Paard valt gigantisch naar buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Paard valt gigantisch naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-02 23:24

Ik heb afgelopen maandag op een paardje gereden. Hij rijdt normaal dressuur, M2, maar hij wordt nu western gereden (ik weet niet hoe lang dat al zo is). Maar het probleem ligt dus op de volte. Hij valt in de galop heel erg naar buiten. Ik kan dan sporen wat ik wil, ook wat strengere teugel helpt niet. Ik rijd normaal met sporen, maar die is hij nog niet gewend dus die heb ik bij voorzorg al afgelaten. Moet ik een zweepje proberen? Wat denken jullie? Even voor de goede orde: het is een manegepaard, dus zomaar even longeren e.d. zit er uiteraard niet bij.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 10:54

Dat paard is gewend ondersteund te worden door de engelse dressuurhulpen als buitenbeen eraan, buitenteugel begrenzen.
Nu is er geen begrenzing meer...logisch dat het paard de druk van de buitenteugel probeert op te zoeken en dus naar buiten 'valt'. Niet ieder paard is geschikt voor western rijden, niet alle paarden kunnen de overgangen van engels naar western even goed aan.

De oplossing ligt erin om het paard beter te scholen in het western rijden. Dus met een ervaren western ruiter opnieuw hulpen aanleren, met nadruk de neck-reining. Zonder deze nieuwe opleiding is het paard als western-manege paard puur ongeschikt.....het paard is immers zelf nog leerling.

Anoniem

Paard valt gigantisch naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 18:58

XoNo schreef:
. Hij rijdt normaal dressuur, M2,
Ik rijd normaal met sporen, maar die is hij nog niet gewend dus die heb ik bij voorzorg al afgelaten.


Bij de M2 zijn sporen verplicht.
Hij moet er dus wel aan gewend zijn.
En als hij die klasse gelopen heeft zou hij toch eigenlijk een gewone volte moeten kunnen lopen.

Verder weet ik dus niet wat voor hulpen western ruiters geven.
Dus op dat onderdeel ga ik dan maar niet verder op in.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 21:12

Idd, als ie M2 gelopen heeft, moet hij toch minstens een fatsoenlijke volte kunnen lopen en toch echt wel reageren als je iets meer buitenteugel neemt. misschien volte inrijden vanuit schouderbinnenwaarts?
Waarom mag je niet gewoon je buitenteugel eraan houden als je western rijdt?

Bedenk ik nu: dmv wijken misschien eerst zorgen dat je hem goed voor de eenzijdige kuit hebt, an kun je hem zo terug laten wijken/corrigeren als het goed is.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 10:20

Bij western is het de bedoeling met een zo los mogelijk teugeltje te rijden. Het paard moet wijken voor de teugel, wanneer je de teugel tegen de rechterkant van de hals legt, hoort het paard naar links af te wenden. (achterliggende gedachte: als je kracht zet op de rechterkant, en je trekt hard aan de teugel over de manenkam, zal het hoofd rechtsover worden getrokken en valt het paard dus naar links). Dit heet neckreining, halsbesturing.... en bij ervaren paarden kan je op deze wijze sturen met een los teugeltje in 1 hand.
Beenhulpen worden anders gebruikt in het western, veel minder ter ondersteuning, meer gebiedendewijs. Voor bijvoorbeeld de overgangen, vooruit met het been + stem, terug op de stem. Op de volte is de ondersteuning minimaal en eigenlijk alleen bij de inzet, maar nog mooier is dat er helemaal geen been meer bij moet.... (ik ga uit van pleasure-riding, zoals ik heb geleerd in de VS)

Dat moet je een paard leren. Voor een engels gereden paard is dat dus helemaal niet duidelijk. Ik vind het persoonlijk zonde een M2 paard te gebruiken voor western lessen, dat dier kan een manegeruiter zo veel leren op engels dressuur nivo....

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:05

Misschien een idee om hem met een kort zweepje iets aan te tikken op de buitenschouder? Dus niet "WACKO!!!" maar echt een zacht tikje, net ter ondersteuning van de wegdrukkende teugel op zijn hals? Let wel; ik heb GEEN ervaring met western rijden, maar het lijkt me een logische oplossing....

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 16:33

Heb nu ook westernles met mijn pony, en hij viel met engels dus ook altijd al over schouder weg. Nu zijn we bezig met het sturen en mijn instructrce laat me binnen en buiten stellig rijden (binnenkant iets omhoog, buitenkant van de stelling vragen) Ook moet ik vierkantjes rijden en dan scherp wenden en die wending inzetten met mijn buitenteugel met iets meer druk en buitenbeen. Op deze manier moet ik leren om zijn schouder te turen in plaats van het hoofd. Want dan gaat het mis. Ook een tik op schouder was een advies. Veel sturen, scherp wenden en je paard weinig tijd geven om andere dingen te gaan doen. Stilzetten en een turn maken via de schouder waarover hij wegvalt (dus over linker schouder dan linksom draaien) Het werkt bij mij...

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 19:51

dan moet je je gewoon buitenteugel en buitenbeen aannemen.
Meer kun je aan dat uitwijken echt niet doen.
Hij is engels gewend en gaat nu over op western zonder enige vorm van ondersteuning ( bij het western ) in de dress wordt het paard wel ondersteund en begrenst.

Groetjes Lara

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 23:41

Ook in het western mag je een paard begrenzen hoor! Je doet dat echter kort en geeft het paard dan weer de kans om het goed te doen aan die lossen teugel. En korte correctie en weer los laten. En soms zijn die correcties best fel Lips are sealed Maar goed... komt allemaal op hetzelfde neer. Begrenzen!