hoofd omhoog en holle rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iniminie

Berichten: 43
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Friesland

hoofd omhoog en holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 14:08

hee mensen,

Meestal is mijn paard, Chico, lekker ontspannen en buigzaam bij het rijden maar soms heeft hij van die dagen dat hij ze hoofd omhoog gooit en zijn rug hol maakt. Dat rijd natuurlijk voor geen meter en het is ook nog eens niet de 'goede' manier van rijden zeg maar, het is de bedoeling niet, maar ik weet niet precies hoe ik hem dan weer kan proberen zijn neus naar beneden te krijgen en weer lekker normaal kan laten lopen.
Hij loopt dan wel gewoon mooi op zijn achterhand, dus hij is wel voorwaarts genoeg.
Iemand tips??

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:29

Als ie z'n rug hol maakt, is ie er NIET met z'n achterhand bij: Probeer het zelf maar: Op handen en voeten, rug bol of rug hol. Kijk maar waarbij je de grootste stappen kan maken.

Iniminie

Berichten: 43
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 16:36

ow sorry hoor Bloos

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132106
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:42

Een paard dat de neus in de lucht gooit en de rug wegdrukt, kan naar mijn mening ook niet goed op de achterhand lopen.

Als ik je verhaal zo lees, dan krijg ik het vermoeden dat je paard een beetje een loopje met je neemt Knipoog
Is het zo dat als hij zin heeft dat ie dan wel fijn loopt, maar als ie z'n dag niet heeft dat hij dan alle regels aan z'n laars lapt ?

Ik denk dat je ervoor moet waken dat je zelf genoeg initiatief neemt en ook echt rijtechnisch goed bezig bent.
Daarmee bedoel ik: er zijn paarden die (als ze zin hebben) uit zichzelf best aardig willen lopen.
Eigenlijk bieden ze dat zelf aan en de ruiter hoeft niet veel meer te doen dan "meerijden" om toch een aardig plaatje te krijgen.
Dat wordt dan vaak gezien als een fijn lopend paard, maar het probleem is dat de ruiter helemaal afhankelijk is van wat het paard uit zichzelf aanbiedt.
Zodra het paard geen zin heeft (en dus weinig of niets uit zichzelf aanbiedt) gaat het voor geen meter meer.

Herken je jezelf en je paard in dit verhaal ? Knipoog
Zo ja: ga op zoek naar goede instructie die je op rijtechnisch gebied verder kan helpen !
Ik wens je in elk geval heel veel succes !

Iniminie

Berichten: 43
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 16:49

nouw eigenlijk heb ik niet het idee dat Chico een loopje met me neemt.. want behalve dat hij zo raar loopt luistert hij hartstikke lekker, reageert goed op me been, is goed te sturen en goed me overgangen en dergelijke.. het is gewoon raar... maar ik krijg ook altijd les op een manege (op een andere pony) van iemand, dus die zal ik er eens over aanspreken...

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:15

holle rug>

een holle rug duidt erop dat het paard niet aan het bit is en een stijv en gespannen hals heeft.
als hij een tijdje op deze manier gewertk heeft, zal hij verkeerde spieren ontwikkeld hebben. de spieren aan de bovenkant- d.w.z langs zijn rug, hals en achterbenen- zullen niet onwikkeld zijn en hij zal waarschijnlijk veel spieren hebben aan de onderkant van zijn hals. dit duidt op een verkeerde training, alhoewel sommige paarden door hun bouw aanleg hebben voor dit gebrek.
de verkorte spieren in de bovenlijn zullen verlengd en gerekt moeten worden om het paard zijn achterbenen onder zich te laten brengen.
om zijn natuurlijke bovenlijn te veranderen, zal hij veel tijd nodig hebben en veel oefeningen die hem soepeler moeten maken.
werken aan de lange teugel, waarbij het paard lang en laag werkt, helpt goed.
dit gecombineerd met oefeningen als voltes, slangevoltes, overgangen, draven over cavaletti en verkorten en veruimen van de gangen, zullen helpen de soepelheid in de rug van het paard te verbeteren.
vergeet niet dat, als het paard gewend is zichzelf 'op z'n kop' te dragen, zijn spieren niet gewend zijn op een andere manier te werken.
het is belangrijk geen spieren te beschadigen, door te snel te veel van het paard te vragen.
zoals elke atleet heeft het paard tijd nodig om spieren te ontwikkelen en om de spieren, die niet op de juiste manier gewerkt hebben, soepeler te maken.
een holle rug is een zwakke rug, die zich eerder zal spannen.
als een paard met een holle rug loopt, zal hij ook zo springen en dus niet atlestisch zijn.
het is belangrijk een paard tijdens de training, meteen vanaf het begin, de juiste houding te leren.
problemen als deze moeten vanaf het begin voorkomen worden.

Iniminie

Berichten: 43
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 19:52

hartstikke bedankt voor je lange verhaal, ik denk dat ik er veel aan zal hebben!! gelukkig zullen die 'verkeerde' spieren nog niet helemaal ontwikkeld zijn bij Chico omdat hij niet altijd zo loopt, maar ik zal er alles aan doen om het weer goed te krijgen...

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:00

graag gedaan