van de hoefslaf af in gallop, advies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

van de hoefslaf af in gallop, advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-02 22:43

Hallo,

Gamble valt steeds naar binnen (van de hoefslag af) in gallop. Hij negeert hierbij mijn binnenbeen. Wie heeft goede adviezen om dit beter op te vangen. Hij vindt het ook prachtig om achter andere paarden aan te gaan en ik ben soms ook meer bezig om hem in te houden of juist niet te laten gallopperen. Het probleem is natuurlijk dat ik hem in gallop nog niet de baas ben, wie heeft handige tips. Het probleem doet zich vooral voor in de les waarin ik rij met anderen die veel verder zijn als ik. De andere lessen gaan redelijk daarin gebeurt veel minder waar hij op reageert.

Hoefje van Gamble

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 12:13

Het kan zijn dat je paard het erg moeilijk vind, de galop, maar het kan ook zijn dat hij gewwon dwars is, dat kunnen we van hieruit natuurlijk niet zien.
In beide gevallen is het volgens mij belangrijk dat je heel veel oefeningen (in draf) doet op soepelheid. Slangevoltes, grote en kleine voltes en zo. Maak je paard attent voor het been en maak hem soepel.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 19:40

bekend probleem, door m'n binnenbeen heen lopen tijdens galop in de hoeken.....Houd goed je buitenteugel eraan en geef hem desnoods in de hoek een tikje met je zweep tegen z'n binnenschouder, wil bij mij goed helpen. Hij negeert je beenhulp gewoon. Bij mij gaat het nu steeds beter, maar ze is me nog wel 'ns voor.... Haha!

blieb

Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 15:13

Laat je paard eerst op je been reageren door veel overgangen te rijden en bv. te wijken.Veel figuren rijden om hem los te maken. Dan kan je je paard misschien beter op de hoefslag houden door hem als hij er vanaf gaat te laten wijken naar de hoefslag.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 00:21

pak een zweepje erbij, komt ie naar binnen, dan geef je je beenhulp, reageert hij daar niet op. hup tikje, wel aan de goede kant he..? Knipoog
Hij moet respect krijgen voor je been.

wat dat achter die andere paarden aanhobbelen betreft....
gewoon op de volte zetten, zodar hij in tempo toeneemt, terugpakken en op de volte zetten.
zo spaar je jezelf een stel armen, en misschien leert ie het zo wel af.

flien

Berichten: 18
Geregistreerd: 24-01-02
Woonplaats: Den burg - Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 01:19

Hij moet inderdaad eerst scherp aan je binnenbeen zijn,netjes nageeflijk in stelling lopen en dan pas aangaloperen.
Het is een evenwichts probleem, misschien kun je m' zo nu en longeren met touwtjes laag en diep met goed stelling naar binnen. Niet lange stukken achter elkaar galoperen maar veel overgangen maken.
Mijn pony had het na 1 keer longeren opeens door wat de bedoeling was, die touwtjes worden nooit moe.

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 14:11

ik heb hier ook last van
degene van wie ze hiervoor was heeft haar altijd scheef op de hindernissen af laten galoperen omdat ze anders echt niet te houden was. het is gewoon heel moeilijk om het eruit te krijgen maar ik blijf gewoon binnenbeen geven en dan zullen we wel zien.
veel succes in ieder geval

Horsy4ever
Berichten: 53
Geregistreerd: 15-02-02

Galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 14:42

Party!! Party!!
Hallo,
Die pony MOET respect hebben voor je been.
Jij bent toevallig wel de baas.
En wat dat galloperen betreft.
Longeer hem wat meer met hulpteugels.
Het paard gaat dan opletten hoe hij loopt.
En rijd hem evt. met bijzetteugels.

Trouwens,
ben je de baas niet over het paard in galop.
Dan moet je juist niet gaan galloperen.
Pas als het beter gaat kun je het weer proberen.
Het paard gaat denken : ' ow ze is in galop de baas niet dus kan ik alles flikken'
Zo leerd het paard dat hij de baas is en doet het elke keer weer

S6 -x- yvonne en lik van hanneloor ella feike friso en silvester

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

bedankt voor advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-02 14:06

hoi,

Dat is ook precies wat ik doe in de zaterdagles. Of hij mag van mij in mijn tempo en mijn richting in gallop of dus niet. Gevolg is wel dat ik in die les vaak bezig ben om in te houden te laten luisteren .In de andere lessen ligt het tempo en niveau lager en heeft hij minder afleiding. Maar het gaat steeds beter, vandaag heerlijk kunnen galloperen omdat het erg rustig was. Verder weet ik nu waarom hij niet zo goed aan het been is. De eigenaar gebruikt een veel scherper bit en werkt meer met zijn handen terwijl ik juist met mijn benen meer wil "sturen". Maar we komen er wel, duurt alleen even.

Hoefje van Gamble