benen erbij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chris_Fire
Berichten: 1031
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: nuland

benen erbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 15:02

eyy,
ik heb nu veel berichten gelezen over aan de teugel rijden. Daar staat in dat je je benen er goed bij moet houden. Maar nu heb ik dus daar een probleem mee. Als ik mijn been al een beetje beweeg vliegt hij vooruit. Dus laat staan dat ik probeer te drijven. dan zit ik zo aan de andere kant.
weet iemand mischien hoe ik dit kan helpen? Met aan de teugel rijden doet hij het heel soms even een paar stappen ik ontspan dan meteen maar als ik dat doe is het weer helemaal weg.
xxxjes margo

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:49

Je benen moet je proberen stil te houden. De meningen zijn over dit onderwerp verdeeld, maar ik ben van mening dat wanneer je paard goed loopt, je gewoon niks er aan moet doen. Zodra hij veranderd in zijn lopen of halshouding of iets dergelijks, dan kan je ingrijpen. Je moet een paard niet teveel storen. Sommige mensen blijven hun paard maar aandrijven zodat hij goed voorwaarts/neerwaarts blijft lopen maar eerlijk gezegd vind ik dit een beetje overbodig. Minder= meer Knipoog
Probeer het eerst rustig in de stap met je paardje. Probeer hem naar beneden te rijden en je been er goed aanhouden. Je hoeft dus niet de héle tijd te blijven drijven, maar wel goed contact houden met je paard zodat je hem kan corrigeren als dit nodig is. Als je hem in de stap wat meer naar beneden kan rijden, kan je een rustige overgang naar de draf proberen te rijden. Wacht totdat hij nageeft en geef dan de hulp door met je benen. Op deze manier blijft hij er ook beter aan. Probeer voor de rest veel overgangen te rijden zodat hij meer aan je been komt en ook zich meer gaat ontspannen zodat je paard lekkerder door de rug gaat lopen. Dan komt hij vanzelf naar beneden. Veel nageven!
Mocht je paard in galop er vandoor gaan, probeer dan niet gelijk te gaan trekken. Meer gangen zijn er niet, zeg ik maar. Zolang je je paard onder controle houdt, kan je best even in de galop verder gaan zodat je daarna een goede overgang naar de draf kan maken als hij naar beneden komt. Zet je paard desnoods op een volte zodat je kan blijven nageven terwijl je hem terug rijdt. Succes Lachen

Chris_Fire
Berichten: 1031
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: nuland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 15:59

ik heb hem juist niet onder controle. Hij loopt zo onder me weg zonder dat ik er wat aan kan doen Verward ikzelf weet niet wat ik daaraan moet doen. het klinkt misschien een beetje slap maar hij is zelf gewoon zo eigenwijs (niet willen luisteren) dat ik er echt niks aan kan doen.
xxxxxxjes margo

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:05

Loopt hij ook onder je weg in de stap? Dit is nog een beetje onduidelijk voor mij namelijk. Of heeft hij het alleen in de draf en galop? Ik zou namelijk eerst de stap proberen te verbeteren voordat ik naar de draf zou gaan. Als je paard rustig is in de stap, dan zal hij ook een rustige overgang naar de draf kunnen maken. Als je paard echt alleen maar onder je weg wilt gaan zou je er heel veel 'rust' in moeten rijden. Overgangen, overgangen, overgangen. Hierdoor leert hij naar jóu te luisteren en onder je terug te komen wanneer jíj dat wilt. Probeer niet te trekken aan de teugels; dan gaat hij waarschijnlijk alleen maar harder of luistert hij gewoon niet. Met je zit terug rijden, daar verbeter je je paard mee.

Chris_Fire
Berichten: 1031
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: nuland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 16:10

in stap loopt ze niet echt onder me weg maar heb ik haar ook niet echt onder controle. Ze stapt dan maar een beetje rond en reageert nergens op. Ja wel als ik even mijn been eraan hou dan zit ze al in draf of galop. maar ik zal morgen met rijden veel overgangen rijden en eerst in stap onder controle krijgen.
nog bedankt
xxxxxjes margo

Chris_Fire
Berichten: 1031
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: nuland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 16:23

ik wou er nog even bijzetten. als ik op de rechterhand rij wil hij de hele tijd naar binnenlopen ik hou dan mijn buitenteugel erbij maar echt luisteren doet ze niet. Ik weet wel dat ik dan binnenbeen erbij moet houden maar als ik dat doe (zoals ik net al zei) sjeest hij de bak door. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij toch op de hoefslag blijft lopen?
xxxjes margo

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:46

Toch zou ik net been erbij houden.. niet drijven, maar 'gewoon' de kuit tegen je paard aanleggen.. hij moet hier net aan wennen, anders blijft hij weglopen als je een beetje met been komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:57

firelover schreef:
eyy,
ik heb nu veel berichten gelezen over aan de teugel rijden. Daar staat in dat je je benen er goed bij moet houden. Maar nu heb ik dus daar een probleem mee.


Het is maar net wat je verstaat onder je 'benen erbij houden'. Het is namelijk niet de bedoeling dat je je paard zo ongeveer fijn moet knijpen, net zo min als dat het de bedoeling is dat je continu moet blijven drijven. Als ie voorwaarts is, moet ie dat namelijk gewoon blijven. Daar hoef je je paard niet elke pas aan te helpen herinneren.

Ongecontroleerd wegschieten, doordat jij je been een beetje beweegt, is natuurlijk ook weer niet de bedoeling. Probeer je paard te laten wennen aan het feit dat jouw benen langs zijn lijf hangen. Ga je benen dus niet angstvallig afsteken, maar laat ze gewoon aan het paard (zonder te knijpen). Wiebel expres een beetje met je benen, zonder te drijven, terwijl je je paard niet harder laat gaan. Gaat dit goed, belonen. Longeren met stijbeugels gewoon naar beneden wil ook nog wel eens helpen.

Wat teugels betreft. Je zegt dat je direct ontspant zodra je paard nageeflijk wordt. Dat is prima. Probeer alleen niet teveel te ontspannen. Met andere woorden, houd wel een licht contact met de mond. Anders denkt je paard: 'Jaa, ik heb weer een halve meter over om mijn neus naar voren te steken'. Zodra je voelt dat die neus weer onderweg is naar voren, tegenhouden. Ontspant hij weer, dan ontspan jij ook weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:59

firelover schreef:
ik wou er nog even bijzetten. als ik op de rechterhand rij wil hij de hele tijd naar binnenlopen ik hou dan mijn buitenteugel erbij maar echt luisteren doet ze niet. Ik weet wel dat ik dan binnenbeen erbij moet houden maar als ik dat doe (zoals ik net al zei) sjeest hij de bak door. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij toch op de hoefslag blijft lopen?


Hij moet eerst dat been geaccepeerd hebben, anders wordt het erg lastig. Zolang je helemaal niets met je benen kunt doen, valt er erg weinig te rijden.

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:50

CCCCorine schreef:
Wat teugels betreft. Je zegt dat je direct ontspant zodra je paard nageeflijk wordt. Dat is prima. Probeer alleen niet teveel te ontspannen. Met andere woorden, houd wel een licht contact met de mond. Anders denkt je paard: 'Jaa, ik heb weer een halve meter over om mijn neus naar voren te steken'. Zodra je voelt dat die neus weer onderweg is naar voren, tegenhouden. Ontspant hij weer, dan ontspan jij ook weer.


Waarom moet je altijd een licht contact met de mond hebben? Het kan ook wel zonder contact met de mond als ie goed loopt. Tis natuurlijk niet de bedoeling dat je de teugels helemaal weg gooit, maar bij mij is
ontspanning helemaal geen druk op de teugels. Alsie zn neus dan wel een halve meter naar voren doet, dan vraag je m om weer netjes te lopen.
(sorry wel niet helemaal over dit onderwerp maar ik moest t ff zeggen)

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:01

kan wel helemaal zonder teugels! ik heb het levende bewijs.
maar ff on-topic, zo'n probleem heb ik ook gehad. Gewoon heel veel oefenen, inderdaad zoals CCCCorine beschrijft. laat je benen maar lekker wiebelen. Nog niet mee drijven hoor! en heeeel veel belonen
of ga back to basic. longeren op stemhulp, en dan later iemand erop zetten, en die beenhulpen laten geven, tegelijkertijd met de stemhulp die de longeerder geeft. (vrij vertaald: opnieuw inrijden)

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:36

neem goede les Haha!