op bit hangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

op bit hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-02 20:35

Wat moet je doen als je paard op het bit gaat hangen?
Wie heeft er tips?

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:40

ik heb gisteren een koperen bitje aangeschaft!! mijn paardje heeft hier ook een handje van, en met dat koperen bitje hoop ik dat hij het wat meer los gaat laten. (dat koper bevordert namelijk de speekselvorming)

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 23:19

Wat ook nog wel eens wil helpen ook al lijkt het zielig is als hij hangt ineens je teugels laten vieren. Hij gebruikt namelijk jouw hand als vijfde been. Als je dan ineens je teugels een stuk loslaat valt ie bijna. Als ie dan weer gaat hangen doe je dit nog een paar keer totdat hij doorheeft dat zn vijfde beentje niet te vertrouwen is en ie op zn eigen benen gaat lopen. Hij zal dan niet meer durven te gaan hangen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 15:40

Meer met je benen en zit rijden.
En drijven is reaktie. Anders een tik met de zweep.
Dan loopt hij vanzelf ook meer op eigen benen.
En zeker niet terug gaan hangen aan de teugels.
Als je terug in tempo wilt moet je hem met je zit terug rijden en zo min mogelijk met de teugels.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 16:36

hoi1

Wat je vooral niet moet doen is terug trekken, want het paard is altijd sterker dan jij en zal het winnen. Veel drijven zodat hij voorwaarts blijft, en de hele tijd bezig zijn zodat hij nieteens de kans krijgt om de teugels uit jou handen te trekken. Suc6 ermee

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 18:00

Wat anne en kawa ook al zeggen, been geven! Goed naar voren houden en niet teveel op je hand rijden, dan kan een paard niet gaan hangen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 18:12

Hangt je paard of trek jij teveel aan de teugels? Oftewel: wie trekt er nou aan wie?
Als jij teveel vast pakt gaat je paard terugtrekken waardoor jij het gevoel krijgt dat 'ie hangt, dus de fout zit bij jou, jij geeft gelegenheid tot hangen.
Ontspannen in die hand (en je onderarmen en je schouders en......) en benen erbij, van achter naar voren. Niet van voor naar achter trekken, dan kweek je hangende, trage paarden.

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 18:42

Jaah dat probleem kende ik ook! Maar we waren gewoon teveel aan het oefenen met aan de teugel lopen enzo, dat we zijn voorwaarte veel te veel vergaten. Nou op t eind kreeg ik natuurlijk vette spierballen (is niet verkeerd Knipoog ), maar t paard werd al stuggerder. Nou ja, net wat runningkawa ook zegt. Met vrije teugels gaan rijden, veel beenwerk en zitwerk, is in het begin wat zwaar, maar naar verloop van tijd gaat je paard je hand opzoeken (als het goed is) en kun jij je teugels weer heel rustig gaan aannemen.
Met Jason gaat t na een paar keer ook stukken beter! Afgelopen zaterdag met les was ie ook heel ontspennen enliep lekker voorwaarts!! Echt superrelaxt gereden!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 18:46

GAB schreef:
Maar we waren gewoon teveel aan het oefenen met aan de teugel lopen enzo, dat we zijn voorwaarte veel te veel vergaten.


Mag je mij eens uitleggen hoe je 'aan de teugel lopen' kunt oefenen zonder je paard voorwaarts te rijden!
Volgens mij zijn nageeflijkheid en voorwaarts zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden!
Of bedoel je ordinair 'in de krul'? Ziet er leuk uit, maar heeft niets met rijden te maken! Dat is ook niet zo moeilijk, vooral veel prutsen met die handen en absoluut geen been geven, dan wil 'ie wel.......

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-02 20:41

Okay, bedankt allemaal!
Deze vraag is niet speciaal voor mij, maar eerder voor mijn club! Ik heb namelijk een eigen club/site op het internet (http://sport.clubs.nl/paardenendressuur) en daar verander ik het thema steeds op. Dit keer is het thema: problemen die je tegenkomt tijdens het rijden, en dit probleem is een van de problemen die je tegen kunt komen! Nou ja, door hier te vragen krijg je allerlei tips, dus das handig!!!
Oh ja, ik heb het zelf ook weleens bij Treffer, ik moet hem echt heel erg voorwaarts rijden inderdaad, want hij is vrij sloom Verward
Maar dan trekt hij niet aan de teugels en ik ook niet, maar hij gaat zeg maar echt hangen, lekker zijn hoofd laten rusten in je handen, niet echt de bedoeling dus! Frusty

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 20:35

Jaah, bij ons was t niet de bedoeling dat we in t bit gingen hangen (dat is t natuurlijk nooit), maar onbewust gingen we t dus toch meer "handwerk" gebruiken, toen we moeilijkere oefeningen gingen doen. We zijn t weer aan t rechtzetten en t paard Jason loopt al stukken onstpannender nu we met een vrije teugel aan het rijden zijn en hij zoekt ook lekker de hand op!
Maar we zullen er nu echt voortaan op letten hoor!

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 15:15

er bestaan tegenwoordig bitjes ( verkrijgbaar bij onderanderen divoza )
dit bit bestaat uit 3 delen !! het eerste deel is normaal en het derde ook maar tussen het eerste en het derde zit een los deel ( met een appelsmaakje ) deze komt op de tong te liggen !! ik heb het geprobeerd bij een paard die ook in het bit hing !! dit hielp omdat het paard niet meer aan het hangen denkt maar aan het losse deeltje wat ze heerlijk vinden ( omdat het naar appel smaakt ) en aangezien het los zit kunnen ze er mee spelen !! zo heb je ook meer grip op je paard Haha!

je zou het kunnen proberen het nadeel van dit bit alleen is dat het aardig aan de prijs is Boos!

okey xxxies

mrtelex
Berichten: 4
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 02:36

ik zou zeggen als een paard hangt is ie achter het been (volgens mij een feit) dus je eerste probleem is aan het been maken. dan komt het probleem dat ie steeds maar harder gaat lopen. En zoals al eerder in andere antwoorden langzamer met de zit en zonder hand. Maar wat ik daar in miste is dat er ook een reactie moet zijn op de teugel hulp (de ophouding) ik zeg altijd maar liever 1 keer (heel heel) duidelijk een ophouding (kort maar zeer krachtig) dat ie weet dat er een "rem" is en dan meteen weer een vriendelijke zachte meegaande hand (met natuurlijk een drijvend been) Dan blijven trekken met pijn in de schouders tot het gevolg en verder vind ik de antwoorden allemaal positief

succes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 12:40

iones liep jaren terug ook op de voorhand, en hing aan mijn armen als het vijfde been. En ik maar vasthouden, sukkel die ik was. Nu lukt het echter geen een paard meer! ik drijf het paard net als kawa van mijn hand af met mijn benen, en ik sta iets toe met de handen, dan komen ze vanzelf met hun mond er van af. En inderdaad, ineens mijn hand naar voren als ze zo hangen, en dan been er achter aan. maar een paard kan niet hangen op een bit, als je zelf niet vasthoudt. Je kunt immers ook niet aan een touw hangen dat niet vast zit, zo moet je dat zien.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 12:42

Een paard kan alleen op je hand hangen als jij vast houdt. Dus ter controle doe je af en toe je hand naar voren zodat hij niks heeft om op te hangen en dan pak je hem opnieuw op. Dit gewoon tijdens het rijden een paar keer doen en dan wordt hij het vanzelf zat (als het goed is)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 12:53

Je moet opletten dat als het paard hangt (of anders gezegd jij hem niet los laat) en je hem voorwaarts rijdt dat het niet zo is... dat je hem laat hangen en voorwaarts rijd waardoor het paard alleen maar meer op de voorhand terecht komt.

Ik reed een keertje op een manege paardje, goed voorwaarts maar wilde het liefst in je handen (voorhand) duiken, gewoon net zo lang los laten tot ze realiseren dat zelfs als de neus op de grond hangt er nog geen tegendruk komt. Was wel heel grappig, hoofd ging lager en lager en lager....paard was ook al 20 jaar - wie weet hoe lang ze al op die manier loopt. Toen het kwartje viel was het gelijk over.
Scheen dus ook dat ze in de manege lessen eerst keihard ging draven ipv aangalopperen, daar heb ik niks van gemerkt was superbraaf paardje deed alles heel braaf zolang ze wist dat ze niet kon hangen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 13:00

Inderdaad met losse teugels gaan rijden.
Ik ben zelf een van de schuldige mensen die een paard aan het bit laat hangen. Ik heb jarenlang een pony gereden die dit deed, zonder dat ik het eigenlijk doorhad. Daardoor ben ik dus gewend constante druk aan mijn teugels te voelen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, maar ik baal er wel van, want als ik nu rij en dus niet die druk voel, krijg ik het gevoel alsof ik geen controle meer heb, alsof ik het contact met de mond ben verloren en mijn paard er vandoor gaat.

Iemand enig idee hoe ik mezelf dit kan afleren?