jong paard / tong over het bit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cprosman
Berichten: 40
Geregistreerd: 06-07-04

jong paard / tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 11:41

Wij hebben een jong paard van ruim 3,5 jr oud. We hebben haar zelf zadelmak gemaakt en ingereden en wij rijden ontspannen en jonge paarden eerst heel laag, daarna van achtervandaan voorzichtig iets aanleuning. Met name zijn we voor een zeer zachte inwerking van de mond. Nu is ons paard super, hij is lief en enthousiast en nadat hij een tijdje lekker laag heeft gereden geeft hij nu supermakkelijk en braaf aanleuning met daarbij mooie stelling, geen overdreven opgetrokken "halsje" maar erg mooi. Kan ook heel goed lekker laag de hals strekken en toch vervolgens weer netjes opgenomen worden. Het enige is dat ze met haar lippen loopt de klapperen, dit doet ze soms als ze iets spannend vindt maar ook als ze geconcentreerd is. Nu valt het ons op dat op het moment dat wij het bit indoen ze al haar tong eroverheen gooit. Voor ik in de bak ben heb ik al 3x het bit goed gedaan. Dit terwijl ze dus echt enthousiast is. Onze mening is niet zozeer dat ze het doet om te ontrekken maar dat het een foefje is geworden (ze kwam bij ons en deed dit eigenlijk al, was alleen gelongeerd). Ze heeft een lenige tong en vooralsnog maakt het niet uit met neusriem, het lukt toch. We hebben enkele neusriem en om bovenstaande reden dus ook vrij strak zitten.
Nu heb ik toch het vermoeden dat het bovenstaande mede de reden is dat ze gaat bewegen met die lippen, ze speelt altijd heel erg met haar bit. Wij zijn dus al echt voorzichtig in haar mond zijn, zij reageert niet met protesten en met tong over het bit geeft ze toch heel braaf na en stelling en ontspant haar rug. Nu hoor ik regelmatig over een tonglepel en ik denk dat we dat moeten gaan uitproberen, weet dat er voorheen ook vaak zonder neusriem gelongeerd werd dus volgens ons is het "een gewoonte" voor onze dame geworden. Heeft iemand ervaring met bovenstaande. Wij hebben diverse jonge paarden ingereden en altijd kregen wel reactie voor de wijze waarop ze zo zacht in de mond zijn en aanleuning geven.
Ik ken op zich wel het probleem in het algemeen dat jonge paarden dit doen in het ongroeningsfase maar zelf nooit eerder meegemaakt.
Heeft iemand dus ervaring met een tonglepel, is dit vervelend voor het paard of is dit een redelijke manier om dit foefje netjes af te leren.
Overigens rijden we met dubbel gebroken bit, vrij dik (niet té, ze kan haar mond uiteraard goed sluiten) en middenstuk ook rond, zachte inwerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:45

hang het bit eens een gaatje hoger
iets wat ik standaard doe bij jonge paarden in het begin.

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:46

Misschien handig om eerst te laten kijken of het tongbeen van je paard niet vast zit voor je naar hulpmiddelen grijpt die het alleen maar erger maken.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:47

Je hebt het bit niet te laag hangen neem ik aan? Misschien kun je eerst een enkel gebroken bit proberen, daar zal ze niet zo mee spelen als met dat tussenstukje?
Mijn paard doet het ook voordat ik de neusriem ook maar dicht kan maken en ik heb een tonglepelbit en een correctiestang. Ik heb het idee dat hij een correctiestang fijner vindt anders heeft hij zo'n staalpartijen in z'n mond. Maar dat is wel een iets scherper bit dan een tonglepel en je moet opletten dat hij geen hangend gehemelte heeft want dan gaat dat kapot.
Je kan ook eens de tandarts laten komen, daar kan het ook aan liggen.

Maybe

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:50

Mijn verzorgpaard Maybe had in het begin ook vaak haar tong om het bit gekruld. Ze was dan niet goed te rijden en ik heb toen op aanraden van mijn instructrice een rubberen tonglepel gekocht. Dit werkte geweldig ze had er geen last van. Haar nieuwe truuk was om op de lepel te kauwen als spel... Na een tijdje heb ik de tonglepel weer van het bit afgehaald en ik controleer nog regelmatig of haar tong om het bit heen zit, maar dit heb ik nooit meer gezien. Bij Maybe werkte het dus goed.

cprosman
Berichten: 40
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 12:03

Ik bedoel overigens dus ook een rubberen tonglepel.
De tandarts is geweest en alles is goed, de veearts heeft tijdens een visite voor entingen ook gekeken in haar mond en dat zag er prima uit, neem aan dat als het tongbeen vastzou zitten dit toch opgevallen was door één van beide.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:05

als ze zo lenig is met haar tong zal het haar met die rubberen tonglepel ook maar 5 sec. kosten

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:52

runningkawa schreef:
hang het bit eens een gaatje hoger
iets wat ik standaard doe bij jonge paarden in het begin.


moet ik ook altijd...is volgens mij de beste oplossing Lachen

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:35

als dat niet werkt kun je een oude panty door de mond halen en deze onder vastknopen, zo kan de tong er niet meer overheen, eerst wel alle andere oorzaken uitsluiten.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:42

ellepel schreef:
als dat niet werkt kun je een oude panty door de mond halen en deze onder vastknopen, zo kan de tong er niet meer overheen, eerst wel alle andere oorzaken uitsluiten.


zo werd een paard bij ons eerst ook gereden, wat je ook deed hij gooide die tong over het bit en uit zijn mond!

cprosman
Berichten: 40
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 13:44

Bij ons doet ze hem niet uit haar mond (gelukkig !!).

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:53

cprosman schreef:
Bij ons doet ze hem niet uit haar mond (gelukkig !!).


ben maar blij Knipoog