rijtechnische problemen en meerdere instruktrices

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

rijtechnische problemen en meerdere instruktrices

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 19:08

Misschien een beetje vage titel maar ik zal het nu allemaal even proberen uit te leggen.
Ik heb dus vanochtend les gehad, mijn eerste clubles. En vorige week voor t eerst les van een andere instruktrice (das prive les). Nou was ik er dus al bang voor geweest dat zij beide verschillende meningen er op na zouden houden over bepaalde zaken. En ik ben wel zo dat ik eerst afga op wat mijn prive instruktrice zegt, vooral omdat zij veel ervaring heeft en zelf Prix st george rijd en ze geeft les tot intermediar niveau. En ze heeft zelf les van een bekend iemand (waarvan ik ff niet meer weet wie) die dan op haar beurt weer les heeft van Anky. Bovendien hebben we gelijk in de eerste les al voorelkaar gekregen dat Goldy met haar moeilijke galop minder oversprong en in de goeie galop zat.

Goldy haar galop moet dus worden verbeterd. En Laurien (mijn prive instruktie) zei dus; eerst de rug wat ontlasten (wat ik zelf eigenlijk ook al altijd had gevonden maar meerdere mensen zeiden ga maar gewoon zitten) Zij zei dus ga maar een beetje in de verlichte zit zitten en op je beugels steunen. Zo ging ze dus zelf beter galoperen, want zodra ik ga zitten drukt ze de rug weg en zit ze overkruis en springt ze om de pas wel om en stuiter ik dus alle kanten op, bovendien, als ik zit krijg ik steeds klappen in mn rug met Goldy haar galop. En als we de eerste week/2weken nou haar rug ontlasten zodat ze haar rug leert en durft te gaan gebruiken kunnen we daarna voorzichtig weer gaan zitten. En dat idee sprak mij heel erg aan omdat ik al jaren dus gewoon blij zitten en dat werkt blijkbaar niet. Bovendien doe je het bij jonge paarden ook zo met inrijden dan ga je ook niet meteen pats boem zitten, maar leer je eerst de paarden hun rug te laten gebruiken.

Nou kwam ik dus bij die instruktie van clubles en zij zei meteen weer gaan zitten, gaan zitten! Dus ik leg het hele verhaal aan dr uit, maar ze blijft er bij, ik moest gaan zitten, want als ik de rug ging ontlasten hielp dat toch niet, want zodra ik dan weer ging zitten zou Goldy nog steeds dr rug weg drukken. Ik moest eerst verbinding met de achterhand hebben, nou zit daar wel een kern van waarheid in, maar het is ook zo, wanneer Goldy door de rug te ontlasten over de rug gaat lopen in de galop komt die achterhand er ook bij. En door te gaan zitten valt dat juist weer weg. En ik ben het ook wel met Anna eens (clubles) dat ik eerst die verbinding moet hebben, maar dan ook in de draf en in de galop krijg ik dat door eerst de rug te ontlasten. Tenminste zo zie ik dat dan. En ik ben ook niet van plan om weer te gaan zitten voordat ze dr achterhand gebruikt, maar ik wilde jullie mening/opvatting daar eens over horen.

En dan nog even een probleem, door het wegdrukken van de rug, kropt ze zich dus heel erg op en loopt ze met hele korte pasjes. Laurien zei, ga maar flink doordraven, vooral ook in de proeven lijkt het alsof je niet meer durft te geven als je haar steeds maar inhoud, en daardoor gaat ze ook korter lopen. Dus draaf maar flink door en laat haar, haar hele lichaam gaan gebruiken want als ze zo langzaam gaat en korte pasjes maakt bewegen ook alleen haar pootjes ipv dr hele lichaam. Ze zei er ook meteen bij dar veel mensen/instruktries de fout maken te zeggen dat ze langzamer moet. Maar laat haar eerst maar flink doordraven en dr hele lichaam meenemen, dan kun je dat later altijd weer opvangen en zo worden haar passen ook veel ruimer.
En ja hoor, Anna zei dus ook ga maar langzamer, rustiger, en Gol liep weer kort. Maar Anna zei dus ook, ze moet meer zakken van voren (dat moet ze ook, ze heeft ook nogal wat moeite met aannemen/contact van de teugels en moet nog goed leren mijn hand te volgen) Zodra ze meer zakt zal ze ruimer gaan lopen, klinkt aannemelijk. Maar toch heb ik het idee dat het gewoon zoals bij Laurien de combinatie van beide moet zijn. (LDR ben ik nu bezig bij laurien, maar daarbij dus ook flink doordraven om de rest van het lichaam dr bij te krijgen) Ik ben het dus weer met Laurien eens, maar wil ook jullie mening eens horen!

Verder is het een belangerijk punt dat ik vooral linksom aan de lengtebuiging ga werken, want dat is ook een stroef punt. Dus mochten jullie nog tips hebben voor effectieve oefeningen/hulpen om de lengtebuiging dr in te krijgen graag! (Dat punt van lengtebuiging heb ik dus van Anna, daar ga ik het aankomende dinsdag ook nog even met laurien over hebben, al zijn we ook al flink bezig geweest met voltes zonder naar binnen of buiten (over schouder) weg te lopen)

Het is een beetje een lang verhaal maar ik hoop dat jullie het even lezen, want ik stel jullie mening ook zeer op prijs. OK dan!


Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 22:00

Ja het ligt inderdaad ook aan het paard welke manier je het beste kunt hanteren. En ik ken Goldy inmiddels lang genoeg om daarover redelijk te kunnen oordelen. Ik pak gewoon de manier waarvan ik denk dat die het beste bij Goldy past en werkt. En ik denk in dit geval dus, nog niet gaan zitten in de galop en flink (niet te) door te draven, want dan pas gaat ze haar lichaam gebruiken en maakt ze grotere passen. En dan als ze straks alles goed gebruikt kan ik haar wel weer wat terug nemen en voorzichtig gaan zitten. En daarnaast natuurlijk de stelling, buiging en aanleuning voor elkaar zien te krijgen.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 09:53

Ja en ik ken mn pony dus ook en zie dat die andere methode van mijn prive instruktrice werkt, dus nogal logisch dat ik die aanhou. Bij de clublessen bij ons is het trouwens zo dat er 2 verschillende les geven om de14 dagen, dus ik heb daar ook nog eens elke week een ander.
En ik had eerlijk gezegd ook al geen hoge verwachtingen van de les, maar ik deed het zodat Goldy ook wat kan wennen aan meerdere paarden in de bak en ik zelf ook, want ik heb de afgelopen jaren bijna alleen maar prive les gehad.
Ik vond haar trouwens ook een beetje zo van, als je les van mij hebt moet je mijn methodes aanhouden, dat zei ze trouwens ook. Maar ik moest dan maar een middenweg gaan zoeken tussen 2 instruktrices, nou ik kan er natuurlijk geen 2 verschillende werkwijzen op na houden Scheve mond
Maar goed, dinsdag weer les van mn andere instruktrice en daar eens goed mee overleggen. Ik wil haar van de clubles ook niet meteen afvallen dus ik zal nog een aantal lessen van haar proberen en ik ben benieuwd hoe die andere instruktrice van de clubles de dingen aanpakt en anders ga ik gewoon 1 keer in de 14 dagen bij die andere instruktrice rijden als zij me wel bevalt. Maar ik moet nog maar even zien hoe alles uitopakt. In iedergeval ben ik door alle verschillende instrukties die ik in de loop van de jaren heb gehad en alle verkeerde adviezen wel zo dat ik niet meer alles klakkeloos aanneem.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 12:32

Ja daarom kap ik het nu ook niet meteen af met die clubles instruktrice want na 1 les kan er natuurlijk nog heel wat veranderen.
Alleen sommige dingen moeten wel bespreekbaar zijn en ik kan niet alles maar doen wat beide zeggen want dan heb ik straks 2 totaal verschillende methodes. En ik weet al dat bijvoorbeeld gaan zitten niet werkt bij Goldy, ze zal eerst haar rug moeten leren gebruiken (net als bij een jong paard) en de clubles instruktie vond dus dat ik wel moest gaan zitten. Maar ja, als ik dat al jaren heb geprobeerd en dat niet werkt, dan ga ik ook niet zitten. En dat moet toch wel bespreekbaar zijn, zonder dat zij zegt dat ik moet gaan zitten anders los ik het niet op... Dan denk ik bij mezelf; wie kent die pony nou beter?
En de ultieme test om te kijken of iemand werkelijk weet waar ie over praat is diegene gewoon op Goldy te zetten. Laurien rijdt er zo mee weg, maar van Anna weet ik dat dus nog niet, maar wanneer zij er dus niet zo mee wegrijdt, want Goldy is een moeilijk geval, weet ik meteen of ik door moet gaan met de lessen of niet Knipoog
Dus next time zet ik haar er gewoon op (als ze dat tenminste wil)

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 02:14

Nee negeren doe ik sowieso niet. Ik probeer vooral de dingen uit te praten. Neem niks aan zonder eerst een motivatie van de oefening of methode te horen. En ga er desnoods over in discussie met de betreffende instruktrice. Vooral de communicatie tussen ruiter en instruktie moet duidelijk blijven. Zo weet je ook wat je aan elkaar hebt. En een discussie/gesprek moet ten alle tijde kunnen, alles moet bespreekbaar zijn. Als instruktie moet je ook niet uit 1 hoek willen komen, zoals sommigen al zeiden, ook zij moeten zich kunnen aanpassen als blijkt dat hun idee misschien minder werkt voor het betreffende paard/ruiter. Maar ook de ruiter moet natuurlijk geen defensieve houding aannemen ten opzichte van de instrukteur/trice.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 62 bezoekers