Vraag van vriendin:

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Vraag van vriendin:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 19:36

Hallo

Ik ben Nadien uit Noord-holland, Msn-vriendin van renee (renee_vd)
ik ben niet lid van bokt, komt nog wel
daarom mog ik even op renee dr naam deze vraag stellen:

Mijn pony is 4 jaar
Ze heet Flanelle
ze is best pittig, maar soms ook sloom Verward
Ik krijg dr niet goed aan de teugel
Soms wel soms niet
tis net hoe haar humeur staat
Mag ik een keer een slof gebruiken bij t rijden?
Alleen kent ze die nog niet
Alleen hulpteugels bij longeren kent ze

maar is dat slecht als ik de slof gebruik bij een 4 jarige?
Les hebbik al...

Groetels Nadien

XxMoi

Berichten: 54
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:40

ik denk dat je wel met slof mag rijden, alleen dan wel met begeleiding erbij.. maar je zult het toch zelf moeten kunnen

iris_oo

Berichten: 1792
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:42

Als je hem goed gebruikt is er denk ik niks mis mee..

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:09

Toch zou ik zoeken naar de oorzaak en kijken of er geen andere oplossing is. Ik vind het nl. wel jong om een slof te gaan gebruiken. Wat zeg intstruceur/trice ervan? Ligt het probleem wel bij je paard en niet bij jou? (niet rot bedoeld). Ik denk niet dat een slof het probleem weghaalt namelijk.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:28

Denk ook niet dat een slof het oplost.
Als je namelijk goed gebruikt dan hangt ie los ook wanneer het paard niet aan de teugel loopt. Pas als het paard zijn hoofd gevaarlijk hoog heeft, dan werkt de slof in.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:33

Gebruik geen slof! je kunt zo een hoop veknallen bij je paardje, terwijl hij pas 4 jaar oud is!! Ik bel zelf helemaal geen voorstander van hulpteugels, en raad dit daarom ook sterk af! Je schrijft dat ze best pittig is, maar soms sloom... Zorg ervoor dat je haar lekker losrijd, dan heb je zelf ook even de tijd om op te warmen en rijd haar lekker over de schouder met een lange teugel [ik heb dit in een andere topic beschreven, welke weet ik niet, ergens bij rijtechnische problemen Tong uitsteken] Zorg ervoor dat ze attent is op je been, dus geen sporen aan om daarvoor te zorgen, maar vee overgangen en als ze niet meteen reageert, tikje met je zweepje achter je kuit wil wel eens helpen. Na het losrijden rustig oppaken en voorwaarts houden. Ga niet stressen als het je niet lukt, neem een korte pauze en probeer het dan opnieuw.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:23

Een sloom paard moet je eerst voorwaarts rijden, aan je been maken, dan pas naar beneden.. laat die slof nog maar even hangen en zet haar maar eens flink aan het werk. Voooral veel overgangen, voltes etc rijden! Succes

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:56

Nee zou het niet doen. Zo ontwijk je het probleem. Een slof zal in sommige gevallen best nuttige zijn, maar bij jou niet, zodra je hem eraf haalt is het probleem weer terug.

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:56

Sloom? niet aan de teugel? slofteugel? lijkt mij een totaal verkeerde oplossing. Je paard kan niet voor niets niet aan de teugel komen. Als je een gezond paard van achteren naar voren rijdt zal hij altijd met zijn hoofd naar beneden komen. Als dat niet zo is zit er iets vast!!!! Hoeft niet altijd van rijden te komen kan ook van een rare bokkesprong in de wei, vastliggen en bedenk er nog maar een aantal....
Oplossing ligt aan de ernst van het probleem, dus kan fysiotherapeut zijn en desnoods osteopaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:58

laat haar de sticky lezen bij rt
die kun je als gast toch ook zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:18

Sinds wanneer ligt het aan het humeur van het paard of hij aan de teugel loopt of niet?
En verder; zie onderschrift Haha!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:50

Ik wil je niet beledigen, maar ik denk dat jij nog niet goed genoeg rijdt om een slof te gebruiken. Ik ben niet tegen slofgebruik, maar dan moet ie wel goed gebruikt worden. Daarvoor moet je ook eerlijk tegen jezelf zijn, en bepalen of je goed genoeg rijdt.
Als je haar niet goed aan de teugel krijgt, denk ik dat dat aan jou ligt... Gewoon les blijven nemen en dan komt het aan de teugel vanzelf
(nogmaals, ik wil je niet beledigen...)

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 16:32

Ej bokkers,

heb even gezegt dat er reacties waren, die kan ze toch wel lezen
als ze niet ingelogt is?

Namens Nadien: heel erg bedankt alvast!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:41

Nee, géén slof. je weet hoe het voelt, dus ga steeds op zoek naar dat gevoel, dat ze aan de teugel loopt. Als je vaak oefent, lukt het vanzelf wel, dus niet opgeven. Als je haar met slof rijdt, stel je het probleem alleen maar uit...

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:42

Sorry, dubbelpost...

joyce85
Berichten: 158
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:04

Hi,

Je moet Absolúút géén slof gebruiken bij een niet voorwaartse pony.
Het probleem bij jouw is denk ik, omdat je pony niet voorwaarst is
wil hij ook niet aan de teugel.

eerst voorwaards rijden, dit betekend niet dat je steeds moet schoppen.
2 keer schoppen , geen reactie ? tikje met je zweep op zijn achterhand.
Zo wordt je pony gevoelig voor beenhulpen. van al dat schoppen wordt hij doof. eerst naar voren rijden met zijn hoofd in de lucht daarna pas naar beneden werken.

Je kunt wel vast oefenen door veel voltes en wendingen te rijden, wat langere teugel en veel inbuigen, op die manier komt hi jvan zelf naar beneden.

Ik kan je misschien nog wel meer info geven maar dan moet je even een bp'tje sturen.

LIEFS OK dan!

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:13

Ik zou geen slof gebruiken, een slof is zoiezo een hulpmiddel die nergens op slaat.
Rij hem goed voorwaards en zorg dat hij goed aan het been is dan komt het vanzelf.
Als het niet lukt is een tiedeman nog het beste van de slechte oplossingen.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:47

Basis basis basis basis basis!!

Been is voorwaarts, hoo is terug (en géén ruk aan de teugel, maar zwaarder zitten en handen iets sluiten).
Die basis consequent volhouden en dan komt dat wel goed, maar zal zeker een hele tijd duren!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:39

Jnien schreef:
Basis basis basis basis basis!!

Been is voorwaarts, hoo is terug (en géén ruk aan de teugel, maar zwaarder zitten en handen iets sluiten).
Die basis consequent volhouden en dan komt dat wel goed, maar zal zeker een hele tijd duren!!

OK dan! amen