Tölt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxFiekexx

Berichten: 539
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Tölt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-02 09:46

Heey allemaal!
Ik heb ff een klein probleempje: Baldür (mn nieuwe IJslandertje Lovers ) tölt wel goed aan als ik het vraag, maar hij valt er telkens een beetje uit, en gaat dan "Schweinenpassen" (IJslandermensen weten denk ik wel wat ik bedoel Lachen ) Hoe moet ik dat oplossen? Meer actie vragen met mn been ofzo? Ik hoop dat iemand ff kan helpen!
xxxx
PS hiervoor heb ik op 'normale'paarden gereden, ik heb dus nog niet heel erg veel ervaring met IJsjes, maar k weet er best nog veel van..
Laatst bijgewerkt door xxFiekexx op 08-02-02 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 12:41

hallo!
het beste als je paard lateraal word is om hem stil te zetten en weer opnieuw aan te tölten, maar dat verschilt eigelijk per paard wel een beetje....

ook kan je proberen hem meer door te drijven en meer op te laten letten en op te richten, dat wil ook nog wel 's helpen, succes!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 19:31

Het kan goed zijn dat je paard te gespannen is. door ontspanning (diep zuchten kan helpen) en door richting draf te rijden (lichter zitten) kun je de drafrichting meer opzoeken. Door slalom te rijden kun je ook vaak de rug wat ontspannen en meer richting draf komen. Bekijk ook of je zadel het paard niet hindert. Ook met grondwerk en longewerk kun je een stijf paard wat soepeler krijgen. Het beste advies: neem les van een ijslanderkenner.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 20:05

sorry als ik bot klink maar neem eens wat lessen!

ik kan niet vanuit hier zien wat tie wel en wat tie niet doet.

nou ja je hebt al een paar tips gehad dus misschien helpt het

sorry nog maals maar vind het altijd jammer als mensen geen of weinig ijslander ervaring hebben en hun paarden niet goed kunnen rijden.
daarom ben ik een beetje zo..

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 20:58

kvika schreef:
daarom ben ik een beetje zo..


Jaja... Haha!

De hamvraag is: Als je een zwijnende 5-ganger hebt (zoals ik bv. ook bij tijd en wijle) kan je teveel spanning/verzameling hebben waardoor het paard "verspannt" of te weining spanning hebt (komt vaak voor bij de slome variant van de 5-ganger) waardoor je paardje een soort ongeinteresseerdheid krijgt en gaat zwijnen. Je moet dus eerst erachter zien te komen welke variant jij hebt. Je raadt het al, als je een paard wat te gespannen is, nog meer probeert te verzamelen krijg je een nog mooiere zwijnenpas, en andersom geldt het voor het te relaxed rijden van je ijsco.
(Tja, en dan heb je ook nog zwijnende 4-gangers... maar daar ga ik maar even niet op in, das weer een heel ander verhaal)
Dit soort probelemen zijn niet 1-2-3 op te lossen en vergen echt heel wat inzicht en ruitergvoel om op te lossen. Je kunt -ongeveer net als wat dimmelim schrijft- proberen vanuit de volte aan te tolten (paard laat rug los). Kost wat moeite, maar vaak bereik je daar wel wat mee. Wat ook een leuke oefening is, die zeker vruchten af gaat werpen. Tijdens het zwijnen wat pasjes schouderbinnenwaarts of wijken. Dan weer een aantal passen "rechtuit" en dan op de andere hand schouderbinnenwaarts of wijkoefeningen.
Als laatste: Neem les!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 09:20

Sibold schreef:

een zwijnende 5-ganger



Haha, sorry, die mooie vertaling heb ik nog nooit gehoord Lachen Knipoog .
Misschien nog een laatste ding: oefen eens op een licht steigende, zachte ondergrond. Meestal is het dan gemakkelijker voor het paardje om het tölten vast te houden.
Maar verder is het gewoon noodzakelijk om lessen te nemen.

xxFiekexx

Berichten: 539
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-02 11:28

Bedankt voor de tips!
Ja, ik ga ook op les, maar daar kan ik pas over een tijdje terrecht, vandaar.
Ik weet BTW wel best veel van IJslanders, kwist alleen niet zo goed hoe k dit het beste op kon lossen, vandaar
Nogmaals heel erg bedankt voor de tips!

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 16:09

[quote="kvika"]
sorry als ik bot klink maar neem eens wat lessen!

ik kan niet vanuit hier zien wat tie wel en wat tie niet doet.

nou ja je hebt al een paar tips gehad dus misschien helpt het

sorry nog maals maar vind het altijd jammer als mensen geen of weinig ijslander ervaring hebben en hun paarden niet goed kunnen rijden.
daarom ben ik een beetje zo..
[/quote]

je hebt gelijk vindt ik *LOL*