Verzet tegen been bij jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Verzet tegen been bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 20:47

Norita wordt sinds enige tijd ingereden. Tijdens de les die ik iedere week krijg zie je echt vooruitgang. De drie basisgangen zitten er inmiddels in, ze is tijdens de les op bepaalde momenten ook goed ontspannen.

Ik rijd of longeer haar nog 2 of 3 per week.
Tijdens de les gaat het allemaal goed, we werken vooral aan het actief maken voor het been, hier had ze in het begin echt heel veel moeite mee. Wanneer ik zelf ga oefenen gaat er iets mis. Norita wordt lui, loopt niet lekker door. Wanneer ik haar dan aantik reageert ze buitengewoon narrig en wil ze vervolgens nog niet echt goed doorlopen. Wanneer ik haar vervolgens harder aantik, gaat ze of sneller lopen, nog steeds narrig of gaat ze in verzet.

Ik weet niet goed hoe ik hier mee om moet gaan. Zou het beter zijn om haar een poos door een ander (ervaren iemand) te laten rijden. Iemand die het lef heeft om hierdoor heen te rijden? Mijns inziens zou dat goed gaan, tot ik er weer op zou gaan zitten.....

Wie heeft goed advies.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:06

Misschien heeft je paard door dat ie tijdens de les wel moet, doordat jullie allebei harder aan worden gepakt. Ik denk dat je voor jezelf goed duidelijk moet maken van wat doe ik in de les waardoor ie wel gewoon reageerd en hoe kan/moet ik dat thuis dus ook doen. Je bent wel goed bezig door maar 2-3 x per week te rijden. Meer is nog niet nodig bij zon jong paard, daar ligt het dus vast niet aan!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:38

Het probleem zit hem waarschijnlijk in het dwingende van de hulp of de hulp nog niet goed kennen. Je moet met een paard lerern samen te werken en hem niet dwingen tot iets.
Het comando been moet aangeleert worden. Vaak word dit vergeten en denkt men dat het paard direct goed moet reageren. Ik zou beginnen met het makkelijkste. Dus overgang staan-stap en dan direct belonen. En dan steeds een stapje verder.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:10

waarschijnlijk ben je niet precies op tijd met je reaktie,dan krijg je misvertanden/verwarringen.

plak je hulp aan het commando die je gebruikt met longeren.
klak klak(met je tong) tegelijk met beendruk voor voorwaartser en eventueel een zweeptikje.na reaktie meteen enthousiast belonen met je stem,zonder zit of handen te veranderen.

denk aan je pauzes! erg belangrijk bij jonge paarden.

Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:36

belonen op het juiste moment is vaak hét sleutelwoord bij die jonge paarden.En dúrf te rijden!!!Laat je niet 'bang' maken door de reactie van je paard als jij zeker weet dat je het goed doet, het kán nl ook een soort uitproberen zijn van je paard!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 17:50

Bedankt voor de reacties Lachen Volgens mij begrijpt Norita de beenhulpen inmiddels erg goed, maar is ze nu begonnen aan de uittestfase. Tijdens de les heb ik op de 1 of andere manier meer lef, durf ik ook te rijden, en heb ik ook het lef om die reacties uit te zitten.
Ik heb overleg gehad met mijn instructrice en zij vindt het geen goed idee om een ander op mijn paard te laten rijden. Het gaat om de combinatie Norita en mij en dat moet veranderd worden. Ik ga nu eerst door de week, oefenen met de basis, longeren en vertrouwen en rijd eerst alleen onder toezicht van instructrice.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik meer moet realiseren om haar te belonen. Door de wisselwerking tussen negatief gedrag en daardoor straf vergeet ik bij kleine pos. dingen wel eens te belonen.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:09

Coby schreef:
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik meer moet realiseren om haar te belonen. Door de wisselwerking tussen negatief gedrag en daardoor straf vergeet ik bij kleine pos. dingen wel eens te belonen.


Das inderdaad een goed punt OK dan! Beloning werkt over het algemeen veel beter dan straffen. Maar geef haar ook vooral de tijd om rustig alles uit te zoeken en overal aan te wennen. En voor jezelf dus, heb een beetje geduld, maar blijf natuurlijk wel kritisch!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 21:25

josien schreef:
Ik zou beginnen met het makkelijkste. Dus overgang staan-stap en dan direct belonen. En dan steeds een stapje verder.


Sorry, helemaal over je opmerking heen gelezen Bloos
De overgang staan, stap gaat bij Norita op twee manieren. Of ze gaat gelijk stappen, vervolgens beloon ik haar. Of ze gaat in verzet en kan dan echt de neiging tot steigeren vertonen.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:32

Misschien dat je eerst met grondwerk bezig kunt gaan en haar stem commando's kunt gaan aanleren. Zodra ze die snapt kun je die ook gebruiken als je er op zit en dan tegelijk het stem commando en de drijvende hulp geven en dan geleidelijk het stem commando afbouwen tot alleen een drijvende hulp. Want ik krijg hieruit het idee dat ze het niet helemaal snapt nog.
Denk er wel om dat je haar van voor genoeg ruimte geeft om ook weg te stappen. (niet tegenhouden met je teugels dus)

En wat het stijgeren betreft, zodra ze dat doet moet je dus niet stoppen met drijven want dat geeft haar het idee dat dat dus blijkbaar de bedoeling was.(of dat ze er op die manier onderuit komt) Wel rustig blijven dus, maar bij zo'n actie gewoon (lichtjes) blijven doordrijven tot ze daadwerkelijk stapt en dan uitgebreid belonen. (en natuurlijk niet vergeten te stoppen met drijven (wel je been er aan houden natuurlijk))
Laatst bijgewerkt door Faline op 13-06-04 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:45

Ik ben van mening dat een jong paard niet uitest, maar aangeeft dat het helemaal niet fijn is wat wij doen op zijn rug of dat hij er moeite op een of andere manier mee heeft.
Ik heb heel wat paarden met de eigenaar ingereden. Al deze paarden lopen nog steeds zonder problemen en fijn aan de hulpen. Ik weet niet hoe je paard is ingereden. Als de basis grondwerk er nog maar alf in zit, dan kun je problemen verwachten van een paard die het lichamelijk of geestelijk nog niet aan kan.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 16:30

Norita kent tijdens het longeren de commando´s vlekkeloos, ik heb daar mijns inziens echt de tijd voor genomen. Ook om een band met haar op te bouwen en mijn angsten tov haar wat beter onder controle te krijgen.
Geestelijk denk ik dat ze er inmiddels wel aan toe is, ze is vier en al redelijk volwassen geworden, vind ik zelf. Lichamelijk is ze in staat om erg goed voor je te werken, en dat ook probleemloos, merk ik tijdens de lessen. Ze loopt dan erg goed voorwaarts. Vandaar dat ik denk dat het probleem toch te maken heeft met uittesten, maar dat is mijn mening en ik kan het helemaal verkeerd zien.
Ik probeer haar deze weken meer voorwaarts te maken met grondwerk, werk aan de pessoa, waar ze denk ik meer mee getraind dan werk met dubbele longe. Het hanteren van die dubbele longe resulteerd bij mij meestal in een geklungel met twee longeerlijnen en een zweep Bloos

Tinkerbell8
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: omgeving R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:57

Hallo,
Heb je probleem en de goede adviezen gelezen.
Als jij zeker weet dat de basisvoorwaarden goed zijn, denk ik dat dit een dominantieprobleem is.
Je geeft zelf aan dat je met de les meer lef heb, en logisch denk ik. Toch allemaal spannend met een jong paard.
Kan het zijn dat je als jezelf rijd je toch onzeker(der) ben en het op een akkoordje gaat gooien( bedoel jij braaf, ik braaf en dat je dingen gaat vermijden)?. DEnk erom: je paard voelt dit en uiteindelijk ga je op deze manier van de drup in de regen.
Wees consequent en geef je paard duidelijkheid( dit wil ik en daar heeft je paard eigenlijk niets op te zeiken: tuurlijk ze mag het er niet eens mee zijn, moeilijk vinden etcetc maar jij bepaald!
Let wel: Je basisvoorwaarden moeten goed zijn!

Succes ermee
PS weet hoe moeilijk te je het kan hebben

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 17:23

Tinkerbell, jij omschrijft precies wat ik bedoel met mijn verhaal. Ik ben inderdaad geneigd om enge dingen uit te bannen wanneer ik geen les heb. Dus vraag expres niet het echte werk, maar sukkel daar een beetje onder. In de momenten dat ik wel lef heb om haar iets aan het werk te zetten protesteerd en daar houdt triets genoeg bij mij meestal het echte werk weer op. Ok ik blijf er dan wel opzitten, maar vraag dan niet meer door...

robijnlover
Berichten: 15
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:04

Toen Robijn net ingereden was heb ik haar om de dag een 20 min. tot 30 min. laten lopen. Zodat de routine erin kwam ben het daarna beetje bij beetje uitgaan breiden.
IK weet niet of je een vol uur rijd, zowel kan je misschien beter om de dag in wat kortere tijd rijden.
Omdat je paard dan in het begin nog fief is en makkelijker dingen aanneemt, meestal als ze wat moeier worden gaan klieren om er onderuit te komen omdat ze dan al zo moe zijn.
En blijf goed afwisselen met rijden en longeren, wordt het voor je paard ook niet zo saai! Ik weet niet of je er wat aan hebt maar in in ieder geval veel succes ermee want ik weet hoe moeilijk het kan zijn.

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:08

Ik denk net als tinkerbell, aan een dominatieprobleem. Maar het is een jong paard, die van mij ging zo reageren toen het hem allemaal een beetje te veel werdt qwa conditie kon hij het allemaal wel aan, maar dat was echt tussen de oren een paar dagen alleen paddock kon bij mij wonderen verrichten. Maar wat ik net ook al zei dit klinkt toch meer als een dominatieprobleem. Succes OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:20

Wat tinkerbel beschrijft is goed omschreven. OK dan!
om een jong paard te rijden moet je gewoon met een portie lef rijden.
meteen lik op stuk.
En wat jezelf al zegt daarna belonen.

je zegt dat je zonderl les geen lef hebt, echter je merkt in de les dat er eigenlijk helemaal niet zoveel engs gebeurt als je wel met lef rijd.
enge dingen komen pas als je paard echt merkt dat jij niet strand genoeg optreed...

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:24

RK: Top! OK dan!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:06

Aanpakken overbluffen, meot ik ook met de merrie wat ik rij.. Deed ook precies wat jij omschrijft..
Maar alles voorwaarts oplossen ze schrikt en gaat draven gewoon doorgaan. Teugels lang en voorwaarts dat nekkie komt er wel bij Haha!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 21:07

Bedankt voor alle goede adviezen. Over een maand wanneer Norita weer tip top in orde is (ze heeft nu droes) ga ik hier mee bezig!