Bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-01 20:23

Als je paard een "harde" mond heeft en je rijd een tijd lang niet, zonder bit of met een hele dikke trens, wordt die mond dan ook weer gevoeliger? Of werkt dit niet op deze manier?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 22:03

Nee een paard met een harde mond wordt zo gemaakt door een ruiter.
Het paard leert om niet op fijne hulpen te reageren maar op grove hulpen.
Je kan haast zeggen dat hij dat verkeerd heeft aangeleerd en je zult het 'm dat ook weer moeten afleren door te rijden het is niet zo dat hij het na een tijdje stilstaan ineens vergeten is. anders zou je 'm helemaal opnieuw in moeten rijden.
Het ligt eraan hoe het paard altijd is gereden voor ze een harde mond kreeg en of dat lang geleden is,wbt het weer zachtmaken van de mond dus het verfijnen van je hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 22:03

Ligt er ook aan wat de hand van de ruiter in die tijd gedaan heeft om zachter te worden! Maar rust kan voor een deeltje inderdaad positief bijdragen. Daarna rustig weer een zacht bitje erin, en net doen of het voor het eerst is....
Verwacht er niet te veel van, bij veel paarden werkt het niet (is niet om je te ontmoedigen, maar om een eventuele teleurstelling te besparen)
Maar zoiets is een loffelijk streven en ALTIJD het proberen waard.

Veel succes!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-01 13:26

Hoe zou je dat het beste kunnen doen? Ik denk dat ik er al mee bezig ben. Bij Berber is het dus niet zozeer dat ze een echte harde mond heeft, maar niet luisterd. Zoals ik al eens geschreven had, ben ik nu veel overgangen aan het rijden, vooral als zij er anders over denkt. Dat werkt heel goed!

Afgelopen week heb ik op Berber met Pelham gereden. Ik ben er achter gekomen dat dit bit bij Berber veeeel scherper inwerkt als bij Isolda. En gisteren heb ik Isolda gereden met Berbers bitje, een hele dikke trens van koperachtig iets. Ze luisterde er wel naar, maar niet zoals ik graag zou willen. Als ik nu hetzelfde bij haar doe, dus op die dikke trens, veel overgangen rijden zou het dan beter worden?

Waar ik dus eenbeetje bang voor ben, is dat als straks het veulen er uit is, madam weer kuren gaat vertonen en ik toch weer terug kom op mijn pelham. (gebroken en dik)

Het is dus niet zo dat Isolda en Berber pertinent een harde bek hebben. Zeker niet, want ze kunnen beide perfect luisteren. Isolda ook op mijn zit, Berber gaat langzaamaan beter.
Alleen als ze druk en opstandig zijn, dan gaat er vaak iets mis. Hoofd omhoog = Berber.
Hoofd op de borst= Isolda.

Ik denk dat ik zelf wel weet waar het in ligt. Dressuurmatige training. Maar goed, ik rijd nou eenmaal het liefst buiten en heb ook geen bak tot mijn beschikking.

Ach, ik heb wel een heel stuk geschreven nu. Het is ook niet zo dat het een heeeel groot probleem is allemaal. Ik had alleen graag gezien dat ze iets beter luisterden, maar misschien is dit ook wel gewoon het aard van het beestje. En die beestjes... Tsja Lovers

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-01 15:35

Ik heb wel eens gehoord dat iemand werd geadviseerd om een paard met een harde mond een rubber bitje in te hangen. Maar doe dit alstjeblieft NIET!!!

Veel mensen denken dat rubber lekker zacht en vriendelijk is, maar dat is totaal niet waar. Als het rubber namelijk nat word door het speeksel, dan word het rubber heel erg stug. Probeer maar eens met je natte hand over een rubber bit te wrijven, dat is niet zacht hoor!!! Een rubber bit werkt heel pittig in, al denken veel mensen van niet. Zo'n bit is ook totaal niet geschikt voor beginnende ruiters of jonge paarden.

Hier wou ik dus ff het idee van 'een rubber bit is zacht' uit de wereld helpen. Een dikke bustrens van RVS of Argentaan ofzo is veel zachter voor je paard. Dubbelgebroken is dan nog weer zachter.

Een paard met een harde mond zou ik een zacht bitje inhangen en heel voorzichtig met de hand werken. De eerste tijd zou die daar misschien nog heel moeilijk op reageren, maar je zou merken dat je paard steeds minder hard in zijn mond word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-01 20:26

Citaat:
Op 2001-04-21 15:35, schreef carola:
Ik heb wel eens gehoord dat iemand werd geadviseerd om een paard met een harde mond een rubber bitje in te hangen. Maar doe dit alstjeblieft NIET!!!

Veel mensen denken dat rubber lekker zacht en vriendelijk is, maar dat is totaal niet waar. Als het rubber namelijk nat word door het speeksel, dan word het rubber heel erg stug. Probeer maar eens met je natte hand over een rubber bit te wrijven, dat is niet zacht hoor!!! Een rubber bit werkt heel pittig in, al denken veel mensen van niet. Zo'n bit is ook totaal niet geschikt voor beginnende ruiters of jonge paarden.

Hier wou ik dus ff het idee van 'een rubber bit is zacht' uit de wereld helpen.


En als je ooit wel eens gevoeld hebt hoe ellendig HEET een rubber bit kan worden, dan laat je het ook wel uit je hoofd om dat te gebruiken!!!!!
beter een dubbelgebroken trensje, of desnoods een leren bitje. Maar waarom een paard dat zo hard in de mond is, niet gewoon op de neus rijden (bosal of hackemore INDIEN DE RUITERHAND DAT TOELAAT!)

Sonja

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 09:42

Juist sonja, dat vergat ik nog ff.
Het is trouwens niet dat ik tegen een rubber bit ben hoor, bij sommige (heel erg sommige...) paarden kan het heel erg goed zijn om af en toe eens met een rubber bitje te rijden.
Alleen rubber is niet geschikt voor onervaren ruiters, of jonge of gevoelige pony's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 12:23

Een leren bit lijkt ook fijn, ware het niet dat daar 4 redelijke randjes aan zitten. Die randjes drukken of op de tong, of op en lagen en anders wel in de mondhoeken. Bovendien buigt het vrij snel, waardoor het oppervlak weer kleiner wordt en het dus kan knellen. Leer zou ik alleen gebruiken met een dikke laag zeemleer er omheen.
Het mooiste is de dikste dubbelgebroken die je kunt vinden, in argentaan of aurigan.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-01 13:41

Ik heb besloten om het dubbelgebroken bit van K&K aurigan te kopen. Nou ja, dat had ik al willen bestellen, maar goed, daar kunnen we nog wel even mee wachten. Kan nu toch niet rijden, kan ik nog een paar centjes sparen, ze kosten namelijk wat!!

Rijden op de neus zie ik bij Berber niet zo zitten. Een hackamore valt zowiezo al af, omdat ik daar niet graag mee rijd. Heb er ook geen begeleiding/ instructrice bij, dus vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 20:12

Goede keus! Succes!
Sonja

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-01 22:27

Thanx!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 00:49

Inderdaad een goede keus. Vele paarden met een zeer harde mond zijn, naar mijn eigen ervaring met een dubbelgebroken bit (wel een dikke) en een zachte hand en geduld weer helemaal normaal geworden. Je kan ze nu als het ware op je pinken rijden!
Succes ermee.