Bitspeler, ander bit of wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Bitspeler, ander bit of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:53

Eigenlijk gaat het rijden met Pablo heel fijn maar ik zit toch nog even met een vraagje.
Pablo heeft een heel makkelijk mondje, heel zachte mondhoeken, makkelijk nageeflijk. Maar hij is heel vaak met zijn bit aan het rommelen.
Als ik wat heb gestapt en mijn benen aansluit en dan rustig mijn teugels op maat maak is hij nageeflijk.
Zolang ik mijn handen maar stil hou geeft hij na en gaat flink schuimen maar zodra ik wat meer wil gaat hij zich opkrullen en komt dan te los of hij gaat er helemaal tegen in (mond open, dribbelen).
Zodra hij zich gaat opkrullen moet ik hem van beide instructeurs even naar voren rijden tot ik weer contact heb (dat is een paar passen later het geval) en opletten dat ik niet zelf de teugels te kort ga pakken.
Soms geeft hij totaal geen problemen met rijden, dan wil hij alles voor me doen en heeft er echt plezier in (dat is meestal) maar zoals gisteren dan is hij alleen maar bezig met zich opfokken omdat ik wat van hem wil en hij zich vooral niet wil geven.
En dan gaat hij dus ook met het bit klooien (en dan is zijn bovenlip/neus ook aan het medoen). Als dan eenmaal bezig is det hij het ook als ik aan een lange teugel ga stappen.
Mijn ene instructeur zei dat ik eens een gewone rvs simpele bustrens er in moet hangen omdat Pablo altijd zo aan het rommelen is met het bit en hij dacht dat dat kwam omdat Pablo zo'n soepel mondje heeft. Een iets dikke enkel gebroken zou meer rust geven. Ik heb nu een K&K dubbelgebroken bit van Aurigan.
Zou dat helpen om hem een wat rustigere aanleuning te geven? Zodra hij heet wordt gaat hij met het bit emmeren en dat heeft hij altijd gedaan. Hij heeft absoluut geen hekel aan zijn bit, hij doet zijn mond er zelfs voor open en pakt dan zelf het bit als ik het hoofdstel in doe. Hij wordt regelmatig gecontroleerd door de tandarts.
Hij doet overigens nooit zijn tong naar buiten of over het bit maar hij probeert met zijn kiesjes het bit te pakken en rommelt er dan mee (dat hoor je ook).
Ik denk zelf dat het er wel mee te maken kan hebben want hij heeft een heel klein mondje (11,5 cm bitbreedte) wat heel smal is (pony/cobsize neusriem).

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 11:50

Het is juist een heel positief iets dat je paard zo spelen wil met het bit. Echt super! Ik zou dan ook zeker niet van bit veranderen. Dat advies om over te gaan op een enkel gebroken bitje is wat mij betreft onzin.

Je paard heeft het kennelijk drukker met zijn bitje spelerij dan met het rijden op zich. De oplossing ligt inderdaad in een stille hand en goed met je been rijden. Je wilt een licht contact. Jouw paard zal waarschijnlijk altijd superlicht in dehand zijn. Dat is ook best moeilijk, want jij moet dus een heel stille hand houden. Je mag onder geen beding grof in de mond werken(tenzij noodgeval...). Je moet je paard een beetje naar het bit toedrijven, verder niet.

Er is volgens mij geen zachter bit dan de KenK dubbelgebroken. Je hebt volgens mij het beste bit wat je dit paard had kunnen bieden.
dAt je paard wat drukker is, ligt niet aan eht bit, maar dat is gewoon karakter. Zelf rustig blijven is de remedie. Als het paard heet wordt, uit zich dat ook in de mond. Maar dat ligt niet aan het bit. Zodra je de ontspanning weer kunt vinden, is de aanleuning immers ook weer goed. LEkker ontspannen zitten, ontspannen oefeningen proberen en koel blijven. Komt alles wel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 11:53

Dees schreef:
Je mag onder geen beding grof in de mond werken(tenzij noodgeval...).

Dat zal ik inderdaad nooit doen.
Dan blijf ik gewoon met dit bitje werken.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:06

in plaats van een dubbelgebroken bitje kun je een keer een enkelgebroken bitje proberen en deze meot dan niet te dun zijn dus mag best dik zijn. Zorg er voor dat het bit goed in zijn mond zit en niet te los zodat hij er juist mee kan gaan spelen. Neusriem en sperriem ook niet te los doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:12

Mytens schreef:
in plaats van een dubbelgebroken bitje kun je een keer een enkelgebroken bitje proberen en deze meot dan niet te dun zijn dus mag best dik zijn. Zorg er voor dat het bit goed in zijn mond zit en niet te los zodat hij er juist mee kan gaan spelen. Neusriem en sperriem ook niet te los doen.

Ik heb vandaag inderdaad de neusriem en de sperriem eens wat strakker gedaan (gaatje er bij gemaakt want de sperriem zat zo los dat ik die niet eens los hoefde te maken om af te doen).
Nu lag het bit inderdaad en stuk rustiger. Om het een suit te proberen zal ik toch eens een iets dikker enkel gebroken bitje lenen deze week.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:49

Mijn Pablo die ook zo met zijn bit kan rotzooien (en dat is IMO juist niet goed, want dan neemt hij geen rustige aanleuning) rijd ik met een ongebroken watertrens, en dat werkt voor hem juist het beste. Misschien ook de moeite waard om eens te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:55

Lielle schreef:
Mijn Pablo die ook zo met zijn bit kan rotzooien

Of zou het dan de oplossing zijn om hem van nam te laten veranderen? *LOL*

Inderdaad als hij te veel gaat rotzooien wordt de aanleuning te onrustig. maar dat is bij mijn Pablo meestal niet het geval gelukkig maar ik voel, zie en hoor dat hij er wel iets mee emmert.
Alleen als hij echt heel heet of het ergens helemaal niet mee eens is wordt de aanleuning echt onrustig.
Pablo knaagt ook graag op van alles dus toen hij nog echt jong was dachten we dat ook met het wisselen van zijn kiesjes te maken had.
Mag je met een ongebroken bus-of watertrens ook starten? (voor het geval ik dat straks weer kan).