Bit vastpakken, mag je een ruk geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Bit vastpakken, mag je een ruk geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 11:52

Ik vraag me af als je paard het bit vastpakt en hij trekt er bewust aan en gaat met zijn hoofd naar beneden. Heeft het dan zin om een hele harde ruk aan zijn mond te geven of maak je het daar alleen maar erger mee?
Zo heel af en toe, als we lekker buitenrijden of als we langs iets engs moeten, pakt Ryan het bit lekker stevig vast en brengt zijn hoofd naar beneden om vervolgens een stukje stuurloos rond te draven/ galoperen. Meestal blijf ik mijn been er goed aanhouden en wacht ik maar tot het weer over is, dit is dan al vrij gauw, meestal na een half baantje (tijdens een buitenrit wat langer Knipoog ). Maar af en toe zit ik mezelf op te vreten en heb ik zin om eens een flinke ruk aan zijn mond te geven.
Ik moet toegeven dat ik het wel eens gedaan heb Bloos, maar omdat hij toen nog wilder en harder ging rennen heb ik het niet meer gedaan.

Kan het kwaad om op zo'n moment een ruk te geven of weten jullie nog een betere manier om hem aan te pakken?


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 12:06

Nee rijtechnisch is het zeker niet de juiste manier wat ik bedoel, maar ruitertechnisch ook niet Knipoog

Hij pakt het bit vast, trekt mij naar voren en gaat rennen met zijn hoofd aan de grond. Als ik hem probeer terug te rijden en mijn teugels weer korter probeer te krijgen, trekt hij in een snelle ruk zo hard aan mij dat je het effect van een dwarsleasie krijgt, je weet wel, hij laat even los om vervolgens keihard weer naar voren te trekken. Wat ik bedoel is dat ik hetzelfde doe als hij, dus even loslaat om vervolgens een ook zo'n ruk aan zijn mond te geven, net zoals hij doet bij mij. Clown
Het is erg moeilijk om hem met been terug te rijden om zo'n moment. Het is geen allerdaags probleem, maar als hij het eens in de zoveel tijd doet is het erg vervelend voor mij (en mijn nek en rug Knipoog ).

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 12:14

Jola schreef:
Waarom wil je hem terugrijden op zo'n moment Verward De beweging is voorwaarts en hij moet ook je hand voorwaarts volgen, dus je moet juist meer voorwaarts rijden en niet tegenhouden van voren.
Toch? Verward


Ik wil hem terugrijden omdat hij stuurloos is op zo'n moment, hij heeft het bit tussen zijn tanden en zijn hoofd naar beneden. Als hij het in een bak doet kan ik er wel mee leven, maar als hij het tijdens een buitenrit doet niet, stel dat hij lekker voorwaards de weg op rent, dan wil ik hem toch echt wel heel graag terugrijden hoor.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 12:16

missnynke schreef:
nou ja moet natuurlijk wel normaal contact kunnen houden met de mond. ik zou, als je paard dat doet, hem een rotschop met je hakken geven en de teugels meegeven, zodat het paard niet het gewenste effect heeft, en daarna meteen de teugels weer op maat maken, dit steeds weer opnieuw.


Dat zal ik eens proberen in de bak. Ik weet bijna zeker dat hij als een idioot gaat rennen als ik hem een rotschop geef, maar misschien maakt het wel indruk Haha!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 12:25

Ja, in de bak durf ik dat wel *LOL* Buiten heeft hij me net te veel ruimte en ben ik zowiezo wat voorzichtiger met dit soort dingen.

Ik vind het alleen erg moeilijk om hem zo af te straffen. Het is opzich een heel braaf paard dat zeer makkelijk voorwaards te rijden is met voortdurende lichte aanleuning (soms nog te diep). En juist omdat hij zo fijn te rijden heb ik op de vervelende momenten moeite om hem streng te straffen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 12:31

Hoe maak je dan een flinke ophouding zonder dat hij weer zelf aan mij gaat rukken?


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 12:31

Sjuimpje schreef:
Ja laat hem zelf van het achterbeen aflopen, dus beeeetje inconsequent om er dan aan te gaan lopen rukken.


Wat bedoel je met dat ik hem zelf van het achterbeen af laat lopen? Zou ik van te voren al moeten zien dat dit eraan zit te komen?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 12:36

Sjuimpje schreef:
Niet, alleen begrenzen en van achter naar voren rijden.
Als hij gaat dragen kàn hij niet eens hangen.


Ja zover zijn we nog niet joh... Hij loopt al steeds beter maar constant op zijn achterhand zit er nog niet in.

Maar ik zal proberen hem wat actiever naar voren te rijden, misschien als ik er extra op let dat het al effect heeft Lachen

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 12:38

Lovely schreef:
Manda, is dit hetzelfde paard dat steeds een verkenningsrondje doet over het wedstrijdterrein??


Ja hetzelfe paard, daarom rij ik voorlopig ook geen wedstrijden meer waar ze een onbegrenst losrijterrein hebben of ik rij eerst in in een bak, als die eenmaal goed ingereden is valt het reuze mee...

Dat is inderdaad ditzelfde probleem. Thuis doet hij het, zoals ik al zei, ook echt niet dagelijks...

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 12:41

Sjuimpje schreef:
Ik heb het niet over ultieme verzameling maar over dragen, dat is het eerste waar je aan hoort te werken.
Als het dier niet op eigen benen loopt kan je niet eens een fatsoenlijke volte rijden, laat staan overgangen of zijgangen.


Dat zal dan wel meevallen aangezien de winstpunten en prijzen die we halen Knipoog

Zoals ik al zei, het is een heel fijn paard te rijden, maar het is een boefje en een enorm sterk paard.

Beetje moeilijk om het tijdens de lessen te trainen (heb eens per week priveles), want daar doet hij het gewoon niet.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 12:52

Nee zo bedoel ik het ook niet Lachen. Ik bedoelde alleen dat een fatsoenelijke volte rijden en fatsoenelijke overgangen wel goed gaan aangezien ik het in de B best goed doe. Ik hoef echt niet ver te komen, daar gaat het mij niet om. Ik vind het gewoon leuk om te rijden en ervan te leren.

Hij loopt inderdaad niet perfect van achter naar voren, maar daar is het dan ook nog een b paard voor Knipoog. Er wordt aan gewerkt. Dat hij af en toe te diep loopt en en op de hand gaat hangen vind ik dan ook geen probleem en ik ga dan echt niet in zijn mond lopen rukken maar juist proberen hem actiever naar voren te rijden.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 12:58

Sjuimpje schreef:
Ik snap dat hij nog niet perfect van voor naar achter loopt,
waar ik moeite mee heb is dat je het probleem dan niet bij de wortel aan wilt pakken, maar aan symptoom bestrijding wilt gaan doen.


Soms is de wortel vinden niet het makkelijkste Knipoog

Ik zag het aan voor klieren/ verzet en ben zelf echt niet iemand die erg streng of onredelijk omgaat met zijn paarden. Een ruk geven is dan ook iets wat ik eerst zeer goed zou overwegen of het passend zou zijn in een situatie, anders had ik het allang gedaan en had ik het hier niet gevraagd Lachen

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 13:08

En als jij aangeeft dat niet goed van achter naar voren lopen de wortel is van het bit vastpakken en gaan rennen dan wil ik dat best geloven en proberen daar beter op te gaan trainen.
Maar als later blijkt dat hij het als z2 paard ( *LOL* ) nog steeds af en toe doet dan zal ik bij je aankloppen Knipoog

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 13:30

Sjuimpje schreef:
Van voor naar achter moet natuurlijk zijn van achter naar voor Haha!
Het probleem ìs juist dat hij verkeerd om loopt Knipoog


af en toe Knipoog Hij loopt ook stukken goed om hoor *LOL* , maar ik erken het probleem en weet dat hij sommige stukken verkeerd om loopt Lachen

We doen ons best, bedankt voor de tips.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 11:26

Die van mij doet het toch wel degelijk zelden hoor Patos.... Tijdens buitenritten en op open terrein (zoals op veel losrijterreinen in het buitenseizoen het geval is). Tijdens dressuurtraining heeft hij het nu precies een keer gedaan, maar zoals je had kunnen lezen is het dan na een half baantje alweer over omdat ik hem dan wel gewoon terug kan rijden, buiten en op open terreinen helaas niet. Ik heb er vrede mee als het een rijtechnisch probleem is en probeer er dan ook aan te werken, maar denk dat er ook een groot aandeel vanuit streken van het paard komt.

Het is me 2x gebeurd op wedstrijd en ik heb ongeveer 8 wedstrijden gereden... Bedankt dat je gelijk zegt dat hij het telkens op wedstrijden doet en dat ik er eigenlijk niet mee op wedstrijden kan Patos, dat valt dus reuze mee.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 13:27

Valt wel mee die lange tenen Knipoog. Het probleem moet alleen niet opgeblazen worden want dat is (nog) nergens voor nodig. Het is geen allerdaags probleem maar iets wat de laatste tijd af en toe voorkomt. En omdat ik het inderdaad geen enorm rijtechnisch probleem wil laten worden vraag ik om advies. Les heb ik al, misschien had ik het daar beter kunnen vragen dan hier, maar ik dacht: ach wat meer adviezen kunnen nooit kwaad.
Bovendien laat ik dit paard ook eens per week rijden door een ervaren springruiter om zo wat adviezen (voor mij) te krijgen van iemand die voelt hoe dit paard te rijden is. Maak je over de begeleiding en bereden zijn van dit paard maar geen zorgen, ik ben al opzoek gegaan naar hulp.

Maar blaas mijn vraag niet op naar grotere problemen, want die zijn er niet.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 14:01

Dandy schreef:
Ik weet niet wat hij precies doet, doet hij zijn hoofd naar beneden zodat hij lekker op de voorhand kan lopen, of probeert hij jou uit het zadel te trekken ? Ik heb ooit eens een tip gehad van iemand dat je in het laatste geval gewoon de teugels ineens lang moet laten, zodat hij geen steun meer heeft en op zijn snufferd gaat (doe dit wel voordat hij in vliegende galop zit anders gaat hij over de kop ben ik bang). Ik heb zelf wel eens een paard gereden dat het in draf ook deed, en het werkte na 2 keer goed struikelen al perfect.


Het paard loopt al behoorlijk netjes in aanleuning maar als hij moe wordt heeft hij inderdaad de neiging om sommige stukken op de voorhand te kiepen en te diep te gaan lopen. Maar dat is niet het probleem waarvoor ik hier advies vraag en ik weet hoe we hieraan moeten werken.

Hetgene waarvoor ik hier advies vraag is inderdaad dat hij mij (is enkele keren gebeurd) uit het zadel trekt, zomaar ineens vanuit zijn fijne aanleuning. Je zou denken dat hij het juist doet als hij dus moe is en stukken te diep gaat lopen, maar zodra hij moe is denkt hij er niet eens aan mij uit het zadel te trekken. Daarom had ik ook moeite om dat verhaal van op de voorhand lopen bij dit probleem te linken.

Bedankt voor je tip!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers