Rijden? Opstijgen lukt niet eens!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Rijden? Opstijgen lukt niet eens!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 21:27

Boos! Ik ben boos! Bah!
Goed, even mijn verhaal.
Ik rij nu sinds dik 3 maanden een schat van een fries.
Hij heet Boas en is van half februari tot half maart naar een inrijstal geweest.
Daarna heeft hij twee weken stilgestaan en daarna kwam ik als verzorger om de hoek kijken.
Ik heb de eerste 3 weken samen met Imre (Wind op Bokt) hem verder aangereden, want feitelijk kon hij nog helemaal niks of was hij alweer vergeten wat hij geleerd had bij die inrijstal.
Na die drie weken ben ik vol enthousiasme alleen verder gegaan en het ging echt super.
Slangevoltes, grote en kleine voltes, van hand veranderen, staf, draf en halthouden; kortom hij deed het allemaal super.
Boas en ik waren dikke maatjes OK dan!
Maar nu mijn probleem:
Sinds anderhalf a twee weken doet hij HEEL vervelend met opstijgen.
Dat was altijd al lastig, paar stapjes naar voren een paar naar achteren, maar daarna bleef hij wel stilstaan.
Nu dus niet meer.
Ik ben vanavond een HALF uur bezig geweest voordat ik er EINDELIJK op zat.
Ik weet niet goed wat ik nu fout doe.
Ik longeer hem voor het rijden dus zijn energie kan hij kwijt.
Meestal doe ik vooraf aan het longeren even 5 minuten Join-Up en dat gaat ook altijd super.
Maar zodra ik naast hem ga staan is het mis... Beide kanten!
Dan gaat het naar voren en naar achter, net waar er ruimte is.
In een hoek zetten werkt niet, daar loopt ie meteen weer uit weg, desnoods achteruit...
Ik had gelezen in een handboek dat je het paard moet laten lopen en zelf stil moet blijven staan, zodat het paard doorkrijgt dat jij geen energie verspild, alleen hij... werkt ook niet dus, hoeveel rondjes hij ook om mij heen draait.
Een rondje door de bak dan maar, even de spanning (?) kwijt en daarna opstijgen... je raad het al: geen effect...
Kortom: HELP MIJ!!! Verward

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:32

Vreemd...weet je zeker dat het zadel goed past? Ik ken veel paarden die ook vervelend werden met opstappen, of soms zelfs al met het erop leggen van het zadel, en 9 van de 10 keer lag het daaraan! Misschien heb je daar allang naar gekeken, maar zo niet, dan zou ik dat even doen! Als dat het niet is, dan ben ik bang dat ik je niet kan helpen, behalve dan dat je héél consequent zal moeten zijn. Als ik mijn merrie toesta om te lopen tijdens het opstappen, ben ik ook weer weeeeken bezig om het eruit te krijgen Rolleyes

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 21:36

Boas maakt van het opzadelen geen enkel probleem. Hij heeft geen drukplekken na het rijden en ook niet op bepaalde plekken extra veel zweet. Ik kan mijn hand onder de boom doorhalen dus daar zit ook genoeg ruimte. Ook met aansingelen, longeren of wat dan ook maakt hij geen probleem van het zadel...
Ik ben volgens mij wel consequent met opstijgen. Ik stijg niet op voordat hij echt stil staat... en dat duurde vanavond dus een half uur Moet ik ook niet gaan doen want dan lig ik gegarandeerd naast... Schijnheilig Hij gaat er dan in vol galop vandoor namelijk...

Chris_Fire
Berichten: 1031
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: nuland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:39

Je moet je teugels niet te strak houden en ook niet te los. Als hij gaat lopen of stil blijven staan of gewoon opstappen. Dan weet hij dat het niet helpt om te lopen want jij komt er toch wel op. Stil blijven staan doe ik ook meestal als hij blijft lopen. het helpt ook niet veel. Soms vraag ik of iemand hem even vast wil houden maar de laatste tijd doe ik het zelf. Ik geef dan niet op en als ik dan echt geen gedult meer heb stap ik gewoon op dan heb ik schijt aan dat hij aanloopt.
xxxxjes margo

Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:43

Misschien prik je met je tenen? (Nouja dat doe je dus waarschijnlijk niet maarja ik moest wat zeggen he Bloos! Tong uitsteken )
Ehm maarja Probeer het.. zonder Joinup? En wat doet hij als iemand hem vast houd, gaat hij dan ook meteen lopen?
Heeft hij geen last van zijn rug ofzo... Meestal komt het door het zadel maar dat is het dus ook niet...

Je kan hem wel rondjes laten draaien als je opstijgt, dan zit je er sneller op maarja daarmee los je het probleem niet op

En zoals je waarschijnlijk al hebt kunnen opmaken uit mijn vage antwoorden.. waar je niets aan hebt.. weet ik het ook niet Bloos! Sorry, maar iig veel succes!

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 21:57

Als iemand Boas vast houd loopt hij ook daar dwars doorheen. Ik prik niet met mijn tenen (ik zal daar nog meer op letten). Hij begint trouwens al te lopen als ik alleen al naast hem ga staan. Opstappen als hij loopt is gevaarlijk. Ik heb dat een keer gedaan, ben er keihard vanaf gekletterd omdat Boas er in volrengalop vandoor ging (terwijl ik dus half zat) en heb vervolgens een week met een gekneusde heup rondgelopen... Je ziet het...Ik ben redelijk wanhopig...

xkusssx

Berichten: 2918
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ulft (doetinchem,gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:56

deed de haflinger bij ons ook maar dan bij steigeren erbij... bij ons was het dat hij ons uitprobeerde we hebben hem op een gegeven moment gewoon als ware op de grond gedrukt en het hem afgeleerd en er op gaan zitten daarna sjeeste hij ook keihard weg,,, bij ons moest hij gewoon echt weten wie de baas was..

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:02

volgens mij is het een dominantie probleem, je paardje heeft iets gevonden waarmee hij jou de baas is. Zorg eerst dat hij stilstaat als je er naast staat, ook gewoon oefenen zonder zadel en hoofdstel, en dan naast hem gaan staan in de positie die je aannneemt met opstijgen. Gaat hij lopen, dan corrigeer je hem met je stem en doet hij het goed heel goed en uitbundig belonen. Pas als hij helemaal stil kan staan als jij er naast gaat staan ga je weer beginnen met opstijgen. Dan eerst dus alleen je voet in de beugel en dan moet hij ook stilstaan, dan eroverheen hangen en dan pas gaan zitten. Als hij dat goed doet weer afstappen en terug zetten. De keer erop stap je eens een rondje en dan nog een keer afstappen en weer opstappen en zo rustig uitbouwen. Ook tijdens het rijden een paar keer halthouden en afstappen en weer opstappen.

Het kost wel even de tijd, maar dan kan je dalijk wel normaal opstijgen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:11

Hmm het klinkt alsof hij je te pakken neemt.
Als zadel e.d. goed passen, dan is het gewoon uitproberen volgens mij.
Ik los dat op door een paard dat gaat lopen steeds terug te zetten (in de achteruit) op de plek waar hij stond. Daar even te wachten en te belonen met een kriebeltje. Dan weer proberen... weer terug zetten, weer proberen, weer terugzetten...

Het kan een poos duren, maar uiteindelijk valt het kwartje.
Iemand die hem vasthoudt en waar hij dan doorheen dendert, klinkt mij als weinig respect in de oren. Dus laat hem eens vasthouden door iemand met behoorlijk overwicht. Istie nou helemaal gek Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:15

Pak je binnenteugel maar heel kort, met een pluk manen erbij en als je dan wil opstijgen ( let op dat je niet prikt) gewoon remmen met je teugels terwijl je voet in de beugel zit. Let op dat je zijn kop echt goed naar binnen houd. Op die manier kan hij alleen hele kleine rondjes maken en daar zal hij flink zat van worden. Gebruik je stem ook met duidelijk HOO. Als hij stilstaan gelijk belonen ( met je stem!) Wel een beetje snel proberen op te stijgen.
Dit is wel typisch jonge paarden gedrag.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:16

Pipo heeft ook een goede methode. Voor als terugzetten inderdaad niet tot het botte hoofd doordringt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:18

Ik zou persoonlijk gelijk beginnen met bovenstaande methode voor het van kwaad tot erger gaat.

Consequent zijn is het allerbelangrijkste bij paarden! Let daar dus op!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:39

De methode van Anya en Pipo zijn goed te gebruiken. Zelf vind in altijd het makkelijks om een heel sterk persoon te nemen (voor mij altijd voor handen, dit geluk heeft niet iedereen) die hem vasthoudt, voor die persoon moet hij echt respect hebben en anders eerst krijgen. Jij stapt op hij beloont, jij stapt af hij beloont jij stapt weer op enz. Zo een keer of 10. Daarna ga je rijden en op het laatst herhaal je deze procedure nogmaals. Gaat dit goed dan kun je na een aantal dagen de helper hem niet meer vast laten houden maar gewoon langs je paard laten staan. Loopt hij aan dan pakt de helper hem weer vast. Zo kun je de afstand steeds vergroten. Wanneer de helper er niet meer dichtbij staat beloon je natuurlijk zelf. Hij moet stilstaan bij het opstappen gewoon als een gewoonte gaan zien. En leren dat aanlopen geen nut heft.

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:45

Probleem van gehoorzaamheid idd eerst oplossen. Hij pas naar voren, jij zet hem weer pas terug. Net zolang tot hij het zat wordt. En idd ook al aan het halster ditzelfde oefenen. Super consequent zijn met deze actie en ook altijd even streng, dan zul je zien dat je snel resultaat behaald. Bij achteruitlopen, dan net iets verder achteruit laten lopen als hij wil, dan is het vanzelf niet meer leuk.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:57

Marliesje schreef:
De methode van Anya en Pipo zijn goed te gebruiken. Zelf vind in altijd het makkelijks om een heel sterk persoon te nemen (voor mij altijd voor handen, dit geluk heeft niet iedereen) die hem vasthoudt, voor die persoon moet hij echt respect hebben en anders eerst krijgen. Jij stapt op hij beloont, jij stapt af hij beloont jij stapt weer op enz. Zo een keer of 10. Daarna ga je rijden en op het laatst herhaal je deze procedure nogmaals. Gaat dit goed dan kun je na een aantal dagen de helper hem niet meer vast laten houden maar gewoon langs je paard laten staan. Loopt hij aan dan pakt de helper hem weer vast. Zo kun je de afstand steeds vergroten. Wanneer de helper er niet meer dichtbij staat beloon je natuurlijk zelf. Hij moet stilstaan bij het opstappen gewoon als een gewoonte gaan zien. En leren dat aanlopen geen nut heft.


Kijk uit dat je er straks alleen niet meer op komt op deze wijze.

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:00

Ik zou voor de methode van Brendageene gaan. Niet meer aan rijden denken, maar weer rustig beginnen met het opstijgen leren. Echt helemaal overnieuw beginnen daarmee. Dus in het begin er alleen maar naast staan en dan weer weglopen en zo langzaam opbouwen. En zorg dat je er hulp bij hebt! En wel natuurlijk consequent belonen en bestraffen als hij het goed of fout doet.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:13

Niks opnieuw beginnen met leren. Dit paard wist wat de bedoeling was, heeft het goed gedaan. Jonge paarden zoeken de grenzen van wat ze mogen en kunnen maken. Niet zo heel consequente ruiters hebben ze zo te pakken. En uiteindelijk hebben ze zichzelf te pakken, doordat ze als onhandelbaar worden verkocht of erger een enkeltje manege stegeman krijgen.

OPVOEDEN lijkt me een betere optie!

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:20

Boas heeft een paar weken bij een bedrijf gestaan om daar ingereden te worden. Toen hij terug kwam had hij het probleem van weglopen bij het opstijgen al. Dat is hem daar dus al niet goed aangeleerd. Ook aan de longe wilde hij moeilijk terugkomen in tempo. We hebben er samen hard aan gewerkt om dat voor elkaar te krijgen, maar moesten hem tijdens het longeren regelmatig met zijn neus tegen de bakrand zetten om hem te remmen.

Het is inderdaad een hele tijd goed gegaan, maanden in feite. Hoe het komt dat hij het nu weer doet weten we niet. Ik denk zelf dat de routine hem verveeld en Sorella eens iets anders met hem moet doen. Dat is helaas lastig, ze heeft weinig mogelijkheden op de plek waar hij staat.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:31

Wat Anya ook zegt opvoeden zo'n paard. Aan jullie verhalen te horen heeft hij geen respect.

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 12:02

@ Brendageene:
Een dominatie probleem betwijfel ik maar ik denk dat je wel gelijk hebt dat hij iets heeft gevonden waarmee hij mij kan dwarszitten. Komt puberteit bij paarden voor? Tong uitsteken Helemaal opnieuw beginnen...*zucht* dat zou wat zijn... Maar ja, misschien wordt ik wel gedwongen...

@Anya:
Ik ben super consequent. Elke pas die hij naar voren doet, moet hij weer terug doen (eventueel met nog een pasje achteruit zodat hij weet dat ik het meen). Elke pas die hij naar achter zet moet hij weer naar voren doen. En dat heeft gisteren een kwartier geduurd...

@Pipo:
^Vervolgens met ik met jouw methode door gegaan: binnenteugel kort, pluk manen en Boas heel kleine rondjes laten maken... dat duurde ook een kwartier...Ik werd duizelig Scheve mond Ik denk dat Wind kan beamen dat ik snel zit en opstijg... daar ligt het niet aan... soms dan staat ie stil en terwijl ik dan uitbundig beloon met mijn stem, begin ik met opstijgen maar helaas ik heb toch echt twee seconden nodig daarvoor en niet 1...

@Marliesje:
Sterk persoon... hmmm als ik die al voorhanden zou hebben, dan zou ik nog denken dat ik daarmee alleen maar bereik dat ik nooooit meer alleen kan rijden. Daarbij, die fase heb ik toch al gehad...? Of horen jullie wel vaker verhalen van paarden die weer terug vallen?

@Pantarhei
Tja... dat denk je dan...
Helaas, Boas wordt het niet zat en ik behaal niet snel resultaat. Ik betwijfel of Boas het leuk vind hoor. We zijn voor de rest dikke maatjes, Ik kan echt ALLES met hem doen... Alleen opstijgen...

Goed zoals jullie zien... ik heb echt alles al geprobeerd. Ik ben 26, rijd al 14 jaar en ben een zeer consequente ruiter... Toch doe ik iets fout...
Ik ga 2 dingen doen:
De volgende keer denk ik niet aan rijden. Ik ga idd maar doen wat Brendagee heeft gesuggereerd.
Boas is geen onopgevoed paard. Wat Wind zei over terug komen aan de longe is al tijden geen probleem meer. Ik longeer hem bijna altijd zonder zweep, stemcommando's zijn duidelijk. Diezelfde stemcommando's gebruik ik ook met andere bezigheden als rijden, poetsen, vrijlopen. Dus HO kent hij... alleen met opstijgen reageerd hij daar niet meer op... Dan reageert hij NERGENS meer op....AAARRGGHH!!
En ik ga ook maar eens kijken of ik op een of andere manier een ander zadel kan regelen om te kijken of dat dan toch het probleem is...je weet het niet he... Dat ding ligt niet op mijn rug...
Goed DANK JE WEL ALLEMAAL OK dan! voor alle reacties! En blijf reageren *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:38

Dan heb je je binnenteugel niet kort genoeg, en rem je niet voldoende, want als je dat doet kan hij niet eens lopen. Kan hij kiezen, stilstaan of onderuit gaan.

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 12:45

Pipo schreef:
Dan heb je je binnenteugel niet kort genoeg, en rem je niet voldoende, want als je dat doet kan hij niet eens lopen. Kan hij kiezen, stilstaan of onderuit gaan.


Korter gaat echt niet, dan trek ik zijn neus door zijn borst heen... Maar hij negeert gewoon het bit en de teugeldruk. En idd als hij dan niet naar voren gaat, dan gaat hij wel naar achteren. Stil staan: ho maar...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:47

Citaat:
Sterk persoon... hmmm als ik die al voorhanden zou hebben, dan zou ik nog denken dat ik daarmee alleen maar bereik dat ik nooooit meer alleen kan rijden. Daarbij, die fase heb ik toch al gehad...? Of horen jullie wel vaker verhalen van paarden die weer terug vallen?


Nee hoor, zo beginnen wij met alle paarden. En na een tijdje stap ik op elk paard alleen op hoor. Als dit bij de stal waar hij ingereden niet goed geleerd is zal hij dit opnieuw moeten leren.

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 12:48

Maar die fase heb ik al gehad... Ik heb iemand erbij gehad en daarna ben ik alleen verder gegaan... Dadelijk moet ik elke 3 maanden er weer iemand bij hebben, dat kan toch niet zo moeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:56

Quote mezelf ff, ben te lui om te typen Lachen

runningkawa schreef:
Het wil ook wel eens helpen om hem aan te leren als je net zit hem wat lekkers te geven.
Dan moet hij zijn hoofd helemaal achterste voren doen om het snoepje te pakken en kan hij niet aan lopen.
In het begin moet iemand hem dan wel ff vasthouden maar na een paar keer staat ie al mooi met z'n hoofdje achterste voren op het snoepje te wachten. En heb jezelf de tijd om goed te gaan zitten.
Ik beloon dan ook met stem en hand
Later bouw ik het weer af, zodat alleen het belonen overblijft.

En net als je oefent op aan galloperen ed. hoort op en afstappen net zo bij de oefeningen. Dus stap gerust eens op en af onder het rijden.