Hoe krijg ik mijn paard het best en snelst los?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:06

Hey, een paard bij ons heeft ook dat probleem. Er zit erg veel arabisch bloed in en haar bovenlijn is een beetje hol (hyperbool) en dat werkt tegen met het rijden. Vroeger was ze zo stijf als een plank, maar het gaat nu véél beter. En zij heeft toch zeker wel een half uur nodig om echt helemaal los te zijn, wat normaal gezien veel te lang is voor een paard op haar niveau. Ik zal vertellen wat ik altijd doe, wie weet heb je er wat aan!

Ik rijd in het begin met haar hals laag, zonder al teveel spanning op de hand. Elke vorm van spanning resulteert namelijk in het vastzetten van haar lichaam. Vervolgens begin ik met de meest idiote figuren te rijden. Zoveel mogelijk zelf verzonnen, want met een volte te verkleinen of een slangenvolte verras je je paard niet echt meer. Rechte hoeken, scherpe hoeken, kleine bochtjes, ronde bogen, lekker je fantasie gebruiken Knipoog Het maakt niet uit of je paard naar binnenvalt of niet. Hoe meer jij je paard uit evenwicht brengt, hoe meer je paard zijn evenwicht zal opzoeken Bij het rijden van deze figuren probeer ik dan, zodra ze een béétje begint te lossen, de achterhand naar buiten te laten zwiepen, of juist naar binnen te rijden (met je zit en/of been) Hetzelfde doe ik met de voorhand; bijvoorbeeld bij een rechte hoek de voorhand opzij zetten zodat je echt een hoek van 90graden rijdt. Dit is voor mij eigenlijk het echte "losrijden". Daarna blijf ik vooral bezig met zoveel mogelijk wijken, schouderbuitenwaarts en schouderbinnenwaarts, ook in bochten en op voltes. Dan hamer ik er niet op dat de schouderbinnenwaarts of wijken zo goed mogelijk moeten zijn! Maar ik gebruik ze als oefening, om soepelheid te bereiken; het kleinste resultaat is al goed genoeg en wordt waarschijnlijk na verloop van tijd groter. Na een halfuurtje is ze net een pudding Lachen
Als ze door je binnenbeen heenloopt, kun je proberen om je gewicht naar binnen te verplaatsen door meer op je binnenbeugel te steunen en op je binnenzitbeenknobbel te zitten. Dit voelt heel tegenstrijdig, maar je paard zal dan naar buiten weglopen.



Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:21

manzano schreef:
Huh...ik heb juist het tegenovergestelde geleerd. Juist als je je gewicht naar binnen brengt zal ze toch naar binnen komen op dat gewicht op te vangen. Of heb ik het nou verkeerd begrepen Verward


Dat had ik dus ook altijd geleerd, maar ik heb het uitgeprobeerd en het blijkt te werken.
Als je naar binnen "hangt", zal het paard zich aan die kant begrensd voelen. Aan de binnenkant staat druk, terwijl de buitenkant vrij is (omdat daar je gewicht niet op steunt) Je paard zal dan de vrije kant opzoeken en dus onder je gewicht vandaan naar buiten lopen, waar hij de ruimte heeft.
Hetzelfde geldt als je je paard op de binnenteugel begrenst en de buitenteugel loslaat. Dit kun je in het extreem een keer testen door je paard op een zo klein mogelijke volte te houden met alleen de binnenteugel. Je paard zal dat niet prettig vinden en dus naar buiten weglopen. Dat is ook de reden dat je je buitenteugel erbij moet houden op de volte, net zoals je buitenbeen.
Overigens moet ik wel zeggen dat dit niet 1,2,3 lukt. Bij het paard waar ik het over heb, dat al wat ouder was, duurde het ook even voordat ze doorhad dat het handiger is (voor haar én voor mij) om naar buiten weg te lopen, dan om kleine rondjes te draaien. Tegen die tijd zul je er al wel wat mini-voltes op hebben zitten Knipoog Vooral manege paarden hebben geleerd dat ze, waneer er aan de linkerteugel getrokken wordt, naar links moeten lopen. Zij houden het rondje-draaien dan ook lang vol... Het duidelijkst zie je het effect bij een jong paard. Althans, dat is mijn ervaring.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:52

Ik bedenk net nog iets wat ik vergat te zeggen:
Je zegt dat je paard als je naar binnen zit, naar binnen komt om het gewicht op te vangen. Stel je eens voor dat je staat, en een groot gewicht aan je linkerkant hebt hangen; dan ga je naar réchts hangen om het gewicht op te vangen (tegengestelde beweging) en in evenwicht te blijven. Als je naar links zou hangen, val je om.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers