Eigenwijs/bang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bloomy

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Houten

Eigenwijs/bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 20:17

Ik rij een eigenwijs klein paardje, ze kan heel wat maar heeft niet altijd zin. De laatste tijd wil ze niet eens meer normaal over de hoefslag. De (buiten) bak waarin ik rij ligt naast de plek de auto's gepakkeerd worden en ik krijg haar er met geen mogelijkheid langs.. Normaal kan ik dr nogal wel op de volte krijgen en na een tijdje gaat het dan beter maar nu wil ze egt nix meer.. zodra ik de volte opdraai draait ze opzij of gaat ze stil staan. meestal rij k dr met elastiek (halsverlenger?) zodat ze iig naar beneden komt en zo kan ik dr in de stelling opzij duwen maar dt lijkt nu ook niet meer te werken Verward ik kan niet egt goed uitleggen wat ze nou precies doet, het komt er op neer dt ze gewoon nergens meer langs wil waardoor ik ruim een uur op een stijgerend niet luisterend paard zit, en dit terwijl ze heel goed kan lopen.. de mensen op stal zeggen bijna allemaal dt ze gewoon flink aangepakt moet worden maar als ik dr een tik geef gaat ze of stijgeren of ze wordt nog drukker waardoor ik helemaal nix meer kan.. daarnaast is ze heel erg sterk dus ze is moeilijk om te duwen, en als het me lukt kost het me veel kracht en dt hou ik natuurlijk ook niet lang vol. Verder is het absoluut geen gemeen paard en ze is dus vaak ook harstikke braaf maar ik heb geen zin om elke keer af te moeten w8en of ik wel of niet iets met dr kan.. dus is er iemand die dit probleem ook heeft of gehad?? of gewoon tips heeft? nogmaals ik hou er zoiezo niet van om geweld te gebruiken tegen mn pony en het werkt meestal averechts..

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:05

Misschien is je pony het zat om alleen in de bak te werken, en moet je eens wat anders proberen een buitenrit enz.. (ik weet niet of je dit al doet)
Het kan natuurlijk ook dat je pony je gewoon aan het uitproberen is en in dat geval moet je hem idd stevig aanpakken en meteen straffen als ze niet luisterd.

Bloomy

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 21:20

ze is absoluut niet verkeersmak en ik kan dus niet met dr naar buiten.. jammer genoeg. en het rare is dt ik dr al bijna een jaar rijdt en dt het in het begin veel beter ging en het soms voorkomt dt ze een week opeens niet wil. maar iig bedankt Lachen

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:21

Hoevaak per week rijd je dan, en doe je ook nog andere dingen dan alleen rijden?

Bloomy

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 21:27

ik rij dr op dit moment 3x per week (di, do, za) maar oorspronkelijk zou het 2 dagen zijn en binnenkort is dt ook weer zo. Ik verzorg dr ook, in de winter dus stal mesten en nu staat ze lkkr op de wie. Verder poetsen en dan dus rijden (of longeren). ze houdt erg van springen maar wordt dan heel fel en de eigenaar wil er graag eerst een keer bij zijn als ik dt doe en dt is er nog niet van gekomen.

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:32

Misschien kun je vrijheidsdressuur gaan doen, natuurlijk wel eerst overleggen met de eigenaar maar dat zorgt voor een beetje afwisseling.
En vrijspringen of mag dat ook niet?

Bloomy

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 21:33

ik denk dt het van haar wel zal mogen maar op de stal waar ze staat zijn nogal strenge regels en ze mogen niet eens los in de longeerbak:\ maar bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 22:40

probeer het anders eerst eens aan de hand..laat er maar kijken naar die auto`s. Zodra ze op de hoefslag staat beloon je haar heel goed (d.m.v snoepje?) Zo ga je steeds een stukje meer doen..

En anders ga je lekker eerst met er grondwerken dan leer je der ook wat beter kennen.!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:11

Neem les!!!

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:26

Ik zou inderdaad maar eens goed les gaan nemen.
Je wordt zo goed in de maling genomen. Dalijk wordt dit steeds erger en kan je steeds minder met hem. Succes iniedergeval.

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:27

Misschien is het idd handig als je les neemt, en misschien moet je een keer vlink boos worden, ze neemt je in de zeik!!
Die auto's staan er al een tijdje en die kent ze nu ook na een tijdje is het niet eng meer, je moet er goed aan rijden en gewoon boos worden.
Je kan die elastiek ook omruilen voor een slof of kok.
Waar licht Houten ongeveer??
Als dat nou vlak bij mij is kom ik je wel een keer helpen, als je dat wil...
Groetjes en een knuffel....

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:01

Het is gewoon een verwende asbak!!! Hij neemt steeds een kleiner stukje van je hand, en over een tijdje kan je er NIKS meer mee. Hij moet gewoon een pak op zijn donder krijgen, langs auto's lopen is niet moeilijk. Het is gewoon een kwestie van onwil.

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:07

Als je hem longeert, durft hij dan ook niet langs de auto's??
Als hij dat wel gewoon doet, zit hij zich dus enorm aan te stellen als je op hem zit. Dan moet je hem dus flink aanpakken! Als hij met longeren ook niet langs de auto's durft, zou ik of les nemen en gewoon veel oefenen in de bak. Wij hadden eerst een heel erg druk paard en die wilde ook niet op de hoefslag. Toen hebben we een week of 3 hem met oogkleppen laten rijden en ging het stukken beter! Hij heeft dan niet zoveel afleiding en misschien werkt dat ook bij jou pony!

Bloomy

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 11:42

de longeerbak ligt niet naast de plaats waar de auto's staan dus dan loopt ze gewoon goed. Maar dat van die oogkleppen vind ik een goed idee, kan wel kijken of ik dt kan proberen Lachen en flink aanpakken probeer ik dus al de hele tijd maar ik heb het gevoel dt het averechts werkt want het helpt egt niet.. maar iig bedankt!
Ik wou ook al met slof gaan rijden om te kijken of dt beter gaat maar ik hoor van veel mensen dt je er schade mee aan kan richten als je hem verkeerde gebruikt, nou heeft een vriendin van me wel aangeboden er mee te helpen want zij heeft er al ervaring mee maar toch. Kan het kwaad?

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:12

Ik weet niet zoveel over slofteugels. Je kunt trouwens ook best eens gana longeren in de bak! Natuurlijk een beetje stom als je ook een longeerbak hebt, maar zo kom je er wel echt achter of je pony's echt bang is of hij jou in de maling neemt. Ik denk toch dat laatste, want je pony is wel echt in ene vertrouwde omgeving en zou inmiddels de auto's wle moeten kennen! Succes ermee

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:22

Gedraagt het paard zich ook zo bij de eigenaar?

Bloomy

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 12:29

jah, de eigenaar heeft in verband met school en examens nog maar weinig tijd om dr goed en lang te rijden :S en daardoor is ze bij mij ook veel vervelender.. het gaat dus egt met periodes van goed slecht. en ze staat nu weer op de wei en volgens mij is dt het enigste wat ze kan denken als je dr op zit, trug naar de wei trug naar de wei..

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 09:07

Ik zou geen slof gebruiken. Ik ben niet tegen de slof als je hem goed gebruikt, maar op het moment dat jij moet gaan worstelen met je paard om hem langs de auto's te krijgen en je gebruikt de slof voor het eerst, dan weet ik bijna zeker dat je de slof niet de hele tijd goed blijft gebruiken (ik weet nog dat ik het erg lastig vond de eerste keer, en toen gebruikte ik hem niet in een situatie om een paard ergens langs te krijgen)
En iemand die misschien een keertje een slof heeft gebruikt, heeft niet meteen de ervaring om je goed te kunnen helpen!!!!! Dat kan ik vanaf hier natuurlijk niet beoordelen, maar ik denk dat je een GOEDE instructeur moet vragen om je te helpen om met een slof te leren rijden. Dan ben ik niet tegen slofgebruik.

Maar ik zeg het nog maar een keer: Je moet je paard gewoon een flink pak op zijn donder geven. Als hij een oefening nou bijv. niet zou doen dan kan het nog zijn dat hij het moeilijk vind. Maar langs een paar auto's lopen is gewoon rechtuit, en vroeger kon ze het ook. Je bent gewoon te soft voor het paard geweest en dat betaald zich nu terug. Luisteren moet ze!!! Als je haar zelf niet durft te corrigeren, moet je misschien iemand anders vragen die het wel durft. En als je het toch zelf doet, moet je zeker weten dat je het durft: halverwege eraf springen of stoppen, of toch niet streng genoeg zijn omdat je stiekem een beetje bang bent werkt ontzettend averechts en dan ben je nog veel verder van huis. (ik wil je hiermee niet uitschelden voor een schijterd, ik zou het zelf denk ik ook niet durven!!!)
Maar wees brutaal, corrigeren die hap en als je zelf niet durft (wees eerlijk tegen jezelf, houd jezelf niet voor de gek, dat is het domste wat je kan doen) vraag dan iemand anders die sterk en mans genoeg is om je paard eens de waarheid te vertellen. Slof (nog) niet gebruiken, zou ik zeggen.

Bloomy

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 12:25

jah het is niet zo zeer dt ik dr niet aan durf te pakken maar het is een ongeloofelijk sterk paard en dan lukt het gewoon niet goed.. ben niet sterk genoeg voor dr als ze eenmaal egt gaat trekken ed. en op deze manier gaat de lol er natuurlijk ook af..

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:20

Tsja, ik weet niet hoe oud en dus groot en sterk jij bent, maar misschien kun je een groot en sterk persoon vragen die het voor jou durft op te lossen. Misschien is een scherper spoortje ook een idee.
Of, je vraagt iemand die écht ervaring heeft om een paard met de slof te corrigeren. Iemand die toevallig een keertje met de slof gereden heeft, betekent dus niet: écht ervaring, laat dat duidelijk zijn!!!
En als je je paard gaat corrigeren hoeft het van mij allemaal niet perfect rijtechnisch te zijn. Als jij je paard een tik verkoopt en hij gaat echt flink aan de haal met jou, dan zitten er ook nog een paar teugels in jouw handen! Op het moment dat je die nodig hebt omdat het paard link gaat doen, mag je die imo ook gebruiken! Want het is een kwestie van onwil, je hoeft echt geen medelijden met hem te hebben. Als hij dan wel er langs gaat moet je ook goed belonen en ook METEEN ontspannen, dan leert je paard dat het fijner is om te luisteren.
Maar als je hem zelf gaat corrigeren, zorg dan dat er een goede instructeur in de bak staat, die jou vertelt wat je precies moet doen!!
En wees heel geconcentreerd!!

Bloomy

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 18:12

Vandaag heb ik dr met (vrij losse) halsverlenger gereden en het ging heel goed, de eerste keer wou ze dr niet langs maar ik heb dr gelijk goed doorgeduwt en toen ging het goed, ben weer bij een goede fase aanbeland dus Tong uitsteken maar iig bedankt allemaal Lachen