Te hard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Te hard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 08:05

Toen ik gisteren met mijn verzorgpaard aan het rijden was, ging ze errug hard opeens. Ik had haar iets minder gelongeerd van te voren als normaal, omdat ik dacht dat ze niet zo fit zou zijn, omdat we de dag ervoor een zeer vermoeiende les hadden gehad. Maar ze ging na een half uur rijden nog steeds erg hard. Ik heb haar eerst proberen terug te houden, maar dat hield ik niet meer vol, dus heb ik haar maar ff laten gaan. en toen ze uitgeraast was, heb ik haar in galop gezet.
Is dit de beste oplossing? Haar maar ff laten rennen en als ze dan is uitgerend, pas echt beginnen met rijden. Of moet ik haar terug blijven houden met ophoudingen maken?

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 08:54

Goed spannen en ontspannen met jehanden voel je dat ze rustiger wordt ontspan je je hand, gaat ze dan weer snellen dan geef je weer een kneepje met je hand de hele tijd doen!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:49

Mijn paard is van zichzelf vrij heet en wordt altijd rennerig als ze de kans krijgt. Sinds kort krijg ik les van een nieuwe instructrice en zij heeft mij de tip gegeven om dit probleem voorwaarts op te lossen. Ga je paard dus absoluut niet kosten wat kosten van voren vasthouden, gewoon been eraan en op je zit terug laten komen. Mocht het echt niet lukken dan doen wij altijd even een stapje terug door even in stap over te gaan, op die manier blijf ik zelf ontspannen. Het klinkt misschien heel tegenstrijdig maar ik moet zeggen dat het wel helpt OK dan!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:56

Misschien voortaan eerst goed longeren...
Als ze dan nog hard gaat, zou ik haar niet laten uitrazen. Dan is het een kwestie van gehoorzaamheid: ze moet gewoon op je hand (+zit) terugkomen. En dat bereik je bij een snel paard imo door steeds terug te nemen, 10000 keer achter elkaar totdat het doordringt

XGekkeIlseX
Berichten: 23
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:00

Regelmatig op de volte zetten haalt het tempo er ook uit...

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:42

Als je je verzorgpaard laat gaan als hij wil, zal het alleen maar moeilijker worden hem terug te nemen/krijgen.
Dalijk kom je in een situatie terecht dat je hem echt moet terugnemen, tegenliggers of iets/iemand anders, dan heb je hoogstwaarschijnlijk een probleem. Ik zou toch maar bovenstaande tips gaan uitproberen als ik jou was.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:25

Aan het werk zetten. Energie omzetten in iets nuttigs, dus voltes rijden, overgangen en schijnovergangen rijden, nog meer figuren rijden enz. Je kan haar ook af en toe uit laten razen, maar waarschijnlijk gaat ze dat dan ook doen om onder het werk uit te komen. En vooral niet vasthouden aan de voorkant. Laat de teugels maar los en je zal zien dat ze langzamer gaat.

Picassonr1

Berichten: 32
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: nieuwe niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:58

wat ik gehoord heb is dat je heel diep moet inademen want dan word je zelf rustig en dat voelt je paard dan ook en als dat niet lukt ga ik meestal ook galopeeren op zijn erergie ff uit te leven en dan opnieuw proberen en dat lukt altijd heel goed.

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:02

Ik maak meteen een kleine volte zodra hij ineens veel harder wil gaan. Dit werkt bij mij prima!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:19

lekker veel figuren rijden .
volte's geberokenlijnen enz.
en overgangen van stap naar draf van draf naar stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:01

sharonaollie schreef:
lekker veel figuren rijden .
volte's geberokenlijnen enz.
en overgangen van stap naar draf van draf naar stap.

idd OK dan!
geen gewoonte van maken dat hij mag racen onder het zadel, dan word het alleen maar erger.

Zet hem aan het werk met veel figuren en overgangen.
gaat hij te hard, niet gaan trekken, je pony is toch sterker en word steeds stugger in de mond
Maar ga diep zitten, of langzaamer lichtrijden en zet hem op de volte die je steeds kleiner maakt, dan kan hij niet meer harder.
vandaar uit ga je weer figuren enz rijden, gaat hij weer te hard, hup op de volte die je weer kleiner maakt en pas weer groter als het goed gaat.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 15:16

ik vind dat je het zo goed doet.
laat in het begin maar lakker uitrennen.
dit doen heel veel mensen hoor.
of inderdaad nog iets langer longeren

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 15:22

MarchaL schreef:
Mijn paard is van zichzelf vrij heet en wordt altijd rennerig als ze de kans krijgt. Sinds kort krijg ik les van een nieuwe instructrice en zij heeft mij de tip gegeven om dit probleem voorwaarts op te lossen. Ga je paard dus absoluut niet kosten wat kosten van voren vasthouden, gewoon been eraan en op je zit terug laten komen. Mocht het echt niet lukken dan doen wij altijd even een stapje terug door even in stap over te gaan, op die manier blijf ik zelf ontspannen. Het klinkt misschien heel tegenstrijdig maar ik moet zeggen dat het wel helpt OK dan!


Zo heb ik het ook geleerd met mijn mega-hyper-actieve-voorwaartse-paardje Haha!