Hoe geef je de hulpen voor een changementje??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Hoe geef je de hulpen voor een changementje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 00:54

Ik wil wel eens een keer met mijn pony een changementje proberen.
MAar ik weet niet hoe ik die hulpen geef.
(hoe dom het ook klinkt Tong uitsteken ...)
Ik weet wel dat het paard met zijn benen diagonaal moet over springen. *LOL*
Ik heb wel eens gehoord dat je de tegenover gestelde stelling moet vragen of zoiets... Verward
Kunnen jullie mij helpen??? Verdrietig

Groetjes Angeliek

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 07:40

Bij Robin was het altijd super makkelijk. Haha! gewoon mijn been overleggen dus ipv de buiten de binnenbeen naar achter leggen en een galopshulp geven en dan sprong hij over. Heel soms deed hij het dan niet en moest ik stelling naar buiten geven, volgens mij is dat ook de officiele hulp. Stelling naar buiten, en je been naar achter leggen. Dus als je van rechts naar links van hand veranderd en je wil hem op X laten changeren, pak je de buitenstelling van rechts of de binnenstelling van links, het is maar hoe je het bekijkt. Haha! en dan leg je dus je rechterbeen naar achter.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 11:12

Heel erg bedankt! Party!!
Ik zal het is proberen.
Groetjes!!!

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 11:14

het schijnt voor het paard makkelijker te zijn als je het eerst met een balkje probeert...
je kan ook een gewichtshulp geven, hier reageren ze vaak goed op. en dat in combinatie met de hulpen die nathalie zei moet dat gaan lukken
als hij de beenhulpen snapt kan je je gewichtshulp gaan afbouwen, die heb je dan niet meer nodig omdat hij de beenhulpen dus snapt, en dan probeer je het zonder balk.

kussies liselot

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 12:43

Ik doe het changeren zo: Ik begin van uit de contragalop of ik doe van hand veranderen: Ik vraag stelling naar buiten (wat dan de stelling naar binnen wordt na changeren), vervolgens verleg ik duidelijk mijn benen en neem druk aan op de beugel die het binnenbeen moet worden.
Maar kan je al met je pony een goede gesloten galop aan? Of gaat ze nog wat hard? Is er al genoeg ritme in je galop? Ik denk dat als je een paard goed gesloten kan laten galopperen, en je hebt je lengtebuiging in orde, dan kun je misschien eens gaan denken aan changeren. MAar eerst moet je die basisbeginselen goed voor elkaar hebben.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Changement

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:00

Nou ik doe het zo: Eerts je paard goed op twee teugels en tussen twee benen hebbben. Wat als het goed is al is, anders ben je nog niet toe aan een changement. Dan op de tweede hoefsag in contragalop, voor de hoek zet je je paard iets op zij voor je buitenbeen, beetje appuyement achtig, je haalt hiermee je paard zeg maar van het buitenbeen, doordat je opzij gaat moet ie zijn binnenbeen meer gaan belasten, af zo dat ie mooi vrij kan komen om onder te gaan springen, nieuwe binnenbeen. Omstellen en dan je nieuwe binnenbeen. Lijkt een heel gedoe maar zoals alles met paardrijden moet je deze handelingen in een fractie doorvoeren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:11

klopt ja, vroeger leerde ik mijn paard changeren vanuit een appuyementje, maar dat is nu niet meer nodig.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

hoezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:36

Je kan het nu zelf heel goed dus leer je het ze anders? Ik begin met elk paard wat het moet leren zo. Daarna kunnen ze het overal.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:38

je moet de stelling van het paard veranderen en de andere hulpen voor de andere gallop geven. Dus je zit in rechtergallop met rechter stelling, omstellen naar linkerstelling en de hulp voor de linkergallop.

Je paard moet wel goed aan been staan anders doet ie het niet op de hulpen. Sommige paarden springen automatisch om.

groetjes Lara

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:52

je begreep het niet unifer, grinnik. Ik heb het pas 1 paard geleerd, en ik hoef die oefening nu niet meer zo te doen met hem, omdat hij het inmiddels kan, ik ben echter inderdaad wel begonnen vanuit een appuyementje. maar met andere paarden ben ik nog niet daar aan toe gekomen dus heb ik die nog niets geleerd van changeren.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:54

Ohh oke, dan snap ik het. Wou die "tip van flip" van wel hebben zie je!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:55

Ik leer paarden van jongs af aan al duidelijk te changeren op mijn been, als ze eenmaal op beide handen goed aanspringen op mijn been hulpen ga ik gewoon van hand veranderen en geef in de hoek aan het eind van de diagonaal beenhulpen om hem te laten changeren naar de andere kant en stel hem iets naar binnen en hup hij springt een changement, het gaat meestal met een jong paard ook wat makkelijker als je een beetje verlicht gaat zitten.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:20

Ja, dat is ook een manier. Mijn ervaring is alleen dat ze zo wel vaak gaan scheuren en niet helemaal gelijk springen, gezien ik dressuurpaarden heb wel belangrijk, omdat ze vaak net niet genoeg op achter zijn. (Heb het nu over het leerproces he, fff voor de duidelijkheid) Ik probeer het wel eerst zo en sommige pakken het zo makkelijk aan. Ach...er is ook eigenlijk niet echt 1 manier om iets te doen, ligt ook helemaal aan het paard.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:29

Ze gaan niet scheuren hoor je moet ze gewoon onder druk houden en bijelkaar.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:30

sorry, had je graag een "tip van flip" gegeven, grinnik maar die heb ik geen. VEel dressuurruiters vinden overigens dat je eerst moet beginnen met de contragalop alvorens aan changeren te beginnen. Ik ben het daar niet geheel mee eens. Het hangt denk ik ook af van het paard. Als een paard van nature graag changeert zou ik beginnen met contragalop, zodat hij leert te wachten. voor springruiters is die contragalop vaak niet zo relevant, die vinden het changeren vaak belangrijker om in het parcours niet te veel tijd te verliezen.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Grapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:41

Nou dat was ook maar een geintje hoor! Ik heb les van een een hele goede instructeur, die kan me er echt wel mee helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:46

Het ligt er idd aan wat je met je paard doet.
Kawa kende ook al heel vlug het changement bij het springen.
Hij merkte ook wel dat dat fijner galopeerde.
Dus hij sprong eerlijk gezegt niet altijd om op mijn hulpen maar gewoon als hij merkte dat we de andere kant ingingen.

Enkele jaren daarna ben ik pas wedstrijden dressuur gaan rijden en kwam dus ook de contra.
Dat heeft flink wat moeite gekost om hem contra te houden want Kawa zag je denken van " ik ga niet zo moeilijk lopen doen ik spring wel ff om"

Ik heb bij verschillende paarden het changement geleerd door een halve grote volte links te rijden, gevolgd door een halve volte rechts (en andersom) en dan op X om te laten springen.
Eerst ging ik een pas terug in draf en dan de andere galop.
Als je dat een paar keer gedaan hebt en je geeft dan de hulp in galop springen ze ook vaak zo over omdat ze dan weten wat je bedoeling is.
Het zal misschien niet de manier zijn maar zo heb ik het er al verschillende geleerd Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-02 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:48

iones changeert perfect;
in het parcours doet hij het vanzelf en hoef ik niets te regelen. en in de dressuurring wacht hij totdat ik het sein geef.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 22:19

Ik heb dat Youri zelf aangeleerd, en als Youri een goed bui heeft Lachen dus gewoon mega flitsend is, dan springt ie de changement om de 2.
anders gewoon op de handverandering 2 a 3x

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 01:22

Mijn vorige paard kon het ook erg makkelijk, maar als hij niet genoeg bij elkaar liep, kon hij nog wel ns een bok geven...
Maar als hij gewoon lekker verzameld liep, veranderde ik van hand met een diagonaal, en in het midden gaf ik de hulp.
Ik denk dat het wel lekker is als een paard het van jongs af aan al leren.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 11:56

LiSSy schreef:
het schijnt voor het paard makkelijker te zijn als je het eerst met een balkje probeert...

kussies liselot


waar leg je het balkje neer dan? dat vroeg ik me ff af ! alvast bedankt voor het antwoord! Party!!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-02 20:53

Maaruh DESIREE!
Ik heb Iones Ofterwijl "god der idioten"
Nooit zien changeren...

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 13:15

changementen in een L proef? Hmmm heb ik zeker wat gemist in de L....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 14:05

Heb vaak zat contragalop gedaan en gechangeerd. Sandra vindt dat ik onderhand maar eens naar dat Z toe moet, omdat iones er eigenlijk al lang klaar voor is. Kom maar eens een keertje kijken Angeliek als ik aan het oefenen ben, dan laat ik het wel zien.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-02 22:51

Oh Desiree ge mot niej zeuren(grinnik).
Ik ben er ELEKE dag en ik zie oe elke dag rijen maar laat me dieje changement maar is zien.
MAaruh gij gaat het zondag op concours helemaal maken !
En dat weet ik zeker.
Alleen ik mot om 3 uur weer met Sandra op concours.
Dat word weer een druk dagje.
Dus we motten Om 3 uur alweer thuis zijn.
Owkeej??
Kusjes van mij