hoofd in de lucht bij middendraf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

hoofd in de lucht bij middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-02 16:12

Flair gooit dus altijd haar hoofd omhoog in middendraf, ik rijd haar dan hetzelfde als gewoon in draf. Ik gooi niet in een keer mijn teugels los, ik rijd haar naar de middendraf toe en geef iets mee als ik voorwaartse drang voel.

Ik rijd de overgang dus niet te abrupt, eigenlijk precies zoals me gezegd word als ik les rijd. De instructrice`s die ik gehad heb wisten ook niet wat ik ertegen kon doen, het lukte ze nl zelf ook niet om haar hoofd dan laag te houden.

Weten jullie wat ik hieraan zou kunnen doen?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 17:22

Hij heeft dan toch ergens moeite in zijn lijf. Neem de tijd en rust vooral niet te gehaast die middendraf inrijden.

Wat je kan doen is niet gelijk helemaal middendraf rijden maar gewoon iets verruimen en dit iedere keer iets verruimen. Zorg dat hij niet sneller gaat maar verruimt.

Succes Lovers .

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 18:50

ja idd. wat tempowisselingen rijden en nog niet naar de middendraf toe.
probeer zijn pas eens wat te verruimen op het open gedeelte van een volte.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-02 20:34

ja daar ben ik mee bezig maar het haalt nog niet echt veel uit, ik heb gewoon een aparte pony denk ik.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 21:16

Mijn oude pony deed dat ook heel erg. Hij deed dit ook bij veel overgangen Verdrietig Ik weet niet precies hoe en hoe erg jouw pony dit doet, maar bij die van mij ging het na veel oefenen al beter, maar wat jij verteld lijkt het me dat ie ergens last van heeft Frusty Veel succes ermee!

Groetjes iris

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 22:52

Beginnen met een paar pasjes misschien? Zorgen dat ie goed rond loopt, kont er onder, mooi in aanleuning en dan even een paar passen voorwaarts. Wat ik vaak doe is of op de volte beginnen of bv van hand veranderen van K naar B, dan heb je een paar passen en is het terugschakelen ook gemakkelijk.
Je kunt ze het ook leren aan de longe trouwens, dat kan je later misschien behulpzaam zijn bij het rijden.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-02 14:44

Kendra schreef:
Beginnen met een paar pasjes misschien? Zorgen dat ie goed rond loopt, kont er onder, mooi in aanleuning en dan even een paar passen voorwaarts. Wat ik vaak doe is of op de volte beginnen of bv van hand veranderen van K naar B, dan heb je een paar passen en is het terugschakelen ook gemakkelijk.
Je kunt ze het ook leren aan de longe trouwens, dat kan je later misschien behulpzaam zijn bij het rijden.


aan de longe lukt dat dus niet, weet jij misschien hoe ik dat kan doen? Ze reageerd nl een beetje te goed aan de longe, gaat vanaf een verzameld drafje meteen over in galop als ik wil dat ze wat verruimt.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 16:07

Dat is niet ‘te goed’ reageren maar het werk juist ontlopen: galop is in dat geval makkelijker voor hem/haar. Wat ik altijd doe is juist zorgen dan hij extra diep en rond is ingesteld en los laat voordat ik verruim. Dus niet toegeven aan voorwaartse drang (hoezo drang? Het is als het goed is reactie op jouw hulp) maar knijpje, indien mooi rond en los naar voren, als hij omhoog komt zsm weer opvangen en naar beneden werken maar niet terug laten komen (maw hij mag niet op je hand langzamer gaan lopen).

Succes!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-02 16:35

dus ik moet bij het longeren zorgen dat ze extra diep en rond is, hoe moet ik dat dan doen, haar strak vast zetten zeker, daar begin ik niet aan. Ik heb met longeren er een slof om en niet strak. Nou ja laat dat longeren ook maar wat jullie moeten er ook bij zijn voor je kunt oordelen, Flair ontloopt geen werk het is haar gewoon aangeleerd als ze in draf is en je klikt gaat ze in galop (heb ik haar niet aangeleerd), daarom zou ik niet weten hoe ik haar in een middendraf moet krijgen aan de longe.

misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 19:29

Op het moment dat ze de middendraf moet doen gebruikt ze ook veel meer spieren in haar rug dus het kan zijn dat je eerst die spieren warm moet rijden of longeren.
Als ze toch steeds haar hoofd in de lucht gooit probeer dan vanaf dat je begint met rijden lange teugel te houden zodra ze harder gaat neem je de teugels op en zet je haar weer terug en ga je een paar pasjes achterwaards( dit gaat ze namelijk vervelend vinden )Herhaal dit steeds en dan zal je zien dat je straks de middendraf kan doen op een lange teugel met het neusje op de grond...

Groetjes Miss Texas

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-02 20:38

dat kan ik eens proberen, thankz

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 19:47

Ik weet precies wat je bedoeld, zie het nog voor me *LOL*

Misschien kun je aan de longe proberen niet te klikken, maar een ander commando te geven. En alleen laten galloperen als je duidelijk Galop zegt, anders wer terughalen in draf!
Dat stiilzetten en achterwaarts laten gaan heb ik trouwens nog nooit zien helpen. De meeste paarden worden er gigantisch opgefokt van en gaan juist meer stressen in de middendraf. Rug wegdrukken, kop erop en weg zijn ze weer...ook het achterwaarts wordt er dan vaak gespannen van.

Iig succes!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 01:01

gomir schreef:

Misschien kun je aan de longe proberen niet te klikken, maar een ander commando te geven. En alleen laten galloperen als je duidelijk Galop zegt, anders weer terughalen in draf!


Zo doe ik het ook, ik zet haar 'gewoon' bij (ik doe dat meestal met een bijzetteugel), niet te hoog, en ze gaat op het commando 'st-rekken' inderdaad uitstrekken. Ik heb haar dat als driejarige al geleerd. Ik stond dan bij c (of a) op de volte te longeren en liet haar dan op een gegeven moment in draf de lange zijde opgaan (zelf meerennen dus). Ze ging dan haast automatisch uitstrekken en ik gaf het commando. Aan het eind van de lange zijde commando 'rustig' en dan weer op de volte aan de andere kant van de bak en na een paar rondjes weer hetzelfde aan de andere lange zijde. Ze vond / vindt dit een erg leuk spelletje, dus als ik nu longeer en ik laat haar de lange zijde opgaan dan gaat ze gewoon voor de gein een potje strekken (wat ik natuurlijk nog steeds volop beloon).

Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 19:32

wees wel duidelijk,
als jij wegrijd naar middendraf toe geef dan niet teveel hand mee maar geef een keer een kleine ophouding. en met het terug rijden precies hetzelfde, weer een kleine ophouding geven en dan helemaal terug zetten tegen de stap aan dat hij op je wacht,
Misschien lukt het ook ls je op een volte middendraf gaat rijden eerst stelling pakken en dan wegrijden dan zwaait zijn buitenbeen wel uit maar dat komt er later vazelf wel weer onder,
Succes Anna