drukke pony!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mkarlijn
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-07-04
Woonplaats: grave

drukke pony!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 19:42

Hey ,

Ik had een vraagje,
Ik heb echt een super lieve haflinger van 5 jaar Lachen en heb haar ook al vanaf dat ze is geboren!
Alleen ze heeft 1 minder goede eigenschap, als k buiten aan t rijden ben is ze heel erg druk met haar hoofd!( ze trekt je bv uit het zadel door haar hoofd in 1 keer onverwachts naar beneden te doen en in de galop gaat ze met haar hoofd helemaal naar de grond waardoor ik haar niet meer goed kan houden Verward ).
Maar ook is ze zo hard soms met haar hoofd heen en weer aan het bewegen dat ze gewoon soms wel eens ergesn tegen aan loopt omdat ze gewoon niet meer echt goed aan het op letten is.
Nu zou ik graag willen weten wat ik daar het beste tegen kan doen of dat ik een extra hulpstuk moet gebruiken !

Alvast bedankt,
Doeg doeg x karlijn

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:20

Je Haf is pas vijf,dus het kan zijn dat ie in de galop nog moeite heeft met de balans en daardoor erg diep gaat lopen.Het kan ook zijn dat het gebit niet in orde is waardoor ie last heeft van het bit,misschien pijnlijk.Daardoor kan ie ook gaan schudden met zijn hoofd.
Een andere mogelijkheid is dat ie nog niet voldoende naar je luistert waardoor het buitenrijden gewoon moeilijk is.
Ik zou in ieder geval naar zijn tanden laten kijken en hem eerst in de bak wat doortrainen alvorens je naar buiten gaat.

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:22

Oja vergeten te zeggen.
Scherper bit,martingaal,slof niet doen.Eerst rustig kijken naar de oorzaak,en weer bij het begin beginnen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:35

dagmach schreef:
Je Haf is pas vijf,dus het kan zijn dat ie in de galop nog moeite heeft met de balans en daardoor erg diep gaat lopen.Het kan ook zijn dat het gebit niet in orde is waardoor ie last heeft van het bit,misschien pijnlijk.Daardoor kan ie ook gaan schudden met zijn hoofd.
Een andere mogelijkheid is dat ie nog niet voldoende naar je luistert waardoor het buitenrijden gewoon moeilijk is.
Ik zou in ieder geval naar zijn tanden laten kijken en hem eerst in de bak wat doortrainen alvorens je naar buiten gaat.

Helemaal mee eens.
Heeft zij wel genoeg respect voor je? Dat kan het ook zijn, dat zij gewoon lekker der eigen zin doet en jouw keihard uitlacht als het haar weer eens lukt.
Misschien kan je dan eens grondwerk (NH) gaan doen. Of gewoon met poetsen al: kont aanraken is omgaan. Met rijden in de bak zorgen dat ze de hele tijd met haar aandacht bij jouw is en na 1 commando reageert en niet nadat jij het 6x aan haar hebt gevraagt.

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 22:07

dit deed een pony die ik nu rij ook. dat is een 3jarige merrie. het gaat nu redelijk, ik mag aan haar mond komen en kan haar aan de teugel rijden, maar toen ze pas ingereden was, toen kon je haar NIET aan haar mond komen, dan ging ze af en toe zo erg schudden dat ze omkiepte*dit is een x gebeurt*
we hebben dit opgelost door haar met de bijzet te longeren. op die manier langzaam spanning op haar mond opbouwen en haar dat laten accepteren. meschien dat jou pony ook met haar hoofd schuddelt omdat ze gewoon geen zin in jou heeft, maar alleen wil lopen waar zij wil. dan is het probleem zo op te lossen. als je haar normaliter wel aande teugel kunt rijden, dan zou ik eens met je instructeur praten. ik ga ervan uit dat hij/ zij voldoende ervaring heeft met jonge paarden en het verschil ziet tussen kloten en last hebben van. op aanraden van hem/ haar kun je er eventueel een rubber of koper bitje inhangen. rubber is zachter in de mond en koper knauwen ze meer op.
hier op mijn burostoel kan ik niet zeggen of het bij jou pony niet willen of niet kunnen is....

veel succes! en ik hoop dat ik nog hoor of het beter gaat Lachen

tjlover

Berichten: 43
Geregistreerd: 31-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:36

hey!
toevallig heb ik vandaag ook een buitenrit gemaakt *LOL*
en misschien (beetje snadenken Bloos ) heeft ie last vand azen en horzels.
en misschienh oud jij je handen niet stil waardoor het bit speling krijgt en hij daarop reageert door emt zijn hoofd te schudden!
succe sermee en p.s nooti geen hulpstukken gana gebruiken zonder een ervaren persoon erbij te hebben gehad!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:37

Zitten, zitten en zitten............ en aan het werk houden, das vooral de clue.......... Haha! Haha! Haha!

Zitten in je zadel, niet vastpakken aan de voorkant.......... vooral loslaten en blijven rijden

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:08

zelf rustig blijven want als jij zelf ook drukker wordt dan wordt je pony dat ook. blijf lekker relax. want anders wordt het gvecht van wie is drukste is van allemaal. zorg dat ze ontspannen onder je loopt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:42

ontspannen door blijven rijden. houd haar aandacht bij jou! laat haar oefeningetjes doen.

maar jij moet vooral blijven ontspannen! een paard met een ontspannen ruiter gaat sneller ontspannen! als jij gespannen bent kan je niet van je paard verwachten dattie gaat ontspannen Lachen

verder niet aan de mond rukken! en kijken of ie geen wondjes heeft. en wat hier boven algezegd heeft: laat haar gebit een keer nakijken Lachen

ben het er ook mee eens dat je eerst wat in de bak zou moeten trainen hoor Lachen als ze rustiger is in de bak kan je stilletjes aan buiten gaan rijden...