AdB aanhangers....vraagje!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:33

Ik denk dat het met beginnen van je vraag al belangrijk is dat je weet welke kant je paard gebogen is. Je gaat ervan uit dat je paard rechtsgebogen is en dus linksom met stelling links rijd, je linkerhand wat hoger plaats. Maar een paard kan ten alle tijde wisselen in zijn buiging. Dus wie zegt dat nu weer geval is dat je paard rechtsgebogen is. Ik kan dat niet uit je vraag beoordelen. Ik wil graag weten aan welke kant je paard naar binnen valt of juist naar buiten wegloopt, aan welke teugel je paard meer druk pakt en of je kunt voelen naar welke kant je paard jjou in het zadel duwt (naar buiten of naar binnen) desnoods laat je iemand achter je paard staan, ga binnenhoefslag stappen en laat kijken welke kant jij van je paard zit.


Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:51

Ja maar niet in beide kanten in contrastelling rijden!!!! Het is afhankelijk van welke kant paard gebogen is!!

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:02

Nee ik heb persoonlijk les van Antoine maar mag juist geen contrastelling rijden in de lange kant van zijn spieren. Ik denk dat er een misverstand is tussen rechtrichten en loswerken.
Ik bedoel dat je eerst moet voelen aan welke kant zijn korte spieren zijn, stel dat paard je links laat zitten van paard en linker teugel pakt. Dan ga je inderdaad op rechterhand rijden in contrastelling (stelling naar links) Als paard dan gaat loslaten op de linkerteugel, waar paard dus veel meer druk op heeft staan tov rechts, dan ga ik van hand veranderen, maar dan nog steeds met stelling links want paard zal linker achterbeen niet makkelijk onder de massa willen zetten, dus zowel op kwartlijn als op volte vraag ik stelling links, zet linkerhand hoger. Op volte kijk ik of paard niet naar binnen wil vallen, doet hij dat toch, zet ik 2 handen naar buiten, tot paard pas naar buiten gaat. Op moment dat paard ook daadwerkelijk een pas naar buiten zet zal hij recht zijn op de volte en loslaten en ontspannen. Dit zal na verloop van tijd langer duren.
In geval dat paard gespannen is in rug, ga ik slangenlijnen rijden op kwartlijn zodat de rug makkelijker loskomt.
Vervolgens kan ik aan ontspanning en verdere elementen werken volgens Antoine de Bodt rijsysteem.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:19

Ja dat zou kunnen, maar zo krijg ik geen les van Antoine.... ik mag zo niet op kwartlijn rijden. Teven ben ik afgelopen weekend in Elst geweest, heb vele paarden gezien en die mochten dat ook niet doen..

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 07:48

Pipo schreef:
Is het misschien een ideetje om ipv de teugels op allerlei wijzes vast te houden, gewoon het mindere achterbeen onder de massa te plaatsen.

De mond zegt gewoon waar het probleem zit, maar het zit niet in de mond zelf! Probleem zit aan de achterkant dus daar zou ik het oplossen.

Teugels gewoon gelijk houden en gelijke druk.


Ja ik ben ook voor gelijke teugels en gelijke druk, maar zolang je die niet hebt, zul je eraan moeten werken om gelijke teugeldruk te krijgen. Je moet zelf niet nemen maar ernaar toe rijden. Het probleem zit ook niet in de mond. Is niet over gesproken. Het probleem is dat elk paard van nature een buiging heeft, dat kan dagelijks wijzigen, wat zeg ik dat kan van minuut tot minuut wijzigen, ook onder het rijden. Het gaat erom dat je dat aan kunt voelen en dit rijtechnisch op te lossen.
Inderdaad moet je het vaak van achteren oplossen er moet voldoende drang zijn en de aanleuning moet dan ook in orde komen en rechtgericht worden, anders zal paard zich niet gaan ontspannen. En alleen een rechtgericht paard laat zich buigen in beide kanten.


Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:36

Ody misschien een idee, om eventueel aankomende zondag in 's-Gravenzande te gaan kijken, hij is daar om les te geven. Of je gaat 3/4 juli in Starnmeer kijken. Kun je je vraag bij Antoine neerleggen. Maar vaak kun je je antwoord ook al uithalen als je bij een lesdag gaat kijken en dan verschillende paarden zien lopen. OK dan!
Hij is trouwens ook 18 en 19 juni in Den Helder voor dagcursus. Ik weet niet of het bij je in de buurt is. Maar misschien is het wat voor je. Ik ga zelf ook vaak kijken naar lesdagen, daar leer ik veel van Knipoog , ook al moet ik soms meer als een uur rijden met de auto. Maak je dagje uit van.. hi hi *LOL* *LOL*

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 10:04

"stel dat paard je links laat zitten van paard en linker teugel pakt. Dan ga je inderdaad op rechterhand rijden in contrastelling (stelling naar links)"
Dit is dus een rechtsgebogen paard. Langs de bolle kant, hier linkerhand dus, zal het paard naar binnen proberen te vallen in plaats van te buigen, dus zet je hem in contrastelling tot hij recht komt, zijn gewicht gelijk verdeelt nageeft en de buitenteugel volgt tot in de correcte buiging. Ook langs de holle kant zal het paard in zijn buiging proberen naar binnen te komen, dus kan je ook daar in contrastelling beginnen tot als hij recht komt en ontspant.

Maar dat is afhankelijk hoe het paard loopt, als hij van nature makkelijk op voorhand loopt, kun je hem beter stelling links zetten, linkerhand hoger zetten zodat hij niet kan vallen en zorg je ervoor dat hij zichzelf moet dragen en op zijn eigen benen moet lopen. Dus het is van situatie tot situatie anders.


Deze reactie heb ik terug ontvangen van medewerker die bij Antoine de Bodt in dienst is en al jaren bij hem rijdt.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 10:16

Nog een reactie erachteraan die ik net kreeg:

Kijk, bij iemand die nog maar net met dit systeem begint, zowel paard als ruiter, kan je toch best eerst de contrastelling gaan gebruiken om recht te richten, daar je bij een paard op die manier minder hard moet optreden (anders krijg je teveel spanning) en voor de ruiter is dit ook eenvoudiger. Bij iemand met al wat meer ervaring, kan je het paard dan langs de lange kant wel boven zetten, dit om het paard dan te leren buigen. Wel moet je dus opletten dat het paard door die contrastelling ook niet te diep gaat, dat hij niet gaat hangen en op de voorhand lopen, anders moet je hem ook meteen gaan oprichten.

Succes mensen, misschien hebben jullie hier genoeg informatie over verkregen!! OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 55 bezoekers