bang, springen, welke oefeningen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

bang, springen, welke oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 13:53

Ok, beetje rare titel, maar goed.
Eerst het verhaal maar even uitleggen. Ik geef sinds 2.5 jaar les aan een meisje die helemaal gek van paarden is, maar tegelijkertijd ook doodsbang ervoor is. Op zich geen probleem, alles ging stap voor stap, eerst durfde ze nog geen eens alleen te stappen op m'n makke Tinker. Nu 2.5 jaar later weet ik dat ze zeer zware faalangst heeft, en ik ga hier in de (prive) les goed mee om. Ze rijdt een ontzettende etter van een Welsh A met veel plezier hetzij met af en toe een dipje dat ze het niet kan of niet durft.Helaas is ze er al te groot voor aan het worden, maar ze wil nog niet vast over op Cezanne.

Ik heb nu als verrassing voor haar, en in overleg met haar en haar moeder, kunnen regelen dat ze met mijn brave Tinker in augustus op concours een keertje mag. Gewoon zo'n Bixie concours, dressuurproef zonder draf en dus wel springen.

Ze vind het helemaal geweldig, we hebben al goede afspraken gemaakt over het niet durven van dingen, en nu wil ik haar stap voor stap met Lowara leren springen (ze kan het al op de Welsh, maar goed, 30 cm en dan maar hoogstens 2 hindernissen achter elkaar)
Ook Lowara kent ze nog van 2 jaar geleden, dus dat is verder ook geen probleem, paard zal ook gewoon zolang ze blijft sturen en been erbij houdt, braaf die mega lage hindernissen van 60 cm springen. Nu wil ik haar dus laten leren hoe ze een parcoers springt, en nauurlijk ook dat ze iets hoger dan 30 cm moet,wat niet erg is, want in verhouding met het paard is het laag, maar ze gaat nu net lekker, en wil dit natuurlijk ook aanhouden. Wat zou jullie plan van aanpak zijn om haar op een leuke en niet zo enge manier te leren om zo'n parcoers te rijden? Ze gaat vanaf nu tot eind augustus 2X per week met mij oefenen, ik zie dit voor haar als extra opstapje in haar zelfvertrouwen, want ze denkt echt dat ze helemaal niets is of iets kan. Zelf wil ze dolgraag, ook het springen wil ze zelfs oefenen (vroeger wilde ze dat nooit) dus ik laat haar het gewoon proberen! het zit er allemaal op, ze kan het gewoon, maar ze denkt dus zelf van niet. Iemand ervaring hiermee en wat de beste training methode is? (zelf zat ik te denken aan, ik voordoen, dan zij, zodat ze ziet wat de bedoeling is) en natuurlijk laag beginnen met springen Lachen

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 14:17

Kindvriendelijk doe ik het al, ben 4de jaars student activiteitenbegeleider, dus ik weet redelijk goed hoe ik met kinderen moet omgaan Lachen ze is trouwens 11 jaar oud.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 15:07

ehm ja, das echt informatie waar ik wat aan heb Verward maar goed, dank je dat je haar cool vind. Nog iemand anders goede tips, andere wegen om te bewandelen (waah pedagogisch verantwoord gezegd zeg!)

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 22:07

Citaat:
Je kunt ook goed parcours oefenen met balken. Dus nog geen echte hindernissen, maar haar hersens trainen op de volgorde van het parcour. gewoon met balken, zodat ze niet meteen bang wordt dat het fout gaat, of dat de hindernis om valt. enz. enz
mm dit is een hele goede, die ga ik morgen eens met haar proberen. Ze vertrouwt Lowara trouwens al prima hoor, het eerste half jaar heeft ze op haar gereden en daarna is ze op de Welsh verder gegaan. Ze rijdt dus op een privestal privelessen, en heeft alleen contact met mij. Ze is altijd erg bang voor nieuwe dingen, bv iets vragen aan een vreemde durft ze al niet. als ze je eenmaal kent wel, maar dat is normaal bij kinderen die faalangst hebben en erg verlegen zijn. Enne de Tinker is 100X makker dan de Welsh, en dat weet (en merkt) ze wel, vermoedelijk zal alleen de hoogte (van 1m09 naar 1m51) even raar zijn, maar ze is naar mijn mening, niet bang om op Lowara te rijden.
Ok dus kruisjes en balken parcours, dat ga ik morgen proberen, ze heeft om 10 uur les.

Citaat:
ik vind kruisjes minder eng

mm dus het foppen van haar inschattingsvermogen qua hoogtes? dat zou ook welleens goed kunnen werken.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau en 50 bezoekers