Harder i.p.v. opzij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Harder i.p.v. opzij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 20:26

Heeft iemand nog een goede tip voor het volgende probleem:

mijn merrie is kort geleden ingereden. Het is echt een superbrave merrie en ze is erg werkwillig. Als ik echter wat (simpel) dressuurwerk wil doen, zoals een volte, gaat ze, zodra ik mijn binnenbeen aandruk enkel harder, i.p.v. om het been te buigen. Ik heb het idee dat ze me gewoon niet begrijpt, maar misschien is het ook wel een kwestie van er makkelijk onderuit willen komen Knipoog .

Wie weet raadt?

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:40

Probeer eens wat meer stelling aan te nemen en als je haar dan opzij wil laten gaan voor je been en ze gaat harder maak dan kleine ophoudingen met je buitenteugel. Zorg iig dat als je haar opzij laat gaan dat je zelf ontspannen echterover zit en niet gaat klemmen met je benen. Je moet duidelijk zijn in je hulpen. Misschien snapt ze het nog niet allemaal even goed. Ze is tenslotte ook nog maar net ingereden. Daarom is het extra belangrijk dat je duidelijk bent.
Probeer het iig eerst een in de stap. binnenbeen aandrukken en buitenteugel opvangen. Gaat ze harder... dan laat je haar maar even stil staan en probeer het nog eens. Zodra ze het goed doet direct belonen Het is ook een kwestie van veel geduld. Probeer je niet alleen maar te fixeren op het opzij gaan maar wissel ook af. Veel succes ermee.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:14

Ik denk idd dat ze gewoon niet snapt wat je van haar vraagt. Ze gaat juist heel braaf voorwaarts op druk van je kuit.

Heb je goede les met haar?
Zo ja, dan kan je instructrice hier vast goed mee helpen
Zo nee...... dan citeren we RunningKawa maar even.... "ga goede les halen"

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 01:10

Als je zo rechtuit met haar gaat, waar liggen je kuiten dan?
Want als ze gewoon eraan blijven, wordt het wegschieten ervoor ipv buiging vaak minder (weet niet of hetzelfde bij jou is?)

Iig nooit je benen afsteken op zo'n moment zegt mijn instructrice altijd. Hoe hard ze ook gaan, klinkt soms tegenstrijdig, maar ze moet jouw kuitdruk accepteren en dat krijg je dan niet door ze af te steken.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:36

klopt! hou de hele tijd tijdens het rijden kuitdruk, dan went je paard eraan, en blijf de rust behouden.
Veel ophoudingen maken met het been eraan!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:03

Goed aan je been houden. Ze moet leren dat been geven niet sneller gaan betekend! Maar juist veel halthouden met je benen eraan, terug rijden met je benen eraan. Ze moet leren naar je benen te luisteren, zodra ze dat doet zal je jou zijdewaartse hulpen beter begrijpen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:33

Par deed dit ook, maar dan onder het mom er makkelijk onderuit willen komen, moeilijk moeilijk dus dan maar gaan rennen.

Mijn instructrice zei hetzelfde als hierboven, been eraan houden, gewoon de hulpen blijven geven, het maakt niet uit hoe hard ze gaat, zolang ze dan maar doet wat je wilt.
Maar zij snapte hem dondersgoed, vandaar dat het bij haar even moest doordringen dat harder gaan niet de oplossing was, want een volte op speed tempo was ietsjes moeilijker Knipoog

Als je paard het echt gewoon niet snapt, heb je hier weinig aan, maar Par is dus zodra ze doorhad dat ze niet kon wegrennen van het gebeuren gewoon mee gaan werken.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 23:11

Hmmmm.... klinkt allemaal goed en logisch , ik ga het eens goed proberen. Zowel dat goed en ontspannen blijven zitten (merk dat ik wel eens de neiging heb naar voren te komen als ze harder wil) als dat kuitdruk blijven geven (ben bij het harder gaan idd weer druk bezig alles tot acceptabel tempo terug te brengen). Ben benieuwd hoe het morgen gaat!

Bedankt voor jullie aanwijzingen! *LOL*