Bit vastpakken, mag je een ruk geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Bit vastpakken, mag je een ruk geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 11:52

Ik vraag me af als je paard het bit vastpakt en hij trekt er bewust aan en gaat met zijn hoofd naar beneden. Heeft het dan zin om een hele harde ruk aan zijn mond te geven of maak je het daar alleen maar erger mee?
Zo heel af en toe, als we lekker buitenrijden of als we langs iets engs moeten, pakt Ryan het bit lekker stevig vast en brengt zijn hoofd naar beneden om vervolgens een stukje stuurloos rond te draven/ galoperen. Meestal blijf ik mijn been er goed aanhouden en wacht ik maar tot het weer over is, dit is dan al vrij gauw, meestal na een half baantje (tijdens een buitenrit wat langer Knipoog ). Maar af en toe zit ik mezelf op te vreten en heb ik zin om eens een flinke ruk aan zijn mond te geven.
Ik moet toegeven dat ik het wel eens gedaan heb Bloos, maar omdat hij toen nog wilder en harder ging rennen heb ik het niet meer gedaan.

Kan het kwaad om op zo'n moment een ruk te geven of weten jullie nog een betere manier om hem aan te pakken?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 11:54

Wat bedoel je met ruk? Eenzijdige ophouding?

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 11:55

Met je zit en benen naar de hand toerijden is volgens mij de enige juiste manier. Daarbij mag je wel wat met de teugels kneden/spelen om hem te helpen weer de hand te volgen maar het mag geen trekken worden en zeker geen ruk Knipoog

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 11:56

ik zet de hakken er dan altijd in Knipoog
mijn merrie heeft wel een geen zin om na te geven en doet net alsof ze heel geintresseerd ergens naar kijkt en houdt dan het bit en haar nek vast. dan geef ik wel eens een rukje de andere kant uit en dna let ze wel weer op mij, maar dat is vast niet rijtechnisch de goeie manier;-)

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 12:06

Nee rijtechnisch is het zeker niet de juiste manier wat ik bedoel, maar ruitertechnisch ook niet Knipoog

Hij pakt het bit vast, trekt mij naar voren en gaat rennen met zijn hoofd aan de grond. Als ik hem probeer terug te rijden en mijn teugels weer korter probeer te krijgen, trekt hij in een snelle ruk zo hard aan mij dat je het effect van een dwarsleasie krijgt, je weet wel, hij laat even los om vervolgens keihard weer naar voren te trekken. Wat ik bedoel is dat ik hetzelfde doe als hij, dus even loslaat om vervolgens een ook zo'n ruk aan zijn mond te geven, net zoals hij doet bij mij. Clown
Het is erg moeilijk om hem met been terug te rijden om zo'n moment. Het is geen allerdaags probleem, maar als hij het eens in de zoveel tijd doet is het erg vervelend voor mij (en mijn nek en rug Knipoog ).

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:10

Waarom wil je hem terugrijden op zo'n moment Verward De beweging is voorwaarts en hij moet ook je hand voorwaarts volgen, dus je moet juist meer voorwaarts rijden en niet tegenhouden van voren.
Toch? Verward

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 12:14

Jola schreef:
Waarom wil je hem terugrijden op zo'n moment Verward De beweging is voorwaarts en hij moet ook je hand voorwaarts volgen, dus je moet juist meer voorwaarts rijden en niet tegenhouden van voren.
Toch? Verward


Ik wil hem terugrijden omdat hij stuurloos is op zo'n moment, hij heeft het bit tussen zijn tanden en zijn hoofd naar beneden. Als hij het in een bak doet kan ik er wel mee leven, maar als hij het tijdens een buitenrit doet niet, stel dat hij lekker voorwaards de weg op rent, dan wil ik hem toch echt wel heel graag terugrijden hoor.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:15

nou ja moet natuurlijk wel normaal contact kunnen houden met de mond. ik zou, als je paard dat doet, hem een rotschop met je hakken geven en de teugels meegeven, zodat het paard niet het gewenste effect heeft, en daarna meteen de teugels weer op maat maken, dit steeds weer opnieuw.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 12:16

missnynke schreef:
nou ja moet natuurlijk wel normaal contact kunnen houden met de mond. ik zou, als je paard dat doet, hem een rotschop met je hakken geven en de teugels meegeven, zodat het paard niet het gewenste effect heeft, en daarna meteen de teugels weer op maat maken, dit steeds weer opnieuw.


Dat zal ik eens proberen in de bak. Ik weet bijna zeker dat hij als een idioot gaat rennen als ik hem een rotschop geef, maar misschien maakt het wel indruk Haha!

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:18

missnynke schreef:
nou ja moet natuurlijk wel normaal contact kunnen houden met de mond. ik zou, als je paard dat doet, hem een rotschop met je hakken geven en de teugels meegeven, zodat het paard niet het gewenste effect heeft, en daarna meteen de teugels weer op maat maken, dit steeds weer opnieuw.

Dan gaat hij juist voorwaarts en dat wil ze niet

Misschien eerst zorgen dat je het in een piste opgelost krijgt voordat je naar buiten gaat. Als hij niet harder mag gaan, kun je alleen maar trekken en zal hij alleen maar harder terugtrekken.
Benen geven blijft de enige juiste oplossing ben ik bang

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:18

Als het echt om veiligheid gaat en hij erg hard de teugels uit je handen trekt, zou ik het bij hem ook doen. Paar felle ophoudingen geven en stelling vragen.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:18

ja idd, dat geeft niks, rustig weer opvangen, eventueel op de volte zetten. en weer opnieuw als ze het weer probeert (tja wie heeft de langste adem he? Knipoog)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:20


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 12:25

Ja, in de bak durf ik dat wel *LOL* Buiten heeft hij me net te veel ruimte en ben ik zowiezo wat voorzichtiger met dit soort dingen.

Ik vind het alleen erg moeilijk om hem zo af te straffen. Het is opzich een heel braaf paard dat zeer makkelijk voorwaards te rijden is met voortdurende lichte aanleuning (soms nog te diep). En juist omdat hij zo fijn te rijden heb ik op de vervelende momenten moeite om hem streng te straffen.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:27

Ik snap niet wat er in deze situatie mis zou zijn met een flinke ophouding. jij bent toch de baas? Als jij niet wilt dat hij zo trekt moet je hem dat een keer goed duidelijk maken.
Paardje waar ik ooit heb op gereden had ook geen stuur tijdens het springen. Heel erg komische situaties krijg je dan, maar het is ook bloedlink...het eerste wat ik dan van mijn trainer moest doen was een flinke ophouding maken, dat was meestal voldoende om 'm koest te krijgen. Ik vind een ruk wel heel erg grof klinken overigens...een ophouding betekent niet dat je hem met het bit in de mond moet slaan, het moet juist heel geleidelijk, anders krijg je van die paardjes die dan zo paniekerig hun hoofd omhoog gooien, vind ik er altijd zo walgelijk uitzien...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:27

Ja laat hem zelf van het achterbeen aflopen, dus beeeetje inconsequent om er dan aan te gaan lopen rukken.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 12:31

Hoe maak je dan een flinke ophouding zonder dat hij weer zelf aan mij gaat rukken?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 12:31

Sjuimpje schreef:
Ja laat hem zelf van het achterbeen aflopen, dus beeeetje inconsequent om er dan aan te gaan lopen rukken.


Wat bedoel je met dat ik hem zelf van het achterbeen af laat lopen? Zou ik van te voren al moeten zien dat dit eraan zit te komen?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:32

Niet, alleen begrenzen en van achter naar voren rijden.
Als hij gaat dragen kàn hij niet eens hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:33

Manda, is dit hetzelfde paard dat steeds een verkenningsrondje doet over het wedstrijdterrein??

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 12:36

Sjuimpje schreef:
Niet, alleen begrenzen en van achter naar voren rijden.
Als hij gaat dragen kàn hij niet eens hangen.


Ja zover zijn we nog niet joh... Hij loopt al steeds beter maar constant op zijn achterhand zit er nog niet in.

Maar ik zal proberen hem wat actiever naar voren te rijden, misschien als ik er extra op let dat het al effect heeft Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:38

Ik heb het niet over ultieme verzameling maar over dragen, dat is het eerste waar je aan hoort te werken.
Als het dier niet op eigen benen loopt kan je niet eens een fatsoenlijke volte rijden, laat staan overgangen of zijgangen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 12:38

Lovely schreef:
Manda, is dit hetzelfde paard dat steeds een verkenningsrondje doet over het wedstrijdterrein??


Ja hetzelfe paard, daarom rij ik voorlopig ook geen wedstrijden meer waar ze een onbegrenst losrijterrein hebben of ik rij eerst in in een bak, als die eenmaal goed ingereden is valt het reuze mee...

Dat is inderdaad ditzelfde probleem. Thuis doet hij het, zoals ik al zei, ook echt niet dagelijks...

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 12:41

Sjuimpje schreef:
Ik heb het niet over ultieme verzameling maar over dragen, dat is het eerste waar je aan hoort te werken.
Als het dier niet op eigen benen loopt kan je niet eens een fatsoenlijke volte rijden, laat staan overgangen of zijgangen.


Dat zal dan wel meevallen aangezien de winstpunten en prijzen die we halen Knipoog

Zoals ik al zei, het is een heel fijn paard te rijden, maar het is een boefje en een enorm sterk paard.

Beetje moeilijk om het tijdens de lessen te trainen (heb eens per week priveles), want daar doet hij het gewoon niet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:45

Je rijdt toch B?
Niet rottig bedoeld maar het B is nou eenmaal geen hoge dressuurkunst Knipoog
Ik ken mensen die daar punten halen waarbij het paard zeker 80% van de tijd met de neus in de lucht loopt,
het B is geen referentiekader als je verder wilt komen.

Jij vraagt wat het probleem is, het probleem is gewoon dat het beest niet van achter naar voor loopt (als je op jezelf traint).
Dat kun je beter erkennen en er goed aan werken en niet er omheen te kletsen Lachen
Het dier in de bek rukken heeft geen enkele zin, zeker als hij niet op het achterbeen is. Daar ontwikkel je een puller mee.