tips voor een stijfe haf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

tips voor een stijfe haf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:49

hooi! Ik had even een vraagje , ik heb sinds kort dus een nieuwe lease pony een haffie Lachen, maar het probleem is, ze is echt heel erg stijf en kan nog niks, zelfs niet normaal stelling geven of over de letters lopen, wie heeft voor mij tips, ze is ook niet echt aan het been, en in gallop wil ze wel bokken. ik weet het niet meer, iemand tips?

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:53

Verplaatst naar RT.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:42

niemand??

ponyjongen
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:13

Dit kan zoveel oorzaken hebben!
Zoek een goede instructrice, die kan je vast verder helpen. Dat is niet even in een "tip" te doen.
Succes!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:20

Ik denk dat het idd goed is om je bij een ponyclub of manege aan te sluiten en elke week naar de lessen te gaan. In deze lessen kan je tips vragen en daar kun je dan thuis mee aan de slag. Ook kan je iemand vragen die veel (rij)ervaring heeft of die je af en toe kan helpen tegen een kleine vergoeding!

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:15

goed les nemen daar leer je meer van als een paar tips hier.
En in de tussentijd zou ik proberen toch veel figuren te rijden en lekker voorwaarts houden.

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:39

misschien eerst nog wat aan de longe werken, wel met hulpteugels/ dubbele longe of iets dergelijks anders heeft het geen zin. hierbij vraag je ook stelling op de volte, leer haar/hem goed stem commando zodat ie zic meer op jouw richt (straks ook makkelijker met been) en lekker laten galloperen, als ie dit nog niet zo goed kan, steeds wil bokken, gewoon laten galoperen. bokt ie tijdens aan galoperen of tijdens galop. als het bij aan galoperen is dan veel overgangen draf-galop event stap-galop, maar terugnemen als ie bokt en opnieuw.
bokt ie tijdens galop, dan door laten galoperen tot ie stopt, dan direct belonen door bijv. te gaan draven/stappen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:41

Les nemen

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:37

Wat bij de haflinger van mijn vriendin hielp is vooral om zich zelf heen laten draaien alle kant op!
veel korte omkeren of wendingen maken dus. wordt je paard echt soepeler van. En dat kan je allemaal aan de hand doen, en als die dan beetje soepel is veel laten longeren vooral!
maar mag ik wat vragen doe je dit in je eendje?

ponyjongen
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:07

Wel eerst losstappen/draven/galoperen voordat je zulke korte wendingen maakt! Anders is je paard de volgende dag NOG stijver omdat hij geen warming up heeft gehad!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:22

eerst goed losrijden, dit houdt in
stappen met figuren, voornamelijk grote voltes,als het kan in een grote plaats, dat je plaats hebt, veel van hand wisselen, dan in draf hetzelfde
als je dat achter de rug hebt terug naar stap, veel slangenvoltes rijden, grote voltes en verkleine en weer vergroten, dan hetzelfde in draf
oiok nu en dan een PAAR PASSEN stelling VRAGEN, niet eisen, als ze stijf is heeft ze daar moeite mee
wat ook handigis, is om nu en dan es te halthouden, voorover buigen, en een snoepjes voor haar neus houden, en die naar je knie toebrengen, zodat ze haar hals moet buigen, aan beide kanten
en aan je been maken, zweepje meenemen
benen
geen reactie? wat sterker benen, nog geen reactie, tikje van de zweep, bokt ze, geef ze maar een flinke pets, bokken mag ze niet
zodra dat ze goed reageert op je been door voorwaarts te gaan, belonen, met je stem of een aai
neem regelmatig een pauze, door te stappen en haar hals te laten strekken
en om te galoperen, voor te beginnen zo weinig mogelijk bochten
een paard oet zich (vooral) in de galop kunnen buigen in de bocht, en ik denk dat dat niet zo goed zal lukken,dus je springt aan in de hoek, galoppeert paar passen, en neemt haar terug
als ze na een tijd los komt in draf, kun je aanspringen in de eerste hoek van de korte zijde, de 2 de hoek doorgaoperen, en op de lange zijde terug nemen, en dat uitbreiden
ook longeren is een goede optie, wel dan hulp vragen aan iemand die ervan kent
oh, en vooral niet met hulpteugels rijden, helpt bijna niks, zeker niet als je niet weet hoe je ze moet gebruiken!
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:32

heel erg bedankt Haha! , ik ga het morgen gelijk proberen

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:36

dat was eigenlijjk alleen het losrijden, maar ik denk dat dit voorlopig voldoende zal zijn, dat je nu al makkelijk een uur werk zult hebben voordat die los is
ook, verwacht niet te veel
je zult e rtoch een paar weken werk mee hebben om hem goed los te krijgen
het belangrijkste is aan het been zijn, bij een lichte druk moet die al weg zijn
als dat gaat kun je meer verzamelen, en beetje meer uitstrekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:38

oke ik zal het proberen Lachen, iniedergeval egt bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:49

LauwtjuhLevi schreef:
Wat bij de haflinger van mijn vriendin hielp is vooral om zich zelf heen laten draaien alle kant op!
veel korte omkeren of wendingen maken dus. wordt je paard echt soepeler van. En dat kan je allemaal aan de hand doen, en als die dan beetje soepel is veel laten longeren vooral!
maar mag ik wat vragen doe je dit in je eendje?

jaa ik rijd in mn eentje op haar, er is wel een oude meneer die rijd maximaal 1x per week op haar, maar die is volgens mij niet serieus bezig met dressur, ik doe het dus zelf

ponyjongen
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:12

Ik vind een uur rijden voor een drie jarige echt teveel! Vind je het gek dat ze dan niet meer aan je been is! Ze is kapot, geestelijk en lichamelijk. Voor een driejarige is het ook moeilijk om zich zo lang te concentreren en het dan ook nog goed te doen!
Neem toch gewoon les met zo'n jong paard!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:11

oh, is ze nog maar 3 jaar?
dan trek ik een deel van men mening terug
geen galop
eerst in stap en draf goed aan het been
liever 2 maal per dag 30 minuutjes, dan 1 maal een uur
dus een halfuurtje, 4 maal per week is meeeeer dan genoeg
ook dit bestaat uit losstappen, veel figuren, regelmatig pauze met lange teugel
en dan een drafje, niet te vlug, mooi op het gemak, veel overgangen, stap draf, halt
neem een zweepje bij je, niet beginnen je hakken gebruiken, gewoon, been geen reactie? tikJE
wissel het rijden ook es af, bv, dag rijden, dag rust, dag longeren, dag rust, dag rijden, dag rust, dag spelletjes, dag buitenritje, dagje rust, dagje wandelen, dag rust, enz.
loop nu en dan es balkjes, beginnen met 1 balkje, en opbouwen tot 6 of meer
(niet te veel)
als de balkjes goed gaan, kun je een heel laag sprongetje zetten, en dat zo heel nu en dan tussen de dressuur es springen, ter afwisseling
vooral niet overdrijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:21

wie zegt dat ze 3 is Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:23

ze is een jaar of 8 , ik weet niet waar je het vandaan hebt Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:24

ennehm dutske, heel erg bedankt voor je tips Haha!, ik heb haar vandaag gereden en naa het uur rijden was ze al een beetje losjes, het helpt egt, heel erg dankjewel Haha!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:19

graag gedaan
maareuh, nu snap ik het niet meer
ze is 8
vanwaar komt die 3 dan?
maar mijn tip van men laatste post kun je ook toepassen, alleen kun je ze meer rijden
1 rust dag per week, 1 of 2 keer longeren, en 4 of 5 keer rijden, tussendoor kun je wat blakjes lopen, en sprongetjes doen
ook als je buiten rijdt, als je plaats hebt, rij nu en dan es een volte, wijk een pasje,variatie!
succes! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:45

0keej heel erg bedankt Haha!, ik weet ook niet waar het vandaan komt dat ze drie is.. maar goed, ik zal het doen,.. als je wil kan ik je wel laten horen hoe het over een tijdje gaat Lachen Knipoog

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:49

ik heb het gevonden
in je profiel staat er bij parden info geen leeftijd
er staat :
ze is jaar
(ofzo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:00

en daar is dus 3 van gemaakt? Tong uitsteken maja ik verander het wel even

Stopcontact
Berichten: 8860
Geregistreerd: 27-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:09

Les nemen