Is het goed om veel aan te springen in galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23926
Geregistreerd: 22-10-01

Is het goed om veel aan te springen in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 15:09

Omdat ik wat tips had gekregen om veel te schakelen en overgangen te rijden vroeg ik me af of het juist wel of niet goed is om ook vaak en kort te galopperen? Bijv. alleen een volte of een lange zijde. Puur om het paard beter aan je been te krijgen. Op zich is het wel een overgang, maar vaak hoor ik ook dat het juist niet goed is, omdat je paard er erg moe van wordt en dan juist minder goed gaat lopen. Dat is dus erg tegenstrijdig. Wat vinden jullie?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:16

dat moe ervan worden en niet meer willen werken dat staat hier echt helemaal los van,conditie doe je opbouwen Lachen

ik zelf doe dat ook vaker,maar niet vaker als 1 tot 2 keer in de week.
is goed voor de achterhand,en ze worden inderdaad beter aan je been.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:55

zeker van stap naar galop is goed voor de achterhand en de sprong en conditie. Vanuit stilstand naar draf is ook heel goed voor de reactie aan het been.

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:09

van veel overgangen rijden wordt je paard goed aan je been en ook lekker soepel... Mijn instructrice zegt: een overgang is een overgang, stap-draf, draf-galop enz. dat zijn allemaal goede overgangen. Ik geloof niet dat je paard slechter gaat lopen van veel aan galopperen, ze worden er juist sterker van in de achterhand, dus gaan ze beter lopen.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:18

Na het instappen begin ik met een reeks stap-draf-stap-halt overgangetjes,net zolang tot m'n paarje bij lichte druk vertrekt. Dan ga ik in draf losrijden,af en toe nog een overgangetje ertussen,en dan een galopje,volte linksom en volte rechtsom,en dan een hoop draf-galop-stap-galop overgangen.
Ik heb iig nog geen enkel negatief puntje ontdekt,en m'n paardje is niet half dood als ik hem op stal zet,dus ik blijf lekker verderdoen zoals ik bezig ben Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 01:22

Wat ben ik dan een dierenbeul met mijn overgangen galop-halthouden-achterwaarts-galop....
Ligt er maar net aan hoever je paard is in de training. Je merkt zelf wel hoever je kan gaan. Ikzelf ben er wel een voorstander van om vrij vlot in het losrijden een poosje galop mee te pakken. Galop is een meer dynamischer gang als draf (4 takt en 2 takt) Ik probeer aan de galop ook altijd wat "over" te houden in de draf....

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 08:43

Veel galop is goed voor een paard. Ik weet niet wie dit zei "stap is om te controleren, draf om te gymnastiseren, galop om te activeren". Maar het lijkt me correct.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:38

Mijn paard wordt er meestal lekker fel en voorwaarts van, ipv moe en sloom. Ze staat dan helemaal in spanning van wat er komen gaat. Zolang je het natuurlijk ook weer niet te erg overdrijft, lijkt het mij geen probleem.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:46

Ik denk niet dat het kwaad kan hoor en ook nog eens goed is.
Je versterkt je hulpen en je paard wordt beter aan je been dus wat wil je nog meer Haha!

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:50

Volgends mij word hij er alleen maar beter van. Dat hij dan wat moeier is dan normaal lijkt me vrij normaal.

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:56

ja volgens mij word je paard er juist beter van! Ik spring ook best vaak in galop aan, en omdat ik een draver heb is dat juist goed om zijn achterhand eronder te werken! en het werkt wel! Hij wordt er achter steeds sterker van! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:56

Op een uur rijden galoppeer ik zeker 20 Minuten. En ja, daarna is ze moe, en soms heel bezweet, met het schuim tussen haar billen. Maar waar ik geen last van heb is een paard dat hem in de winter stuiterend smeert als er weer eens gegaloppeerd moet worden. Galop is voor mijn paard een gang als stap en draf ook. Ook als we een tandje harder gaan. Terugnemen is dan geen probleem....heerlijk die controle.

Van veel schakelen wordt mijn paard heel attent. Dus bij een slomer paard kun je dat vaker meenemen, bij een heethoofd zou ik dat niet doen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 00:06

Met een heethoofd moet je ook kunnen schakelen hoor, dus juist wel meenemen, alleen wat minder lange stukken in eerste instantie. Hele kleine tempowisselingen rijden. Ben ik overigens zowiezo een voorstander van. Willemien Blanken zei altijd: "je moet ze zo rijden dat je ze zelf wel voelt maar ik ze niet zie en dat ik alleen maar een sneller achterbeen zie" (ik gebruik het nog steeds)

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:13

manzano schreef:
Bijv. alleen een volte of een lange zijde. Puur om het paard beter aan je been te krijgen.


Je moet véél sneller schakelen, anders wordt ze echt niet sneller aan je been.
Ik kies zelf niet snel voor de galop om haar feller te maken. Dan doe ik eerder stap/draf/halt oefeningen.
Als ik in de galop ga schakelen dan doe ik het meer om haar wat mee te laten 'zitten'.
Je kunt ook goed in de gang zelf schakelen, midden/arbeidsdraf/midden/arbeids/mdden enz....

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:48

inderdaad zou ik ook veel schijnovergangen rijden, worden ze lekker makkelijk aan het been van, want ze moeten dan wel goed opletten. En dan kan je dus ook per 3 passen gaan schakelen, en jah, daar kun je op den duur denk ik ook de galop mee pakken.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 23:08

annegti schreef:
Wat ben ik dan een dierenbeul met mijn overgangen galop-halthouden-achterwaarts-galop....
Ligt er maar net aan hoever je paard is in de training. Je merkt zelf wel hoever je kan gaan. Ikzelf ben er wel een voorstander van om vrij vlot in het losrijden een poosje galop mee te pakken. Galop is een meer dynamischer gang als draf (4 takt en 2 takt) Ik probeer aan de galop ook altijd wat "over" te houden in de draf....


ik ben ook zo'n dierenbeul Schijnheilig Haha!
Van achterwaarst in galop hop die kont eronder, niet voortdurens maar ik doedie oefening ook..

Met longeren als mijn paard in de rug voor het kruis wat vasthoud, zijn galop opvergangen een goede oefening om dat mooi los te krijgen. komt he binnen achterbeen eronder en moet je paard dat stukje mooi bol maken.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:06

Wanneer het paard moeite heeft met de galop is dit juist een goede oefening. Wanneer hij moe wordt moet je meer been eraan houden om de sprong erin te houden waardoor jij en je paard leren beter van achter te rijden. Ga er niet te lang op door en doe ondertussen ook andere oefeningen anders loop je het risico dat je paard gaat 'huppelen' omdat hij uitzichzelf wilt aangaloperen. Ook 5 minuten stappen tussendoor is belangrijk zodat de spieren niet teveel suikers aanmaken. In de galop schakelen is ook handig om het paard beter voor het been, losser in het lijf en sterker op de achterhand te maken.