Meer sprong in de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Meer sprong in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 10:42

Op mijn protocol stond vorig jaar dat er meer sprong moest in mijn galop.
Het blijkt dat Mable uit haar eigen een 4 takt galop heeft en het moet een 3 takt zijn Verward voor mij als beginnend wedstrijd ruiter een beetje abracadabra Haha! maar goed ik rij haar dus meer voorwaarts maar dat kost zoveel kracht en dan nog is die galop niet goed grrr
Ik krijg het dus nooit meer goed voor volgende week zaterdag maar misschien heeft iemand hier de gouden tip......

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:49

Je moet ze in de galop dan niet alleen meer voorwaarts rijden, maar ook wel opvangen aan de voorkant.
Het is heel moeilijk als je niet weet wat je moet voelen.
Weet je instructrice het niet?

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:50

Zie topic RT Hoe paard meer bijelkaar rijden (verzameling)? Dan mijn reactie even lezen.
Gewoon iets meer verzamelen. Dat is het hele eieren eten. Als je haar hebt dat ze niet meer door je hand loopt, iets meer been, en als het goed is gaan haar sprongen dan iets omhoog (doe alsof je heel goed bent en alsof je een pirouette in gaat rijden, zo voelt het een beetje vind ik. Je merkt wel dat ik nog nooit een pirouette heb gereden (!), maar je voelt dan echt dat ze iets hoger gaat springen!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:51

Galopperen over balkjes en schakelen in tempo zijn de toverwoorden bij dit probleem. Nog niet te veel terugrijden, maar wel steeds naar voren als je voelt dat die viertakt er weer aankomt.

Maarrrrr als je er op wedstrijd pas achter komt dat je paard viertakt galoppeert (dralloperen noemen wij dat hier Haha! ), wat heeft je instructie dan al die tijd daarvoor gedaan? Viertaktgalop is namelijk nogal makkelijk te zien voor een geoefend oog....

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 12:46

Ik heb een hele tijd geen instructie gehad... door omstandigheden. Nu heb ik me ingeschreven voor de wedstrijd omdat ik anders het hele seizoen niet start en dat is zonde van mijn kaart en ik vind het heel erg leuk om te doen.

Gisteren heb ik inderdaad meer verzameling gereden, mij teugels een heel eind korter genomen en been eraan het voelde inderdaad hel anders maar ik heb het zelf niet gezien zal van de week eens iemand naast de bak zetten om te kijken.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:50

Mirk heeft het ook. Vooral op wedstrijden heeft hij erlast van, omdat ik dan vergeet hem te 'rijden' . Ik ben een paar keer gruwelijk afgestraft en nu rij ik wel Haha!

Je moet het leren aanvoelen en proberen flink te schakelen in de galop zodat het paard van achter sterker wordt. Moeilijk probleem, maar geen nood aan de man Knipoog

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:56

veel tempowisselingen rijden in galop.
een stukje naar voren en terug naar voren en terug.
en dit steeds in kleine stukjes herhalen.
galopbalken willen ook wel helpen Lachen

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:06

Het is iniedergeval niet zo 1,2,3 op te lossen, ik heb aan de andere reacties niet veel meer toe te voegen. Maar als het lukt probeer dan vanuit stap aan te galopperen, meteen vlot weg zijn. dan moet ie de achterhand en rug wel goed gaan gebruiken en komt de sprong vanzelf

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:07

hey dian,
dat probleem had/heb ik ook met splashie zoals je weet
en had er ook een topic over geopend misschien heb je daar ook wat aan: [RT] Meer sprong?

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:38

Volgens mijn instructrice moet je net doen alsof je constant richting een oxer rijdt. Flink doordrukken dus; helpt echt!

Succes!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 23:44

Maudje schreef:
Volgens mijn instructrice moet je net doen alsof je constant richting een oxer rijdt. Flink doordrukken dus; helpt echt!

Succes!


Moet je niet zo naar een oxer rijden als ik.... (wachten, wachten, nog even wachten.... )

Wat je ook kan doen is volte's openen en sluiten in galop. En iets opvangen in de buitenhand in het ritme van de galop. En idd tempo wisselingen rijden. (liefst een combinatie van beide) Schouder voor laten galopperen. (als ie het kan schouderbinnenwaarts)

Allemaal oefeningen om een paard meer op het achterbeen en meer sprong te krijgen.