt, verpest je in 5 minuten meer dan dat je al die tijd hebt opgebouwd!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:29

Ik denk dat spanning door spanning vragen totaaaal geen zin heeft. probeer in plaats van wenden meer overgangen en tempowisselingen te rijden en je paard eerst goed aan je been te hebben voor je met je handen gaat werken. Als je pard je niet begrijpt kan je het beste weer even terug naar de basis. Op vier benen lopen en aanleuning zoeken.

Ontspanning en vertrouwen moeten je basis zijn. Sterrekijken kan als oorzaak vastzitten in de rug hebben, en daardoor de rug wegdrukken dus laat je paard eerst nakijken. Wellicht doet het je paard mijn om na te geven en doet ze wel haar best maar heeft ze teveel pijn waardoor ze niet kan inbuigen. Door er dan met kracht of je handen op je knieën door heen te werken heeft geen zin, bos worden ook niet denk ik maar dat zag je zelf ookal.

Blijf met je handen van die mond af als het je lukt. Het paard moet jou hand op zoeken niet anders om. Door zagen en trekken ervaart het paard jou hand als onprettig en maak je de kans dat hij je hand opzoekt kleiner. Proberen acuut mee te stoppen. Dan loopt hij maar met zijn hoofd in de lucht. Als hij achter meer erbij is en goed over de rug gaat lopen komt het hoofd vanzelf naar beneden. Probeer gewoon met contacte te rijden dus niet met waslijnen mar ook niet met teveel druk.

Longeer je wel eens gewoon losjes aan een bijzet, dat kan ook helpen. Een harde mond duid ook op verzet en vastzitten. Eigenlijk bestaat er niet zoiets als een harde mond, ieder paard kan weer fijn nageefelijk aan het bit komen.

Ik denk ook dat het heel belangrijk is dat je weer goede les neemt.

Succ6

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:47

Ik ben het met Riant eens. In ieder geval heeft kwaad worden absoluut geen zin, dan kan je beter afstappen. Neem goed les, verwacht niet teveel in 1 keer en tel tot 100 of stap af. Wees blij met kleine vooruitgangen, zoals een goede overgang (vlot, goed aan het been), en focus niet teveel op het rond laten lopen van je paard. Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:16

Als ik het zo lees is je paard een brok spanning
en helaas dat ik het moet zeggen, 1 brok spanning door de ruiter

als je voelt dat je boos word, ga stappen, lange teugel
zucht een paar keer diep
ga wat arm oefeningen doen zoals met je schouders draaien enz om alles weer los te krijgen en draaf dan pas weer aan.

denk absoluut niet aan het hoofd naar beneden krijgen, gaat dan toch niet op de juiste manier (kan namelijk alleen vanuit totale ontspanning)
denk alleen maar aan zelf rustig blijven

lukt stap wel in ontspanning, ga terug naar stap
heb je daar je ontspanning draaf je weer aan.
weer spanning, stappen, desnoods stap je een uur, als het paard maar vertrouwen krijgt in de ruiter.

Lukt dat niet afstappen

ga hem op een eerlijke manier longeren of laat iemand anders verder rijden.

want zo zal je paard steeds gespannender gaan lopen en krijg je het er nooit uit.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:21

kan er alles bij voorstellen. ik heb ook zo'n paard. zolang ik maar een buitenritjr rijdt en niet te veel aan zijn hoofd zit en met mijn zit werk is er niks aan de hand. zogauw ik hem aan het werk zet, is het een al verzet. Daar wordt je erg moedeloos van. Ik heb 2 jaar les gehad . De lessen waren altijd 1 bokfestijn/headbangsessies. de keren dat ze ontspannen liep zijn op 1 hand te tellen. En elke keer dacht ik dan; zie je nu wel dat je het kan... en eindelijk zijn we op de goede weg. helaas duurde dat nooit lang. Dierartsbezoeken/foto's heeft nooit wat opgeleverd. gelukkig gaat buitenrit aan de lange teugel wel goed en braaf

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:24

Ik ben het helemaal met RK eens...

Denk er ook aan: Nageeflijkheid komt door ontspanning, en zoals je zei was je paard niet los in zijn lijf, dus niet ontspannen. Dus kwam niet tot de nageeflijkheid.
Nageeflijkheid kan je niet dwingen! Dan krijg je wat jij nu hebt meegemaakt.

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 15:58

Ik heb net weer gereden en heb net hetzelfde als gisteren gehad
Ik heb minstens 30minuten gestapt daarna een drafje geprobeert maar meteen liep die al onder me door, tempowisselingen kan ik niet oefenen omdat in hem niet trager krijg (sneller gaat maar weer trager lukt helemaal niet)
Dan heb ik weer hegestapt, heb hem gewoon met lange teugels gerede, hij ging telkens in tegang i p v gewone draf en dan gaf ik hem wat benen om in gewone draf te gaan maar hij ging enkel sneller en galoperen, ik werd weer gespannen/kwaad en ik werd al gek van z'n hoofd geschud ik moest me echt inhouden om kwaad te worden.
Vandaag stapte ik weer op met het idee dat alles goed zou lukken en was ik heel ontspannen.
na een tijdje weet ik niet waarom word ik gespannen doordat hij zich niet ontspant enz niet van de schrik ofzo
ik weet echt niet meer wat ik moet doen!!

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 16:03

Om maar een een bekende BOKT-zin te herhalen (die mij hier uitermate van toepassing lijkt): NEEM GOED LES!!!

(geen erg orgineel idee van mij, maar ik kan er verder niks aan toevoegen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 16:05

idd, zie onderschrift Haha!

verder is rome ook niet in 1 dag gebouwd, dus denk niet dat ineens je paard anders loopt omdat je op bokt het een en ander gelezen hebt.
dat heeft tijd en vertrouwen nodig

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 16:10

Owja sorry ben nog wat vergeten te vermelden:
ik had helemaal geen harde vooruitgang verwacht maar ook niet deze achteruitgang, was nl erger dan gisteren, ben vandaag gewoon afgestapt en gaan longeren (dat lukte dan wel beter dan anders)
ik was ook vanplan om les te nemen maar hier in de omgeving moet je ofwel naar de manege (wat ik een tijdje heb gedaan maar dat niets hielp) ofwel een instructrice zoeken en ik weet iemand maar dan moet ik naar daar gaan en ik kan niet te paard tot daar geraken, we hebben dan ook net een tariler gekocht maar die moet eerst gekeurt worden enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 16:12

Citaat:
ik had helemaal geen harde vooruitgang verwacht maar ook niet deze achteruitgang, was nl erger dan gisteren, ben vandaag gewoon afgestapt en gaan longeren (dat lukte dan wel beter dan anders)


je hebt wel vooruitgang

je bent niet boos geworden
je hebt je paard niet in zijn mond getrokken omdat je geen andere oplossing wist en bent verstandig geweest om niet door te gaan omdat je niet precies weet hoe OK dan!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:28

ja ik ga me voor de zoveelste keer aansluiten bij RK geeft niks vaak wordt het eerdt een zooitje voor je verbetering merkt. Probeer de rust en ontspanning te vinden. vergeet ook niet goed te belonen als het eventjes wel goed gaat. Deze dingen koste veel tijd en geduld meid. Longeerwerk lijkt me goed in jou situatie en probeer dan aan de longe overgangen en temopwisselingen te doen en of je paard lekker met zijn neus over de grond kan.

Ik sluit toch nog steeds niet uit dat je paard ook wel een pijntje kan hebben ergens (rug, gebit??).

geduld....

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:44

als je paard zo depressief is zoals je zegt doordat hij nu zo verweg en alleen staat, is het misschien een idee om een weide maatje te zoeken, een shetje of zoek iemand die zijn/ haar paardje wel bij jou in de wei wil zetten.
een paard is tenslotte een kudde dier, kan me best voorstellen dat hij zich 'in de steek gelaten en eenzaam', voelt

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:06

Heel dapper dat je het hier neerzet! Dat is al vooruitgang! Wat ik jou aanraad is gewoon een half uur lekker stappen en dan weer stoppen. gewoon lekker lange tuegel en geniet! geniet van de beweging onder je, geniet van het feit dat je op je paard mag zitten en geniet dat hij langaam gaat ontspannen. Neem dat als basis! Genieten.

Alsdat echt heel goed gaat kun je eens een stukje draven. teugels los en heel ontspannen, lichtrijden zonder het zadel los te laten, heerlijk genieten! Goed doorademen, probeer echt zuchtend uit te ademen en in te ademen tot in je voeten, voel hoe je steeds meer contact krijgt met je zadel, en geniet weer hoe lekker die loopt in stap. Laat alle plaatjes dat je moet winnen uit je kop (als die er al in zaten) en geniet van deze momenten. Als het genoeg is stap je af, verzorgt je p[aard en geniet na! Kijk hoe hij geniet van het gras of het hooi en geniet met hem mee.

De boodschap is dus, eerst samen genieten, dan pas presteren!

Succes!

ps, een boekentip, Basis Rijkunst, Anne Muller zie www.akasha-rijkunst.nl.
Heel veel ontspannings oefeningen en nuttige tips anuit de ruiter gezien, voor ongeveer 15 euro!

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 18:13

In augustus komt er een paard op training voor enkele maanden dus zal zazou niet meer alleen zijn Lachen

Genieten gaat wel voor een deel, als ik echt rustig wil stappen moet ik naar buiten gaan, in de 'piste' is hij altijd veel minder ontspannen.

thnx voor de tips en als het weer het toelaat ga ik morgen weer stappen maar dan ook acht alleen stappen Lachen
Laatst bijgewerkt door Manuella23 op 07-07-04 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:22

precies, laat dat gespannen draven maar even uit je bolletje, dat komt vanzelf wel, eerst genieten en ontspannen, ook in de piste Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:27

Ben zo blij met RK Haha! Haha! Haha! Haha!

Scheelt me zoveel typewerk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:13

gijsenkim schreef:
Ben zo blij met RK Haha! Haha! Haha! Haha!

Scheelt me zoveel typewerk

en ik vind het zo jammer dat jij me niet net voor bent Scheve mond
Volgende keer wacht ik op jou Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:23

Om RK nog verder aan te vullen (wat me daarstraks niet lukte door bokt zelf)
Je geeft zelf aan dat jij verkeerd bezig bent. Je weet ook wat je fout doet.
Precies andersom los je je problemen dus ook weer op.
Paardrijden is nadenken. Waarom gebeurt er iets, waarom word er op een bepaalde manier op jouw gereageerd, hoe kan ik het anders doen.
Wat is logisch, of te wel, als ik dit vraag, welke reactie kan ik dan verwachten?
En vooral, het paard doet iets anders dan dat ik vroeg, wat deed IK fout en hoe had het eigenlijk gemoeten?
Daarmee geef je jezelf een antwoord, en probeer je het daarmee even opnieuw.

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 09:16

Gisteren heb ik besloten om naar een vriend te gaan die al 10 jaar rijd en zelf naar een trainer gaat met z'n hengst enz
Hij rijd wel western maar het lukte allemaal wel goed.
hij heeft dus als eerste gereden en heeft zazou op een heel klein cirkeltje gezet en zazou is dus heet wendbaar volgens hem maar heeft een heel harde mond (reageert niet meteen) hij heeft wel altijd met lange teugel gereden want die haat alles wat met korte teugels te maken heeft. zazou was wel ontspannen maar je moest niet vragen om z'n hoofd lager te houden want daar heeft die niet genoeg spieren voor in z'n nek.
voor die harde mond kon ik misschien zo oplossen:
een tijdje niet rijden en longeren op de manier die hij me geleerd had (zodat hij een tijdje geen bit in z'n mond heeft en daarbij ook nog spieren in z'n nek 'kweekt') daarna zou hij weer een bit in z'n mond mogen en zou hij daar meer op gaan reageren.

hij heeft ook wat gegalopeerd enz en daarna heb ik op hem gereden, lukte al veel beter gewoon met z'n hoofd omhoog enz maar hij liep wel wat rustiger en zolang hebben we niet gewerkt en hij zweette al dus denk wel dat het vrij goede oefeningen zijn die niet té zwaar zijn.
heb ook gegalopeerd enz, lukte allemaal goed als ik maar geen korte teugels nam...
denken jullie dat het helpt als ik een tijd niet rijd en alleen elke dag longeer?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:13

Over dat longeren weet ik niet. Maar wat die vriend van je zij over lange teugels dat is het enige wat helpt! Je paard was gewoon tegen het bit aan het vechten, als jij dan gaat trekken word het alleen maar erger

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:23

alleen longeren wordt denk ik een beetje een tonig voor je paard, zou wel blijven rijden, maar dan gewoon effe wat minder
misschien is een bitlooshoofdstel wat voor jullie?