Zijgangenprobleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Zijgangenprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 23:09

Gezien ik geen instructeur meer heb om me te vertellen wat ik moet doen, en gezien ik al in geen eeuwen travers meer heb gereden, vraag ik het maar hier in de hoop wat antwoorden te krijgen waar ik ooit nog iets mee kan doen.

Ik heb een paardje gehad waar de knopjes redelijk opzaten. Liep M2 met de vorige eigenaar. Maar ze stond daar wel op stal en op zaagsel. Toen wij haar kochten, kwam ze in de wei terecht overdags en in een stal met stro. Dus al snel werd mijn o zo pittige merrie een bolle knol. Maar nog steeds mijn schatje!! Lachen

Al had ik wel een dressuurmatig probleempje. Ik reed toendertijd ook dressuurwedstrijden, en toen ik bezig was met de voorbereiding op de M had ik het volgende probleem. Ik kreeg haar motivatie niet omhoog om zijgangen te doen. Ze had er gewoon geen zin in, en banjerde er vrolijk doorheen in de les. Ze reageerde gewoon niet op mijn been of spoor.

Zodra ze eenmaal naar huis mocht, (was een stukje stappen van de ponyclub), werd ze helemaal enthousiast en liet ze alles zien wat ze in huis had. Kop erop, achterhand eronder en showen maar. Maar in de les? Lips are sealed
Ook op wedstrijd als ze eerst gesprongen had, niets aan de hand, heel fel maar heel lekker te sturen was ze dan.

Maarja, wat moet je met zo'n paard? Wat had ik moeten doen?
Haar gewoon een mep moeten verkopen zovan: jij buigt als ik dat zeg, je doet pootje over als ik dat vraag? Want op een lieve leuke manier deed ze het niet? Wat heb ik toen mogelijk fout gedaan? Ik heb toen nooit echt veel begeleiding gehad bij dit probleem, gezien ik daarna snel gestopt ben. (niet daardoor hoor!)

Ik ben heel benieuwd wat jullie mening hierover is.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 16:27

Jammer dat niemand reageert...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:34

Hier een reactie, zoek een goede instructeur Haha! Haha!

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:34

je was met net voor Haha! Haha!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 17:14

Heh Haha!
Ik rijd dus al jaren niet meer, zoals te lezen was... Knipoog
Maar ik denk dat het ook een beetje een zitprobleempje was, dat ik zelf misschien haar uit balans bracht.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:29

Een paard moet leren te luisteren, dus ook zijgangen doen als het paard er eigenlijk geen zin in heeft of je niet begrijpt. (er van uitgaande dat het paard het ook aankan). Dus dan mag je rustig een keer flink doorpakken. Dit kan eht makkelijkst door schouderbuitenwaarts te rijden. Wel belonen als het paard het wel doet, verder niet te veel en te lang oefenen, een paard moet je niet blijven 'pesten' met een rotoefening. Met de juiste begeleiding, en de juiste motivatie kan het paard er toch lol in krijgen. Meestal is het niet willen lopen van zijgangen geen onwil, maar onbegrip. Doorpakken en belonen zijn altijd belangrijk.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 17:31

Mjah, het was gewoon best een pittige tante wel.
Want als ze bijvoorbeeld volte moest sluiten en ze had geen zin, dan ging ze gewoon op haar achterbenen staan. En tja, dan kon ik niet meer zoveel...