hoe springen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
summerfeel

Berichten: 1290
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: den bosch

hoe springen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 14:57

hoi iedereen.
ik was gisteren weer bij mijn verzorgponys en daar gingen we voor de eerste keer mee springen.
in het begin vonden ze het hartstikke eng maar later begonnen ze het leuk te vinden en ging het ook steeds beter.
wij hebben altijd op de manege geleerd dat je gewoon rustig naar de sprong toe moet rijden, en dan voor de sprong een beetje bijdrijven als dat nodig is.
nou waren wij daar dus lekker een beetje aan het springen, kwam die eigenaar ons een soort van les geven. die zei dus dat we ze naar de sprong toe flink naar voren moesten rijden, ondertussen heel erg tegen houden en dan net voor de sprong los laten.
wij dachten van ja laten we er maar niet tegen in gaan want dat staat ook zo vreemd, maar onze ponys werden er dus steeds heter en vervelender van en het springen ging ook niet zo goed meer.
Maar zoals hij zei moet het toch helemaal niet of ligt dat nou aan ons???
hoe springen jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 17:26

Nou, springen gaat bij mij voooral op gevoel, maar het is wel zo dat je je paard goed bij je moet houden bij aanloop van de sprong (hiermee bedoel ik niet hinderen) en goed opsluiten tussen been en ahnd om erlangs rennen te voorkomen en natuurlijk oor en boven de sprong genoeg ruimte geven en niet hinderen.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 17:31

De eigenaar heeft wel gelijk. Zoals je aangeeft springen de pony's dus niet vaak. Pony die niet vaak of voor het eerst springt kun je gewoon lekker ruim laten, mits de sprong niet te hoog is. Dat opbouwen doe je om dus wel kracht op te bouwen voor de sprong zonder dat paard te hard gaat om nog te springen, een beetje te vergelijken met een veer die je spant. Ik spring alleen in de les (ben niet zo'n springert) en dan moet ik ook opbouwen. Je merkt vooral het verschil als je meerdere hindernissen achter elkaar neemt

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:15

Hangt er helemaal van af hoe je paard/pony is, hoe je hem op de sprong aan moet rijden. Moeilijk te zeggen dus zo, ik zou zeggen, neem les van iemand die weet hoe het moet, en war jij ook vertrouwen in hebt!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:38

Ik vind dat aanschoppen, vasthouden en ineens losgooien voor de sprong dus echt helemaal niets...Hoe erg kun je je paard in het diepe gooien voor de sprong.
Ineens alles losgooien vind ik echt het stomste dat je kunt doen! Zeker bij een heel onervaren dier...Je laat het paard dan gewoon in de steek, zoek het verder zelf maar uit vriend. Heb nog maar weinig paarden gezien die daar vertrouwen door kregen. En al heel veel paarden die hierdoor gigantisch het vertrouwen verloren en niet meer wilden springen...

Ik ben meer voor stil zitten, hand en been eraan houden zoveel als nodig, iig altijd licht contact met zowel hand en been en vooral niet voor de beweging uit gaan zitten.
Welk grondtempo je rijdt(dus rustig of wat vlotter) is erg afhankelijk van je paard, maar moet wel altijd gelijkmatig zijn!

Jennyzz

Berichten: 2856
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schalkwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:44

Mijn paard gaat voor de sprong aangalopperen als ik er in draf op de sprong afga. Ik kan proberen wat ik wil maar hij gaat toch een sprong voor de sprong in galop. Mijn instructrice zegt dat ik druk op de voorhand moet houden en dat doe ik ook wel, maar toch lukt het niet. Soms wel, dan gaat ie er wel in draf overheen, maar soms gaat het ook helemaal mis. Heeft iemand tips?

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:04

gewoon rustig op de sprong afrijden (vooral als ze het nog niet vaak gedaan hebben is mijn idee) maar niet zodat ze geen vaart meer hebben Tong uitsteken en net voor de sprong even drijven zodat ze weten weanneer ze moeten springen anders dan raussen ze gweon door de sprong heen Haha! vaak last van gehad hihi maarjah dat is mijn idee van alles Schijnheilig

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:46

uit:
[RT] discussie over systeem bij springen (wel geactualiseerd)
Lielle schreef:
Ik heb tot vier jaar geleden op de volgende manier gesprongen:

paard rond ingesteld, beetje diep en een vast grondtempo. Na de wending recht maken, controleren of de afstand klopt, eventueel corrigeren en dan op 3 galopsprongen been en wegrijden naar de hindernis. Komt het niet op de sprong, handen naar voren zodat je paard de vrijheid heeft om de sprong naar eigen inzicht te kunnen nemen. Je bent dus veel voor je paard aan het denken, eigen initiatief wordt minder op prijs gesteld.

Vier jaar geleden ben ik weer gaan springen, bij een andere instructeur.
Ik ben drie keer met een groen paard begonnen en hij gebruikt de volgende aanpak:

Thuis:
In draf: heel rustig tempo, bijna sloom (wel met impuls) en niet rijden naar de sprong. Hij moet zelf leren nadenken over de afzet, en het passend bij de sprong komen. Zelf stil zitten, niet doen, alleen wakend been en hand. Je paard moet meedenken, en zichzelf kunnen redden als het nodig is. Jij bent er voor de overtuiging en de richting.


In galop: rustig grondtempo, vooral ritme vast houden. Niet 'rijden' naar de sprong, maar rust en ritme handhaven en zelf stil zitten. Als het niet past, bijtijds corrigeren en in hetzelfde tempo naar de sprong. Als het paard er te dicht onder komt, handen op de plaats houden (evt een klein beetje terug brengen) en je paard tegen je hand op laten springen.

Concours: iets hoger grond tempo, verder zelfde verhaal.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar de tweede manier, mijn parcoursen zijn veel rustiger en vloeiender geworden en mijn paard kan me een handje helpen als ik zelf een fout maak.

En jullie?


De eigenaar beschrijft dus de 1e manier, en jij de 2e.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:49

Hebben jouw paarden geen ogen brittkitt Verward *LOL*
Die van mij lopen echt niet geheel vrijwillig door de sprong heen hoor...met de afzet bemoei ik me weinig tot niet. Als ik dat ook nog allemaal moet gaan regelen voor mijn paard Knipoog
Hij heeft die grijze massa niet voor niets gekregen hoor *LOL* Door nog eens extra been te geven haal je ze naar mijn idee alleen maar uit hun evenwicht.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:00

gomir schreef:
Hebben jouw paarden geen ogen brittkitt Verward *LOL*
Die van mij lopen echt niet geheel vrijwillig door de sprong heen hoor...met de afzet bemoei ik me weinig tot niet. Als ik dat ook nog allemaal moet gaan regelen voor mijn paard Knipoog
Hij heeft die grijze massa niet voor niets gekregen hoor *LOL* Door nog eens extra been te geven haal je ze naar mijn idee alleen maar uit hun evenwicht.

als ik dat zou moeten doen, zou ik geen cross meer indurven. Ik verwacht van mijn paarden dat ze meedenken, anders moet ik veel te hard werken Knipoog