Zonder zadel een probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Zonder zadel een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 11:41

Hallo allemaal

Hier even een vraagje aan jullie, ik rij nu 11 jaar paard en ik heb dus nog nooit zonder zadel gereden.
Ik heb een aardig brede haflinger en nog kan ik het niet rechtdoor draven gaat wel een beetje maar de bochten om ben ik uit evenwicht en moeten we stoppen.

Hoe kan ik dit nog leren??????????/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:05

Gewoon veel doen!
Ik had er ook veel problemen mee in het begin, maar ben gewoon veel gaan oefenen en nu gaat het al stukken beter.
Veel succes ermee!

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:09

Hen ik ook moeite mee als we in de les zonder zadel moeten... Probeer je bekken goed te kantelen en je knieën tegen je paard aan te houden en vooral ontspannen blijven zitten! Succes! Greetz, Mirjam.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:09

Als je Haflinger erg dik is, is zittenblijven moeilijk. En moet je dan perse zonder zadel rijden? Is ook niet gezond voor je paard....

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:14

In ieder geval proberen te ontspannen. Als je ontspannen bent ga je het beste mee met je paard. Ten tweede moet je proberen je hakken naar beneden te doen. Meer kan ik eigenlijk ook niet vanuit hier

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:27

Tsja, oefening baart kunst Haha!

Ik heb zelf altijd een beugelriem om haar hals heen hangen, kan ook ene halstertouw zijn, als ik dan denk uit balans te raken pak ik die even beet om alles weer terug te vinden en ga weer verder.

Ontspannen en lang zitten werkt natuurlijk het beste

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:40

en je onderbenen NIET om je paard klemmen!! Doordat je je onderbenen vastklemt (wat vaak de oorzaak is van geen evenwicht) klem je jezelf los van je paard. daardoor ga je stuiteren, je bent bang om te vallen, je klemt je onderbenen nóg meer aan, je paard gaat harder lopen, je valt naar voren, je paard gaat nóg harder lopen, je zit m niet meer uit en je ligt op de grond zand of gras ofzo te happen.
Kortom, laat die onderbenen los! hou je vast met je bovenbenen tot je knieën, (die houd ik ook altijd los tip van minx gekregen, werkte goed!!) en begin makkelijk, alleen rechtuit rijden. En begin pas aan bochtjes als je daaraan toe bent!
Groetjes, Larzana

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:40

ik rijd al meer dan vrijftien jaar en zonder zadel val ik er dus in de bochten gewoon van af...

tja... Bloos

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 13:57

Als je Haflinger erg dik is, is zittenblijven moeilijk. En moet je dan perse zonder zadel rijden? Is ook niet gezond voor je paard....

Waarom is het niet goed van je paard ik ken veel mensen die dressuur rijden en die vaak moeten lessen zonder zadel om hun zit te verbeteren maar ook vaak omdat ze dan beter met de benen leren werken

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:12

probeer eerst een zonder beugels. Dan haal je de beugels eraf, en daarna het zadel.
Als je meteen zonder zadel doet, dan heb je ook helemaal nergens steun aan en dat komt een ontspannen zit, die je nodig hebt, niet echt ten goede...

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:28

dat snap ik ook niet waarom zonder zadel rijden ongezond zo zijn voor je paard :S

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:18

Veel oefenen, niet gaan knijpen en vragen of een vriendin/ouder je eerst aan de longe doet dan kun jij je bezig houden met blijven zitten en hun met de pony. Gaat met zadel maar zonder beugels al wel goed?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:27

Als je voelt dat je uit evenwicht gaat raken, even in tempo terug. als je goed zit weer het normale tempo aannemen. Niet uit die gang terug gaan, maar gewoon even wat rustiger, eventueel even de manen vasthouden. En je benen niet optrekken, probeer te ontspannen.

Bij een Haflinger maakt het trouwens echt niet uit dat je zonder zadel rijdt, Scheve mond dus ik weet niet waar dat over gaat. Als het nou om een zwakker ras ging ok, maar een haf? Die beesten hebben zoveel vlees op de rug, en zo'n sterke ruggengraat. Echte berg~karreknolletjes, kunnen wel wat hebben.

Blijven oefenen, want het is zonder zadel, of zonder beugels een goede test of je misschien scheef zit tijdens het rijden, of te gespannen. Ook kom je snel achter of je je paard wel onder controle hebt. succes. Lachen

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:36

Het is zeker goed voor je zit om soms zonder zadel te rijden. En inderdaad oefening baart kunst. Niet gespannen gaan zitten, onderbenen ontspannen houden, begin in stap veel wendingen te maken, wanneer dit goed lukt, ga je langzaam een rustig drafje maken. Misschien kan je van iemand een voltigesingel lenen, dan heb je toch nog een houvast. Wanneer dit beter gaat kan je het zonder proberen. Succes

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:56

heb ik ook met mijn fries last van maar g aik gewoon heel rustig drave dan lukt het wel

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 21:04

Locanda schreef:
Als je voelt dat je uit evenwicht gaat raken, even in tempo terug. als je goed zit weer het normale tempo aannemen. Niet uit die gang terug gaan, maar gewoon even wat rustiger, eventueel even de manen vasthouden. En je benen niet optrekken, probeer te ontspannen.

Bij een Haflinger maakt het trouwens echt niet uit dat je zonder zadel rijdt, Scheve mond dus ik weet niet waar dat over gaat. Als het nou om een zwakker ras ging ok, maar een haf? Die beesten hebben zoveel vlees op de rug, en zo'n sterke ruggengraat. Echte berg~karreknolletjes, kunnen wel wat hebben.

Blijven oefenen, want het is zonder zadel, of zonder beugels een goede test of je misschien scheef zit tijdens het rijden, of te gespannen. Ook kom je snel achter of je je paard wel onder controle hebt. succes. Lachen



Als er een vlees op haar rug heeft is het mijn haflinger hahaha en ik weeg 60 kilo dat voelt ze echt niet.
Met zadel en zonder beugels gaat al aardig nu dus ik ben al een stapje verder weer.

Bedankt voor jullie adviezen ben toch alweer een stapje vooruit gegaan bedanktttt OK dan!

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 17:05

een dikke pluk manen vast houden of een beugelriem om haar nek
mischien een longeer/voltige singel erbij en rijden maar
oefen oefenen en oefenen Lachen

Leridan

Berichten: 116
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 17:21

probeer het eerst eens langzaam en dan steeds sneller. Misschien werkt dat? En veel oefenen helpt altijd.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 17:35

of misschien eerst leren vallen Haha! k durfde eerst niet zonder zadel, was bang da k er meteen naast zou liggen, dus toen heb k een x gewoon een tijdje achter elkaar geprobeerd zo zacht mogelijk te vallen(armen om z'n hals slaan, en je r dan vanaf laten glijden) en nu rijd ik ook gewoon zonder zadel, als k ff m'n evenwicht kwijt ben, pak k een pluk manen vast, wanneer ik egt niet meer kan blijven zitten laat ik me er zo van af glijden. misschien vinden jullie dit geen goede oplossing, maar bij mij heeft t geholpen.

skara

Berichten: 1250
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: 't stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 19:56

Het kan geen kwaad voor jouw paardje hoor om zonder zadel te rijden en dat het een goede stevige haflinger is, is juit een voordeel want dat zit beter.
Je moet er op letten dat je niet naar voor gaat hangen probeer te ontspannen en een klein beetje naar achter te leunen. Je hielen zeker niet in zijn buik klemmen.
En als je toch zo voorzichtig mogelijk wil zijn met je paard ga dan zover mogelijk van voor zitten en niet in het midden van zijn rug.
Een pluk haar vastnemen als je je evenwicht verliest kan handig zijn en oefen eerst in een zo traag drafje mogelijk.

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:03

skara schreef:
Het kan geen kwaad voor jouw paardje hoor om zonder zadel te rijden en dat het een goede stevige haflinger is, is juit een voordeel want dat zit beter.
Je moet er op letten dat je niet naar voor gaat hangen probeer te ontspannen en een klein beetje naar achter te leunen. Je hielen zeker niet in zijn buik klemmen.
En als je toch zo voorzichtig mogelijk wil zijn met je paard ga dan zover mogelijk van voor zitten en niet in het midden van zijn rug.
Een pluk haar vastnemen als je je evenwicht verliest kan handig zijn en oefen eerst in een zo traag drafje mogelijk.

eueh tussen jou kruis en zijn schoft moet een vlakke hand zitten dus achter de schoft gaan zitten,dus niet ver naar voor

Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:27

Inderdaad misschien een beugelriem om zijn hals doen (voor de zekerheid) en vooral je benen lang laten en niet klemmen. Als je goed ontspannen zit, ga je vanzelf mee met de beweging van je paard. Je kan sowieso je evenwicht verbeteren door eens een zitles te nemen aan de longe en oefeningen doen (armen naar voren en achteren draaien, je benen een voor een optrekken en weer lang maken etc.)

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:41

Uhm....jij hebt het verpecte paardje om het mee te doen en te leren!!!
Die zitten zo makkelijk!!!
Gewoon zitten en gaan, niet elke keer stoppen, als je steeds stopt leer je het nooit het maakt helemaal niks uit als je er weer een keer naast staat zo leer je het wel, van vallen en opstaan!!
Groetjes en een knuffel en suc6!!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:50

Oefenen door zonder beugels te rijden en dan oefeningen doen (eventueel terwijl je gelongeert wordt) zoals zonder handen rijden. Eerst 1 hand en dan alletwee de handen los. Met je linkerhand je rechterteen proberen aan te raken en andersom. Gaat dit altijd goed dan proberen zonder zadel overgangen rijden, stap-draf en dit steeds meer uitbreiden.

snoopy_love

Berichten: 301
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: 't Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:24

heel veel oefenen !
Het lukt niet in 1 x
ik kon eerst ook niet goed blijve zitten maar nu blijf ik zelfs zitten als ze een bok geeft.
maar heb er ook al een paar x naast gelege. *LOL*
Suc6 OK dan!