Aangalopperen -> Eerst hard,harder draven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Aangalopperen -> Eerst hard,harder draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:08

Mijn verzorgpony springt tijdens een buitenrit vanuit een arbeidsdrafje zo aan in galop.

Maar als ik met haar in een bak/afgezet stukje land rijd en dan wil aanspringen, dan

Ze gaat eerst harder draven, je voelt haar meer en meer uit elkaar vallen en dan 'valt' ze in galop...

Ik vraag me af hoe het kan dat ze het met buitenrijden wel gewoon doet en in de bak niet.

Af en toe geef ik als ik de hulp geef, meteen een tik bij,zodat ze wel eerder aanspringt, zoals ik dat vroeg, maar is dat wel een goeie oplossing?

Ik heb trouwens spontaan het vermoeden is dat het aanspringen in een beperkte ruimte moeilijk is, vanwege de bochten.

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:14

ik heb met mijn verzorgpaad daar ook last van du sik zou ook wel een oplossing willen weten

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:20

Waarschijnlijk vindt je pony het moeilijk om op het achterbeen te galloperen en wat is er makkelijker dan uit elkaar vallen om toch de balans te bewaren?
Het aangalloperen kan je het beste oefenen op een grote volte (bij A bijvoorbeeld). Zorg ervoor dat je je pomy goed voorbereid en begeleid. Dus vraag goed de stelling door aan de binnenkant en tik hem van je binnenbeen af. Begrens hem duidelijk aan de buitenkant met je buiten teugel en buitenbeen. Als hij hier al te hard gaat zal je moeten zorgen dat eerst het tempo weer van jou is. Dus maak ophoudingen tot hij fijn onder je blijft draven. Deze methode gebruik ik ook bij het aanleren van de gallop bij 3 jarigen. Het is niet zo dat ze al meteen super van achter uit aangalloperen maar meer dat ze bij je leren te blijven. Ik heb liever dat ze verkeerd aangalloperen en dat ze luisteren naar mijn ophouding dan wanneer ze in de juiste gallop zitten en als een idioot door de bak gaan rennen.
Ik weet niet hoe oud deze pony is maar ik denk dat je best wel kan vragen dat ze bij je blijft. Dus zorg eerst dat je tempo onder controle is, zorg voor de juiste stelling en buiging en als dat plaatje klopt kan je je buitenbeen naar achteren leggen en aangalloperen.
Doe ook kleine stukjes en herhaal de overgang liever een paar keer dan dat je 10 keer de bak rondgallopeert.
Succes ermee!

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:33

Ik heb hetzelfde met mijn haflinger, ik ben nu 3 keer in de week aan het oefen en ik oefen net zolang tot ze een keer goed aanspringt. Ik galopeer dan wel door maar dat is meestal maar 2 rondjes en dan valt ze terug ook met meer dan voldoende been maar dat komt wel.
oefen net zolang tot ze goed aanspringt het galoperen komt later

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:50

De trut Boos!

Ik ging vandaag voor de grap springen en gewoon niet serieus rijden en wat doet ze? Hoppa, springt zo vanuit arbeidsdraf in galop,zonder moeite...snappen jullie jet ? :S

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:30

Misschien ben jij zelf dan wel te gespannen met aangaloperen. Gisteren was je niet serieus en gefocust op goed aangaloperen en daardoor waarschijnlijk een stuk minder gespannen "zal ze het vandaag wel doen? Het moet lukken" etc... Lachen

Zelf dus ook ontspannen blijven zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:29

Ineke2 schreef:
Misschien ben jij zelf dan wel te gespannen met aangaloperen. Gisteren was je niet serieus en gefocust op goed aangaloperen en daardoor waarschijnlijk een stuk minder gespannen "zal ze het vandaag wel doen? Het moet lukken" etc... Lachen

Zelf dus ook ontspannen blijven zitten



Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:28

Ineke2 schreef:
Misschien ben jij zelf dan wel te gespannen met aangaloperen. Gisteren was je niet serieus en gefocust op goed aangaloperen en daardoor waarschijnlijk een stuk minder gespannen "zal ze het vandaag wel doen? Het moet lukken" etc... Lachen

Zelf dus ook ontspannen blijven zitten



Hier ben ik het helemaal mee eens OK dan!

pegasa
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 23:14

Zwelgje schreef:
Waarschijnlijk vindt je pony het moeilijk om op het achterbeen te galloperen en wat is er makkelijker dan uit elkaar vallen om toch de balans te bewaren?
Het aangalloperen kan je het beste oefenen op een grote volte (bij A bijvoorbeeld). Zorg ervoor dat je je pomy goed voorbereid en begeleid. Dus vraag goed de stelling door aan de binnenkant en tik hem van je binnenbeen af. Begrens hem duidelijk aan de buitenkant met je buiten teugel en buitenbeen. Als hij hier al te hard gaat zal je moeten zorgen dat eerst het tempo weer van jou is. Dus maak ophoudingen tot hij fijn onder je blijft draven. Deze methode gebruik ik ook bij het aanleren van de gallop bij 3 jarigen. Het is niet zo dat ze al meteen super van achter uit aangalloperen maar meer dat ze bij je leren te blijven. Ik heb liever dat ze verkeerd aangalloperen en dat ze luisteren naar mijn ophouding dan wanneer ze in de juiste gallop zitten en als een idioot door de bak gaan rennen.
Ik weet niet hoe oud deze pony is maar ik denk dat je best wel kan vragen dat ze bij je blijft. Dus zorg eerst dat je tempo onder controle is, zorg voor de juiste stelling en buiging en als dat plaatje klopt kan je je buitenbeen naar achteren leggen en aangalloperen.
Doe ook kleine stukjes en herhaal de overgang liever een paar keer dan dat je 10 keer de bak rondgallopeert.
Succes ermee!


Hier ben ik het mee eens. Dus enkel met binnenbeen aansporen en met buitenteugel begrenzen. Je buitenbeen iets naar achter... En niet toelaten dat ze versnelt en in galop valt, meer verplichten zelfde tempo te houden en aan te springen... Veel succes nog!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:03

Zorg dat je verzorgpony beter voor de hulpen wordt. Veel overgangen, de ene na de andere. Zoveel dat je er bijna misselijk van wordt. Bij de minste hulp geen reactie = tik met de zweep in combinatie met een beenhulp. In de draf veel schakelen, paar pasjes naar voren (hoeven er maar 4 te zijn, als je maar reactie krijgt) en weer een schijnovergang naar de stap. Dus zover terug in het tempo tot het paard bijna in stap is en dan weer paar passen naar voren. Veel wendingen rijden zodat hij meteen los wordt door het lijf en dan op een volte of in een hoek ontspannen blijven zitten, niet teveel aan de galop denken en dan de hulpen geven, reageert hij niet meteen dan een tik met de zweep en benen eraan. Galopeert hij niet aan pak je hem weer terug, rij je weer de ontspanning erin en probeer je het nog een keer.

Wanneer de basis in orde is (draf en stap) gaat de galop vanzelf een stuk makkelijker. Een huis begin je namelijk ook niet bij de zolder te bouwen Knipoog

Belangrijk is dus dat hij eerst goed voor het been is en ontspanning! Succes!

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:08

Mijn verzorgpony heeft ook moeite met aanspringen. Hij springt wel netjes aan maar gaat dan bokken. Nu heeft de eigenaresse daar een trucje voor. Ik leg een balkje in het stuk waar je gaat rijden, je draaft daar op af en zodra je over/boven het balkje bent geef je de galophulpen.
Anders kan je misschien proberen goed op te letten welke hulpen je buiten geeft en deze precies hetzelfde in de bak te geven. Of aanspringen in de laatste hoek als je dus daarna weer rechtuit gaat..

In ieder geval succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:59

Okkie1 schreef:
Zorg dat je verzorgpony beter voor de hulpen wordt. Veel overgangen, de ene na de andere. Zoveel dat je er bijna misselijk van wordt. Bij de minste hulp geen reactie = tik met de zweep in combinatie met een beenhulp. In de draf veel schakelen, paar pasjes naar voren (hoeven er maar 4 te zijn, als je maar reactie krijgt) en weer een schijnovergang naar de stap. Dus zover terug in het tempo tot het paard bijna in stap is en dan weer paar passen naar voren. Veel wendingen rijden zodat hij meteen los wordt door het lijf en dan op een volte of in een hoek ontspannen blijven zitten, niet teveel aan de galop denken en dan de hulpen geven, reageert hij niet meteen dan een tik met de zweep en benen eraan. Galopeert hij niet aan pak je hem weer terug, rij je weer de ontspanning erin en probeer je het nog een keer.

Wanneer de basis in orde is (draf en stap) gaat de galop vanzelf een stuk makkelijker. Een huis begin je namelijk ook niet bij de zolder te bouwen Knipoog

Belangrijk is dus dat hij eerst goed voor het been is en ontspanning! Succes!


Ik ben nu ook een stuk meer bezig met tempowisselingen en dan ook inderdaad de schijnstap maar dan toch weer wegdrijven. Gaat ze hard draven neem ik haar weer terug in arbeidsdraf en probeer haar weer een beetje bij elkaar te rapen Lachen

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:37

Okkie1 schreef:
Zorg dat je verzorgpony beter voor de hulpen wordt. Veel overgangen, de ene na de andere. Zoveel dat je er bijna misselijk van wordt. Bij de minste hulp geen reactie = tik met de zweep in combinatie met een beenhulp. In de draf veel schakelen, paar pasjes naar voren (hoeven er maar 4 te zijn, als je maar reactie krijgt) en weer een schijnovergang naar de stap. Dus zover terug in het tempo tot het paard bijna in stap is en dan weer paar passen naar voren. Veel wendingen rijden zodat hij meteen los wordt door het lijf en dan op een volte of in een hoek ontspannen blijven zitten, niet teveel aan de galop denken en dan de hulpen geven, reageert hij niet meteen dan een tik met de zweep en benen eraan. Galopeert hij niet aan pak je hem weer terug, rij je weer de ontspanning erin en probeer je het nog een keer.

Wanneer de basis in orde is (draf en stap) gaat de galop vanzelf een stuk makkelijker. Een huis begin je namelijk ook niet bij de zolder te bouwen Knipoog

Belangrijk is dus dat hij eerst goed voor het been is en ontspanning! Succes!


ik ben het wel met okkie1 eens, tempowisselingen en overgangen zijn belangrijk om een paard attent op je been te maken. Heel veel voltes en wendingen rijden en maar in de wedingen ook overgangen naar de stap en draf. Misschien is het ook afwisselend voor je pony als je een keer niet galopeerd?dan kan hij zich daar ook niet druk over maken. Probeer op buitenritten in bochten aan te springen, en doe hetzelfde als in de bak maak een keer een middendrafje, weer terug naar arbeidsdraf, keer arbeidsstap tussendoor. Maak het afwisselend voor je pony. Hoop dat je wat aan alle adviezen hebt. Heb je een instructeur of instructrice? vraag die ook om raad, zijn kunnen de situatie beter beoordelen dan wij [bokkers] van een verhaal kunnen. Veel suc6

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:54

patsur schreef:
ik ben het wel met okkie1 eens, tempowisselingen en overgangen zijn belangrijk om een paard attent op je been te maken. Heel veel voltes en wendingen rijden en maar in de wedingen ook overgangen naar de stap en draf. Misschien is het ook afwisselend voor je pony als je een keer niet galopeerd?dan kan hij zich daar ook niet druk over maken. Probeer op buitenritten in bochten aan te springen, en doe hetzelfde als in de bak maak een keer een middendrafje, weer terug naar arbeidsdraf, keer arbeidsstap tussendoor. Maak het afwisselend voor je pony. Hoop dat je wat aan alle adviezen hebt. Heb je een instructeur of instructrice? vraag die ook om raad, zijn kunnen de situatie beter beoordelen dan wij [bokkers] van een verhaal kunnen. Veel suc6


Hier noem je een héél belangrijk punt. De meeste mensen beginnen imo te vroeg aan de galop. Niet vreemd want dat wordt meestal zo aangeleerd als je leert rijden op een manege oid. Een verschil met een manege paard en een eigen paard/verzorgpaard is dat van manege paarden over het algemeen niet verlangd wordt dat het dressuurmatig allemaal in orde. Bij een eigen paard verlang je over het algemeen meer.

Een goede galop kun je pas rijden wanneer de basis in orde is, zoals ik al in mijn berichtje hierboven schreef. Ook al is die galop nog zo verleidend om te doen, werk eerst aan die basis en ga dan pas verder. Je verlangt ook geen passage van een paard terwijl er nog geen sprake is van verzameling bijvoorbeeld.

Als je echt die galop goed wilt hebben zul je eerst ervoor moeten zorgen dat je je paard in stap en draf volledig onder controle hebt en ga dan pas aan de slag met de galop. Als je daar echt de tijd voor neemt zul je zien dat die galop ook een makkie wordt.

Dat is ook de reden waarom ik als ik les geef aan iemand die de stap en draf nog niet correct heeft, het paard niet volledig onder controle heeft en het paard nog niet zó voor de hulpen is zoals het moet zijn ik de galop tot het wel in orde is, achterwege laat.

Alles heeft zijn tijd nodig. Dus ook die galop. Werk eerst aan de draf en stap, de overgangen en de reactie van het paard, vóór je verder wilt.