benen optillen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:56

Daar doe je als leek weinig aan. De manier van lopen zit in een paard, en de profi's kunnen dat wel accentueren door het paard schoenen aan te doen (daar zitten touwtjes aan, maar ik weet het fijne er niet van), maar als leek moet je daar niet aan beginnen!! Dat lijkt me NIET verstandig.
Ik denk dat je er weinig aan kan doen... Door iets meer verzameling en aanspanning van het paard te vragen, gaan die benen misschien wel iets hoger. Maar rijd je er concours mee? Want op de weg is aanspanning (iets meer spanning in het paard, op een positieve manier, de term aanspanning is in een men-verhaal misschien een beetje verwarrend!) misschien niet zo verstandig, gezien de gevaren van het verkeer.
Als je er gewoon mee op de weg rijdt kun je ze beter gewoon zo laten lopen.


ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 08:18

Het gaat je dus om knieactie in de dressuur. Dat krijg je denk ik ook niet voor elkaar. Dat is ook een kwestie van aanleg, je kunt het er wel iets bij rijden, maar dan heb je verzameling nodig en zo te lezen ben je daar nog niet aan toe (als je er geen dressuur mee rijdt, allen buitenritten)
En een gelders paard van 18 krijg je niet meer aan het lopen als een jonge hackney! Naar ik lees rijdt je er vooral recreatie mee (mennen en rijden???), en dan vooral bij een gelder van 18 gaat die knieactie niet lukken, denk ik zo.
Ik las trouwens in de laatste Bit dat je van een paard ouder dan 10 jaar geen andere dingen moet verlangen dan dat je voor hun 10e jaar geleerd hebben... Als het je lukt om iets nieuws te leren is dat mooi meegenomen, als het niet lukt moet je daar begrip voor hebben...
Ik weet niet of dat zo is, maar het zal wel, anders zeggen ze het niet!!!


ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:35

Ik weet ook niet of dat waar is, maar als iemand dat loopt te verkondigen, zal die daar toch een reden / bewijs voor hebben?
Je hebt volgens mij ook gelijk dat paarden op hun best zijn rond hun 12e, maar die paarden hebben hun hele leven een proces doorlopen van dingen leren.
Dat artikel in de Bit ging over recreatiepaarden (waar het paard van de topicstarter ook bijhoort, volgens mij) die hun hele leven nauwelijks iets hebben hoeven leren (in feite alleen gas en remmen en sturen), die als braaf en wat ouder recreatiepaard (zeker boven de 10 jaar) verkocht worden en dat de eigenaar er dan nog dressuurwedstrijdjes mee wil gaan rijden, omdat het zo lekker gaat. Als het paard dan niet meer verder / hoger niveau kan (oudere mensen leren ook moeilijker motorische vaardigheden aan (ik weet niet zo goed hoe ik het moet noemen, als voorbeeld: oudere mensen doen er langer over om te leren paardrijden of fietsen dan kinderen), dan accepteren die mensen dat niet en proberen ten koste van het paard toch nog hoger te komen.

Ik denk wel dat daar een kern van waarheid in zit (zie het voorbeeld van oudere mensen, en daar bedoel ik heus geen bejaarden mee! Bij mensen ligt de top van het leervermogen op begin 20 jaar!!! Ik weet niet hoe dit met het aanleren van motorische vaardigheden zit, maar begin 20 voor het leervermogen bij mensen is ook behoorlijk vroeg, nietwaar?)

Kijk, bij sportpaarden die hun hele leven al in een leerproces ziiten is dat natuurlijk wat anders. Maar ik vind het niet zo'n gekke opmerking dat je een reacreatiepaard van 18 niet meer zo heel veel nieuwe dingen kan leren... Je kúnt ze wel iets leren, maar dat gaat waarschijnlijk moeizamer, net als bij mensen, en als het niet lukt moet je dat accepteren.

Zit wel iets in, denk ik toch. Imo is het niet 'werkelijk de grootste onzin'. Bij mensen is het immers ook zo.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers