meteen bijzet eraan met longeren? verkeerd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 21:53

Margreet schreef:
Maar ik denk dat je gewoon niet goed longeert, als je goed longeert hebben ze echt niet de kans om over de buitenschouder weg te lopen! Stelling vragen is niet hetzelfde als dat hoofd naar binnen trekken, dan kunnen ze inderdaad over de buitenkant weglopen.


Ik ben het niet met je eens. Als mijn paard ook maar denkt dat ze spierpijn heeft, loopt ze compleet over de buitenschouder weg als ik geen bijzetteugel gebruik. Het is gewoon een enorme aanstelster. Als er niets aan de hand is loopt ze keurig in de goede stelling op de volte, maar owee als ze iets voelt. Ik heb me daarover ernstig zorgen gemaakt totdat onze fysiotherapeut zag wat ik bedoelde en zei: 'Oh, ze stelt zich aan. Maak je niet druk.' Ook kan het zijn dat je paard moeite heeft met het evenwicht op de volte, dan lopen ze ook vaak wat met het hoofd naar buiten. Voordat ik d'r longeer laat ik d'r meestal even wat los lopen. Als dat niet kan stap ik d'r los aan de longe en zo gauw ik aandraaf doe ik de bijzet er aan. Als ik dat niet doe, blijft ze zich ontrekken aan die buiging die misschien ietsje meer moeite kost, maar anders loopt ze zichzelf dus gigantisch vast.


Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 21:32

Margreet schreef:
En toch kun je dat voorkomen, ook al is je paard de grootste aansteller van de wereld
mits
je echt goed kunt longeren. ...........
Je hebt dus echt zelf in de hand, ook bij een 'lastig' paard, dat je daar niet mee om kunt gaan is geen schande, dat kunnen maar heel weinig mensen, maar leg dan niet de 'schuld' bij je paard, jij geeft je paard immers de gelegenheid!


Tja, ik zal dan wel niet 'echt' goed kunnen longeren, en met schuld heeft het volgens mij echt niets te maken. Het gaat er om wat het beste bij jou, jouw mogelijkheden en je paard past. Ik heb enorme problemen gehad met mijn paard, juist doordat ze zich bij het minste of geringste pijntje vastzet. Gelukkig heb ik - met hulp van mijn instructrice en de fysio de problemen kunnen oplossen. Met deze methode doe ik wat - binnen mijn mogelijkheden - het beste is voor mijn paard. Knap trouwens dat jij wel alle paarden zonder hulpteugels goed in stelling kunt longeren.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 21:11

Margreet schreef:
En het ene paard is ook weer slimmer dan het andere!
Sommige mensen noemen zo'n slim paard een uitdaging, andere bestempelen zo'n dier als lastig of moeilijk en weer anderen noemen het een aansteller....... Lips are sealed


Ik heb het helmaal niet over slimme paarden, ik heb het over mijn paard dat nu eenmaal ontzettend kleinzerig is. Soms kun je er ontzettend om lachen, maar soms is het ook ontzettend lastig. Ze voelt echt alles en op het moment dat ze ook maar het geringste vermoeden heeft dat ze ergens last van heeft gaat ze er direct naar lopen. Het is net zo ingewikkeld als paarden die overal 'doorheen lopen'. Deze loopt dus nergens door heen. Ik ben al verschillende keren met haar bij de dierenarts geweest terwijl er eigenlijk niks aan de hand is - maar ook de dierenarts durfde dat pas na uitgebreid onderzoek te zeggen. Het blijft lastig omdat ik nog nooit weet of ik d'r ontzien moet omdat ze echt wat heeft of d'r gewoon aan het werk moet zetten.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 23:10

Liesje4ever"]
[quote="Kendra schreef:

Ik heb het helemaal niet over slimme paarden, ik heb het over mijn paard dat nu eenmaal ontzettend kleinzerig is.



Het kan aan mij liggen hoor, maar volgens mij denkt een paard niet zo snel 'auw!dat doet pijn dat doe ik niet!'....
Paarden denken namelijk niet op een menselijke manier, maar op een paarden-manier (lekker logisch he?)
[/quote]

Tuurlijk denkt dat paard niet zo, he, waarom doet iedereen zo moeilijk. Noem het anders, iedereen weet toch dat paarden verschillend reageren. Een van mijn paarden is erg gevoelig, klinkt dat beter?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 2 bezoekers