rare gewoonte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chris_Fire
Berichten: 1031
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: nuland

rare gewoonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 20:10

heey,
ik heb een verzorgpony en als ik daarop rij doet hij meestal heel raar.
In stap rijd ze al heel snel. Als je gaat draven gaat ze heel snel draven en als je haar zachter wil laten lopen gaat ze heel raar lopen of maakt een galopsprong zodat je weer op het verkeerde been zit. wil je daarna weer op het goede been doet ze weer hetzelfde en ga zo maar even door dan geeft ze zich uiteindelijk wel over en gaat ze weer zo raar lopen. Als je hem dan door laat lopen houd het wel op dat rare lopen maar gaat ze galloperen. In de galop crosst ze de hele bak door en na de galop als je weer in draf gaat doet ze het nog erger en draaft heel snel de bak door. hoe zou ik dit kunnen verhelpen? of ligt het gewoon aan de pony zelf. Maar ik dacht dat alles toch wel een beetje te verhelpen was of dat er een oorzaak voor was.
xxxxxxjes margo

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:17

Longeer hem eerst een half uur of uurtje voordat je gaat rijden

Chris_Fire
Berichten: 1031
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: nuland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 20:22

ik zal het proberen maar hij heeft heel erg veel uithoudingsvermogen. Hij ment ook 1 keer in de week en dan blijven ze soms 3 uur weg. maar ik zal het proberen misschien helpt het.
bedankt nog
xxxxjes margo

Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:02

Inderdaad even losgooien of longeren. Maar misschien neemt ze gewoon een loopje met je, en moet je gewoon veel voltetjes rijden en proberen het tempo wat omlaag te krijgen...

Chris_Fire
Berichten: 1031
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: nuland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 21:21

meestal ga ik na 4 uur naar hem toe en heeft ze de hele dag al in de wei gestaan. ik ga proberen zoveel mogelijk voltes te rijden en van te voren nog te longeren even kijken of het helpt
nog bedankt
xxxxxxjes margo

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:25

als ze zo'n galopsprong maakt, geef hem dan een schopje mee en laat hem een aantal rondjes doorgalloperen en zorg ervoor dat ze dan weer in draf gaat als jij dat wil. En dan gewoon streng. Probeer het tempo wat meer te controleren, dwing hem niet om langzamer te lopen maar doe het rustigjes aan, zet hem een aantal keer helemaal stil zodat ze heel erg alert wordt naar jouw hulpen.

En natuurlijk de heilig tip : neem goede les!!!

Chris_Fire
Berichten: 1031
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: nuland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 21:31

als ik hem een schopje meegeef dan bokt hij een keer heel hoog en crosst de bak door als een gek ik kan dan proberen hem tegen te houden wat ik wil maar reageren zal hij niet. En om hem aan te sporen hoef ik maar even mijn been te bewegen en hij zit al bijna in galop.
xxxxjes margo

Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:45

Als hij gaat crossen zou ik eerst even drijven, zodat je toch weer zeg maar het idee van controle hebt, en dan meteen weer terugnemen.

Sharlyn
Berichten: 434
Geregistreerd: 29-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:18

Ik zou ook even zn rug en gebit na laten kijken.
Het lijkt nu net of hij omder de druk van het bit vandaan probeert te rennen en zn rug wegdrukt omdat ie last heeft.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 23:31

Minder krachtvoer, en Je pony NIET onder je laten wegrennen of doodgalloperen! dan leert hij het juist aan! eerst 30 minuten zonder ruiter longeren zodat hij het verschil weet tussen ruiter erop=gedragen en ruiter eraf= energie kwijt rennen. Anders blijf je met het probleem zitten

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:26

Ik dacht er ook meteen aan dat iets hem misschien wel pijn doet.
Als dat gecheckt is (mond/rug) en het blijft aanhouden,kun je het ook eens met voltes proberen.
Zodra hij sneller gaat meteen op een volte zetten.
Misschien heb je er iets aan...

Chris_Fire
Berichten: 1031
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: nuland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 08:20

met het bit kan het niet zijn want hij heeft een paar weken al een nieuw bit gekregen omdat die andere niet goed was. Met zijn rug zal ik is na vragen.
bedankt xxxxxxxxxxjes margo

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:05

Longeer hem met zadel maar een uurtje, en laat hem dan de eerste 10 minuten doen wat hij wilt (bijvoorbeeld uitgalopperen). Dan klim je er na een uurtje maar eens op en zet hem aan het werk!!

Desnoods maak je een keer een buitenrit van 2 a 3 uur waardoor hij zijn energie goed kwijt kan, bijvoorbeeld veel draven in het bos.

En als je dan weer thuis komt zet hem dan maar eens aan het werk.

lowara Geplaatst: 05-07-04 23:31 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Minder krachtvoer, en Je pony NIET onder je laten wegrennen of doodgalloperen! dan leert hij het juist aan! eerst 30 minuten zonder ruiter longeren zodat hij het verschil weet tussen ruiter erop=gedragen en ruiter eraf= energie kwijt rennen. Anders blijf je met het probleem zitten

Precies met lowara eens Haha! Geef hem minder krachtvoer, maar meer brok en hooi!!!

Succes met je pony, en laat ons nog wat weten !!

Chris_Fire
Berichten: 1031
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: nuland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 13:53

nog even 1 ding over het longeren. Met longeren is hij heel langzaam en wil juist het liefst gewoon heel sloom stappen of draven om hem in galop te krijgen moet je al veel moeite doen maar als je er dan eenmaal opzit is die rustigheid weer helemaal weg. En in het bos rijden kan het nooit bij een stevige draf blijven want dan zit ik al in galop/rengalop. En hij krijgt al bijna geen krachtvoer. Hij staat op een manege (waar ook eigen paarden staan) en daar krijgen ze volgens mij alleen maar hooi (of kuilgras) en brokken.
xxxxjes margo

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:10

is hij voor de wagen ook zo rennerig? Als hij voor de rest wel rustig is, dan denk ik toch dat het aan het zadel ligt...

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:45

Rij er eens een paar keer zonder zadel op, dan kun je bekijken of het aan het zadel ligt, desnoods een ander zadel proberen.

Laat zijn rugje nakijken door de DA.

dan pak hem aan de longeerlijn flink aan !!!!!

groetjes aniek

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:53

Een goed instructeur zoeken is misschien ook een optie. Het klinkt mij namelijk in de oren alsof je totaal niet weet hoe je je pony aan moet pakken. Het zou wel goed zijn als iemand die er verstand van heeft een keer zou kunnen kijken wat er nu mis gaat. Maar natuurlijk eerst even checken of hij geen pijn heeft.

Chris_Fire
Berichten: 1031
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: nuland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 17:53

ik heb al eens gekeken naar het zadel en dat was verder prima ik heb zelfs al een aantal keer een ander zadel gebruikt om te proberen. niks helpt. voor de wagen doet hij het gewoon prima. als ik er zonder zadel oprijd is het precies hetzelfde dat doe ik weleens voor mijn evenwicht enz. maar dan hou ik het niet lang vol dan lig ik er zo naast.
xxxxjes margo

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:04

dan heeft het te maken met het overwicht wat jij (niet) op de pony hebt. Denk dat je dan het beste met een goede instructeur wel verder komt. Uitleggen hoe je je pony aan moet pakken via internet is erg lastig, daar moet je de pony in de praktijk voor zien.

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:37

Voor de wagen loopt hij braaf, aan de longe istie rustig. Ik durf er veel om te verwedden dat hij los in de bak zich ook niet als een idioot gedraagt. Waarom zou hij dan wel gaan rennen als er iemand op zit... Ik zou als ik jou was heel erg gauw naar een goede DA op zoek gaan en zn rug heel erg goed laten nakijken! Dit klinkt als pijn! En pijn in de rug los je niet op door zonder zadel te rijden, maar door je paard rust te geven en te behandelen op een met de dierenarts te bepalen manier.

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:54

Niekoezz schreef:
Longeer hem eerst een half uur of uurtje voordat je gaat rijden


longeren heeft geen zin, het licht aan hoe hij/zij gereden wordt....
ze zal onder het zadel normaal moeten gaan doen en aan de longe los je daar dus niks mee op.

Groetjes

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:18

Als ik het zo lees, zit ze volgens mij gewoon vast, det ze dit op beide handen? Vriedin van me heeft hier ook last van gehad met haar pony, je moet haar dan proberen ruimer te rijden, en lekker los teugeltje, laat haar maar lekker even snel gaan, word ze wat losser, en als ze in de galop gaat, ffe een rondje laten galoperen.
Mischien zit het wel in de rug hoor?Zou toch maar even naar de eigenaren gaan, om te vragen naar een DA bezoekje Lachen

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:43

hoe oud is de pony? als ie jong is en niet zo veel getraind zou het kunnnen zijn dat ie zn balans nog niet helemaal gevonden heeft succes